A Bakelit Multi Art Center színpadán május 7-én és 8-án a Pécsi Légitársaság vendégszerepel, a Fringe-díjas Hoppáretikül című előadásukkal.
Az előadásról:
Az előadás alkotói és előadói a színészet mellett bohócdoktorként dolgoznak, az ezekhez szükséges mesterségbeli tudást a kortárs nyugati színház meghatározó technikáin (Bogart, Lecoq) keresztül sajátították el. A Hoppáretikül ennek megfelelően ötvözi egymással a bohóctechnikát és a színházat, táncos elemekkel és bűvésztrükkökkel fűszerezve. A revü dramaturgiáját alkalmazó előadás a bohóc figurájának expresszionista, commedia dell’arte gyökereihez tér vissza, felhasználva az “új cirkusz” formanyelvének újításait – ez indokolja, hogy ezt az előadást felnőtt közönség előtt játsszák. A cselekmény két bohóc(nő) és két retikül vetélkedésére, a tévedések, próbálkozások esetlenségére épül, harmónia és diszharmónia, rivalizálás és együttműködés váltják egymást, az önreflexív irónia, a “kint és bent” humorával. Az előadás nyit az adott közönség reakciói felé, teret hagyva az improvizációnak. Az 55 perces előadásban nincs beszéd, ezért nincsenek nyelvi korlátok.
Interjú Rosner Krisztinával, a Pécsi Légitársaság vezetőjével:
Kik a Pécsi Légitársaság?
2009 nyarán mondtuk ki először, hogy legyünk Pécsi Légitársaság, de előtte már dolgoztunk együtt a Janus Egyetemi Színháznál, csináltunk együtt előadásokat – a JESZ-szel való együttműködés azóta is biztos pont a társulatunk életében. Ez egy szabad csapat, vagyunk páran, akik hasonlóan gondolkodunk a színházról, és ha lehet, együtt csinálunk előadásokat, együtt tartunk színházi tréningeket. De függetlenek vagyunk, részben egymástól is, és alapvető megállapodás az, hogy külön-külön is csinálhatunk előadásokat. A színházról való gondolkodásunk, a humorérzékünk az, ami egyezik. Ugyanazokon a dolgokon nevetünk, ugyanazokat a dolgokat tartjuk viccesnek. Alapvetően négyen vagyunk, bár több emberrel is csináltunk már előadást. A társulat tagjai: Horváth Krisztina, Kiss Andrea, Hollósi Orsolya – és én. Orsi meg Andi a Piros Orr Alapítványnál bohócdoktorok, Kriszta pedig magyartanár, drámapedagógus. Én pedig főállásban a PTE Modern Irodalomtörténet Tanszékén vagyok adjunktus, színházat tanítok elméletben és gyakorlatban.
A Pécsi Légitársaság először látogat el a Bakelit Multi Art Centerbe. Milyen érzésekkel, esetleg az előadással kapcsolatos elvárásokkal érkeztek?
A Hoppáretikül egy több mint két éves előadás, de eddig még egyszer sem játszottuk Budapesten. Egyrészt szeretnénk letesztelni a budapesti közönségen is, másrészt vannak budapesti barátaink, bohóc kollegáink, akiknek nagyon szeretnénk megmutatni. Kíváncsian várjuk, hogy vajon a Bakelit közönsége is ugyanazon nevet-e, amin a pécsiek.
Az előadás cselekménye két bohóc (nő) és két retikül vetélkedésére, a tévedések, próbálkozások esetlenségére épül, s teret hagy az improvizációnak is. Mi ihlette az előadást? A szinopszisban továbbá az áll, hogy az előadás ötvözi a bohóctechnikát és a színházat, táncos elemekkel és bűvésztrükkökkel fűszerezve. Milyen felkészülést igényel egy ilyen előadás, egy bohócrevü?
Az első és legfontosabb dolog a clowning, azaz a bohóc-technika, illetve bohóc-gondolkodás elsajátítása, amit Orsi és Andi a Piros Orr Bohócdoktorok Alapítványnál kezdett tanulni 8 évvel ezelőtt. Azóta is rendszeresen vesznek részt szakmai workshopokon itthon és külföldön. Ezek különböző témájúak, clowning, physical comedy, physical storytelling és egyenként is hatalmas adag inspirációt hordoznak. Ha tehát a felkészülést nézzük, az ezzel a hosszú tanulási folyamattal kezdődött és egy öt hónapos próbaidőszakban konkretizálódott.
A két nő (Orsi és Andi) adott volt, ami pedig velük történik az előadásban, az tulajdonképpen annak a körbejárása, hogy mit is kezdhet egymással két női bohóc a színpadon. Az improvizáció és balesetek a műfaj sajátjai, nélkülük nincs bohóc. Úgy is mondhatjuk, hogy minél több baleset ér egy bohócot, annál jobb neki, és persze a közönségnek.
forrás: Bakelit
Az előadás alcíme Bohócrevü felnőtteknek. A bohócok általában gyermekek szórakoztatására specializálódnak. Miért pont a felnőtteknek készült ez az előadás?
Az emberekben egészen más kép él a bohóc figurájáról, mint amilyennek mi látjuk. Legtöbben még mindig egy színes parókás alakot képzelnek el harsány sminkkel, aki tortát dob a másik bohóc arcába, vagy fenékbe rúgja. Pedig a bohóc alakja ehhez a klasszikus cirkuszi bohóchoz képest rengetet fejlődött. Az a fajta bohóc, amit Orsi és Andi képvisel, jobban emlékeztet Charlie Chaplinre, Buster Keatonre vagy akár Mr. Beanre és így a humora is sokkal inkább felnőtt humor.
Mi az előadás alapgondolata, esetleg üzenet a közönség felé?
Az előadás üzenete egy konkrét fizikai inger, amely közvetlenül a nézők rekeszizmait stimulálja, amire azok görcsösen összehúzódnak, majd elernyednek. A jó kondíció előny!
Kinek ajánljátok az előadást?
Azoknak, akik szeretnének egy órát nevetni.
A Hoppáretikül premierje 2011. novemberében volt, amelyet egy munkabemutató előzött meg 2010. februárjában. Azóta milyen irányba fejlődött a társulat? Ragaszkodtok a bohócrevühöz, vagy esetleg más műfajokat is alkalmaztok? Hogy látjátok a társulat jövőjét?
A Pécsi Légitársaság számára kiemelt fontosságú a színházi formanyelvekkel való kísérletezés: a bohóctechnika ezek közül egy. A Pécs 2010 – Európa Kulturális Fővárosa címet azzal ünnepeltük, hogy létrehoztuk az Utcai ablak – Schaár Erzsébet emlékére című előadásunkat, amely egy galéria hófehér terére lett kitalálva, és a szobrásznő halk, finom, ám erőteljes szobrai inspirálták. A formanyelve pedig – Magyarországon valószínűleg először – az észak-amerikai rendezőnő, Anne Bogart „Viewpoints” módszerén alapult (akinek a new york-i intenzív workshopján részt vettem korábban). A kísérletezést tartjuk szem előtt azóta is: készítettünk egy egyszemélyes, szöveg nélküli előadást Niki címmel, illetve létrehoztunk egy sorozatot, amolyan „ismerkedési estet a színházzal”, amelynek során a társművészetek felől közelítettünk a színházhoz. Most éppen egy kortárs angol darabot próbálunk – egyfajta ideiglenes visszatérésként a szövegalapú színházhoz.
Pécsi Légitársaság: Hoppáretikül
– bohócrevü felnőtteknek
fellépők: Hollósi Orsolya, Kiss Andrea
Fénytechnikus: Regényi Gábor
Hangtechnikus: Tolnay Donát
Művészeti vezető: Rosner Krisztina
2012. május 7., 8. 20:00 Bakelit M.A.C.
forrás: bakelitstudio.hu