A Duda Éva Társulat május 11-én, 12-én és 13-án a MU Színházban mutatta be új darabját, After címmel. A premier előtt és után is nyilatkozott, először a MU-nak, majd a Magyar Narancsnak. Szemléztük.
A MU és a Magyar Narancs cikkéből:
Az After ismertetője szerint az új darab témája örök: a család, a férfi-nő-gyerek kapcsolat, a család belső dinamikája. A kérdésre, mi motiválta a témaválasztást Duda Éva úgy felelt a MU interjújában: “A család, mint fogalom, mint érték, mint közösség, mint összetartó erő, mint a társadalom alapját képező mikrobázis nagyon sokat és nagyon gyorsan változik az elmúlt száz évet tekintve. A családon belüli kapcsolatok fellazultak, az egyéni érdekek felerősödtek, és kiszolgáltatva maradnak sok esetben a gyerekek, de a felnőttek is. A kitartás, a hűség, az összetartozás, a bizalom már nem sikkes ideák. A személyiségünket pedig alapvetően a közvetlen környezetünk határozza meg és alakítja. Ebben az előadásban egy férfi szemszögén keresztül láttatjuk a világot, a viszonyrendszereit és belső útvesztőit”.
Duda Éva a Magyar Narancsnak arról is beszélt, hogy az a mértékű pénzelvonás és közöny, ami ma Magyarországon a kultúra területén történik, pusztító hatással van a művészetre, ugyanakkor felhajtóerőt generál. “A jelenlegi helyzet észrevehetően inspirálja a művészeket, most lehet provokáló darabokat csinálni, és kérdőjeleket tenni, hogy "hé, gondolkozunk, vagy csak megyünk, mint a birkák?". Az After már ebből az érzésből született, és bár eleinte nagyon lesújtó előadást akartam csinálni, később rájöttem, hogy ez túlságosan analóg reakció lenne. Nem a devalválódást, hanem az utána következő állapotot, a kiutat is szeretném láttatni. Azt, hogy mindig van tovább” – nyilatkozta a koreográfus, aki a MU-nak azt is elárulta, szeretem a saját korát, higgadtabb, megfontoltabb, felelősebb. “És remélem, hogy valahol a közepén tartok” – tette hozzá..
Duda szerint a szakmán belül most általános levertség tapasztalható és várhatóan még több társulat meg fog szűnni. Arról is beszélt, hogy bár járt külföldön, ügynek tekinti, hogy itthon kell cselekedni. Úgy látja, Magyarországon a független csapatok többsége ugyanabban a vákuumban szorong, hiányzik egy központi menedzsment, amely kapcsolati hálója révén a belföldi és a külföldi igényeket egyaránt kielégíti. Ráadásul a befogadó helyek száma is megcsappant.
A Magyar Narancsban arról is szót ejtett, hogy Bozsik Yvette pályázatában nevesítve volt. Úgy látja rettenetesen elmérgesedett a helyzet, s végül mindenki alulmaradt. Szerinte kár, hogy Szabó Györggyel, a Trafó alapítójával nem tudták összerakni az erőiket, mert ennek most beláthatatlan következményei lehetnek.
Duda Éva a MU-nak arról is beszámolt, hogy a mostani három előadás után, még lesz egy After 30-án. “Közben egy kéthetes, nemzetközi workshopot tartunk a MU Színház stúdiótermében, aminek zárásaként lesz egy bemutató a résztvevőkkel, valamint a Közép-Európa Táncszínházzal közös improvizációs estünket is az évad végére ütemeztük, közös játékként. De lesz még koncert, zsonglőrök, interakció a közönséggel, remélem sokan leszünk” – hívta fel a figyelmet a koreográfus.
Forrás: MU Színház, Magyar Narancs, Színház.hu