"A rendező a levegőbe ír" - Tökéletes menyegző Kolozsváron

„Míg az író papírra, a rendező a levegőbe ír, és Charles Mee drámáiban bőven hagy erre teret” – fogalmazott Karin Coonrod, a Tökéletes menyegző rendezője az előadás kolozsvári sajtótájékoztatóján. Charles Mee drámájának romániai ősbemutatóját május 23-án 20 órától tartják a Kolozsvári Állami Magyar Színházban.

"A győzelemért vívott kegyetlen harcot jeleníti meg"

Visky András, a színház művészeti aligazgatója, a darab fordítója elmondta, Mee drámaírói munkássága magányos szigetnek tűnik abban a kortárs amerikai színházkultúrában, amelyben a történetgyártásnak és -eladásnak van a legnagyobb piaca, hiszen az ő darabjai inkább poétikusak, szabad versekben vannak megírva. „Ő az, aki a legjobb formáját találta meg annak, hogy rákérdezzen a nyugati kultúra valós értékeire. Úgy mutatja be ezt a kultúrát, amely elveszítette gyökereit, mint amiben minden alá van vetve a divatnak, csak a győztes élete számít – mondta a Visky. 

kareen2

Hozzátette: Mee úgy tekint az Egyesült Államokra, mint egy hanyatlóban lévő impériumra, amely nem veszi észre magáról, hogy erőszakosabb, mint amennyit önmagáról el tud képzelni. „A Tökéletes menyegző azt a jelenkori, nyugati társadalmat ábrázolja, amelyben csak a győztes számít; a győzelemért vívott kegyetlen harcot jeleníti meg” – foglalta össze Visky András, aki a dráma fordítója és az előadás dramaturgja is.

A darab éles bírálatot fogalmaz meg

A darab a Szentivánéji álom egy mai átírása, amely kegyetlenül kifigurázza, hogy a nemi identitásváltásokat is a divat határozza meg. Nem utolsósorban – tette hozzá – élesen bírálja, hogy a politikai korrekt beszédmód teljes mértékben kilúgozta az őszinte gondolatokat az emberek közötti kommunikációban.
A produkciót a New Yorkban élő Karin Coonrod rendezte, aki a Yale egyetemen tanít.

darabbol
fotó: Biró István

Liviu Ciulei tanítványa rendezi

Karin Coonrod a kolozsvári színház sajtótájékoztatóján elmondta, a menyasszony alakjában a romantikus fogyasztói magatartás ikonját látja, a többi szereplőt pedig olyan tömegnek tekinti, amelynek minden tagja arra vágyik, hogy felfigyeljenek rá.

Azonban az örökös feltűnési vágytól hajtva, a dráma szereplői ugyanazokat a divatos viselkedésmintákat követik, így beleolvadnak a tömegbe, ahelyett, hogy kiemelkednének belőle. „A szereplők figyelmét folyton apró, jelentéktelen gondolatok terelik el, és ez nagyon időszerű jelenség” – mondta a rendező, majd hozzátette: társadalmunk egyik problémája, hogy létezésünknél jelentéktelenebb gondolatok rabjaivá válunk.

A sajtótájékoztatón az is kiderült: Karin Coonrod Liviu Ciulei tanítványa, és barátja volt. Először a Minneapolis-i Guthrie Színházban dolgoztak együtt, ahol Liviu Ciulei a Bakkhánsnők című előadást rendezte, asszisztenséül pedig Karin Coonrodot kérte fel. „Karin előadásai erősebb, zsigeri kapcsolatot teremtenek a közönséggel” – mondta el Visky András, hozzáfűzve, hogy ez különösen igaz azokra az előadásaira, amelyeket New York utcáin játszanak.

Visky szerint a május 23-i bemutató felhívja a figyelmet egy olyan drámaíró munkásságára, akinek műveit Nyugat-Európában már több neves rendező színpadra állította, az Egyesült Államokban pedig a kisebb férőhelyes, rendszerint kísérleti darabokat bemutató úgynevezett off-off Broadway színházak tűzik műsorra.

kareenKarin Coonrod

Az előadásban Györgyjakab Enikő, Pethő Anikó, Balla Szabolcs, Kali Andrea, Bogdán Zsolt, Hatházi András, Orbán Attila, Sinkó Ferenc, Szűcs Ervin, Varga Csilla, Bodolai Balázs, Váta Loránd, Kántor Melinda, Buzási András, Viola Gábor, Salat Lehel, Laczkó Vass Róbert, Keresztes Sándor, Farkas Loránd és Köllő Csongor látható.

A díszletet Carmencita Brojboiu, a jelmezeket Oana Botez tervezte, zeneszerző: Lucian Ban, dramaturg: Visky András, zenei vezető: Horváth Zoltán, rendezőasszisztens: Visky Andrej, ügyelő: Nagy Yvonne.

A bemutató után legközelebb pénteken, május 25-én 20 órától tűztük műsorra az előadást.

süti beállítások módosítása