Máté Gáborral, a Katona József Színház igazgatójával a fidelio.hu készített interjút. Mesélt többek között a POSZT-ról, és a következő évadban 30. születésnapját ünneplő Katonáról is. Szemléztük.
A felvetésre, miszerint mostanában az évad legjobb előadása nem kap díjat a POSZT-on, vagy eleve meg sem hívják, Máté Gábor elmondta: ha a két színházi szervezet jegyzőkönyvezett egyeztetéseken, delegációs alapon fog dönteni részvételről, szakmai vitákról, zsűriről és minden egyébről, akkor jó esélyek látszanak arra, hogy ez így legyen. "Lesz majd ebből is egy kicsi, abból is egy kicsi, így áll össze a kiegyensúlyozott magyar színházi seregszemle" - fogalmazott Máté, aki hozzátette, a Katona József Színháznak nem lehet egy szava sem, hiszen idén két előadásukat válogatták be. Neki személy szerint sincs oka sértettségre a POSZT kapcsán, még színészi díjat is nyert, de a Katonának valahogy sosem volt szerencséje Péccsel.
"Többször előfordult, hogy nem azt a produkciónkat hívták meg, amelyet a leginkább szerettünk volna megmutatni, de amikor a legjobbunkkal mentünk, akkor sem mindig jártunk sikerrel" - magyarázta az igazgató, aki szerint az Ivanovval "felsültek", és a tavalyi A mizantrópnak is furcsán alakult a sorsa: az utolsó napon játszották, bele sem került a gála zenés összegzésébe.
Máté Gábor reméli, az idei versenyprogramba - a Nordost mellett - bekerült A filozófus szereplése "kelt majd némi friss érdeklődést", mert nincs elég nézője. A direktor mégsincs nagyon elkedvtelenedve, mert a helyzet "arra sarkall, hogy keresgéljünk és próbálkozzunk. Meg kell találni az új nézőket."
forrás: fidelio.hu
Elmondta, a jegybevételnek fedeznie kell az előadás költségét, és amikor igazgatói működését tavaly tavasszal megkezdte, legelső intézkedésként sajnos kényszerűségből csökkentette a készülő Dilettánsok szereplőgárdáját. "Nem okoz ez jó közérzetet, de muszáj úgy viselkednem, mintha egy három játszóhelyes magánszínházat igazgatnék a kapitalizmusban" - világított rá a helyzetre.
Örömteli hír viszont a színház számára, hogy most néhány millióval több támogatáshoz jutnak. A fővárosi önkormányzat döntése nyomán ugyanis az Operett, a Madách és a Centrál színházaknak önerőből kell befizetniük az épületbérleti díjukat, és az összeget átcsoportosítják a kisebb művészszínházakhoz. "Ez számunkra nyereség, bár nem jó érzés más színháztól elvett pénzzel gyarapodni" - ismerte el.
Elmesélte, hogy márciusi, washingtoni vendégjátékuk alkalmával megrázó élmény volt megtudni, hogy a helyi Kennedy Center kizárólag adományokból épült fel. Szponzorok náluk is akadnak, igaz "csak mértékkel". Nekik köszönhetően nyáron átépítik az előcsarnokot, kávézó és könyvesbolt nyílik a színházon belül.
Máté Gábor korábban vezető színésze volt a társulatnak, igazgatóként azonban kevesebbet játszik. "Tavasz tájt, amikor ki kell találni a következő évadot, sem rendezésre, sem színészi feladatra nem vállalkozhatom." - mondta. Véleménye szerint nem is igazán jó helyzet az, amikor színészként olyan rendezővel dolgozik, akivel a színpadon túl azon "huzakodik", hogy mit rendezzen jövőre. "Ide tartozik, alapjában véve problémának érzem, hogy a rendezőink dolgoznak a konkurensnek mondható fővárosi művészszínházakban, az Örkényben és a Nemzetiben. Jobban szeretném, ha az a néző, aki Ascher-rendezést vagy Gothár-rendezést akar látni, csak a Katonában juthatna hozzá" - tette hozzá.
Az idén diplomázó színművészetis osztályból Borbély Alexandra, Pálos Hanna és Tasnádi Bence már játszik a Katonában, az igazgató tájékoztatása szerint ők a jövő évadtól szerződést kapnak. Nagyon fájlalja Tenki Réka távozását, "de ez kicsit segített a három végzős itt tartásában".
A következő évadban 30. születésnapját ünneplő Katona József Színházról elmondta, szeretnének a színpadon kívül is méltó módon ünnepelni, rengeteg különlegességgel készülnek jövőre. A következő évad pontos műsorterve most alakul. "Egészen konkrétan egyelőre csak azt tudom, hogy bemutatunk egy adaptációt Kerékgyártó István Rükverc című, a könyvhétre megjelenő regényéből. Ez azért mondható biztosnak, mert én rendezem" - fejezte be a beszélgetést Máté Gábor.