A Thália Színházban februárban kezdték el építeni a Látvány Rádióstúdiót, miután a médiaalap (MTVA) együttműködési megállapodást kötött velük. A színház állta a 14 négyzetméteres helyiség átalakítási költségeit, ami 14,5 millió forintba került, a közszolgálati rádió a felszerelést biztosította, az MTVA pedig május közepéig 3500 műsorpercnyi rádiójáték felvételével bízta meg Bereményiéket. Ennek kapcsán a hangjátékok közszolgálati rádióból való kiszervezéséről Solténszky Tibor, az egykori Rádiószínház elbocsátott vezetője mesélt a Népszavának.
“Amikor a közszolgálati Magyar Rádióba megérkezett az új vezetés, szinte azonnal bejelentkeztem Jónás István vezérigazgatóhoz. Azt akartam megtudni, igaz-e a hír, hogy kiszervezik a rádiójátékokat, vagyis hogy a munkát ezentúl a rádión kívül végeztetik el. (…)Jónás István, akivel régóta ismertük egymást, azt magyarázta nekem, hogy az MTVA vezetői között még nem dőlt el semmi, és ha érdekel a személyes véleménye, akkor a rádiójáték az a műfaj, amit feltétlenül házon belül kell gyártani. Januárban megjelentem nála az éves tervvel, februártól nem válaszolt a kérdéseimre, májusban pedig már azt vettem észre, hogy a Rádiószínházat leírták” – fejtette ki Solténszky Tibor, aki decemberben vált meg a rádiótól.
Arról számolt be, hogy a rádiójátékokat korábban naponta közel 300 ezren hallgatták. “Értem, hogy a kiszervezés eredményeként a Thália most neves színészeket szerződtethet. Bereményi Géza elmondása szerint huszonkettőt. Bár az kicsit vicces vagy inkább unalmas lesz, hogy minden ott készülő vígjátékban, klasszikus felolvasásban és kortárs tragédiában ugyanazokat a hangokat halljuk. Az ötvenes években a rádiónak volt saját színtársulata, amit a hatvanas években szélnek eresztett, mert rájött, így nincs meg az a szabadsága, hogy az irodalmi alapanyagokhoz a legmegfelelőbb hangokat találja meg” – vélte Solténszky Tibor, aki szerint szükség van szakszerkesztőségekre.
“Ma nagyon sokan szólnak bele abba, mi készüljön és milyen feltételekkel. A producereknek már a rádióban is teljhatalma van. Ami azért abszurd, mert a magyar televíziózás története bizonyította, hogy a tévéjátékok kiszervezése valójában a producerek nagy találmánya arra, hogyan lehet nagy pénzeket eltüntetni. Filmek, tévéjátékok esetében utólag nehéz kideríteni, hogy azt a lámpát hányan tartották. Hány méter volt a kábel és hány gépkocsi állt ki...” – mondta Solténszky, aki úgy látja, az az összesen 7500 perc és a mintegy 100 millió forint, amit a Thália Színház Látvány Rádió-stúdiójában műsorok készítésére költenek majd, arról szól, hogy így - az MTVA pénzéből - kívántak egy befogadó színházhoz neves színészeket édesgetni. “Ez egy másfajta nyereség. Mondhatjuk, igen, hogy valójában ez nem is a Thália, hanem az MTVA színészcsapata. Egyetlen pont van, ahol a dolog megfogható lenne, ez pedig a közbeszerzési eljárás. Ugyanis azt is beszélik, hogy év végére a megbízás elérheti a 140 millió forintot” – tette hozzá a Rádiószínház elbocsátott vezetője, aki szerint így az MTVA-nak legfeljebb egy vagy két embert kell instruálni arról, mi a kívánatos ma és mi nem.
A kérdésre, mit csinál ötvenkilenc évesen Solténszky elmondta, POSZT válogatóként járja a színházakat, mesedarabot ír, és megkereste egy fővárosi fenntartású nagy múltú színház is, ahol van hangstúdió.