Az Armel Operaverseny második fordulója

Idén is lesz magyar döntős Haris Nadin szoprán személyében.

Május 27-én, Szegeden zajlott le a 2012. évi Armel Operaverseny és Fesztivál második fordulója.

 

A háromfordulós verseny menetét bizonyára sokan ismerik. Röviden: az első körben a zsűri több helyszínen, a hangi adottságok illetve az énektudás alapján válogatja ki a továbbjutó versenyzőket. A második fordulóban (erre került most sor) a produkciók rendezői válogatják ki az egyes operák szereplőit. Az őszi döntőben ugyanis öt teljes operaprodukciót mutatnak be, a versenyzők az öt mű egyes szerepeit énekelhetik el. Ezt megelőzően több héten, hónapon át tanulják a szerepeket az ún. partner operaházak valamelyikében, ott mutatják be először - még a szegedi döntő előtt - a produkciókat. Az idei partner operaházak: a Szerb Nemzeti Színház, a Szlovák Nemzeti Színház (mindketten először szerepelnek az Armel Operaversenyen), valamint három korábbi partner: a New York-i Center for Contemporary Opera, a cseh Josef Kajetán Tyl Színház és természetesen a Szegedi Nemzeti Színház. A döntőben, Szegeden valamennyi produkcióra sor kerül.

 

armel_12_ford_2_h6

A döntős Haris Nadin a Bemutatkozáson (fotó: Vollmuth Krisztián)

 

Az első fordulóban - különböző helyszíneken, idén Budapesten, Párizsban és New Yorkban - a versenyzők 1 vagy 2 áriát énekeltek, a zsűri itt még elsősorban az énekesek hangi teljesítményre volt kíváncsi. Már ekkor is figyelemmel voltak azonban arra, és meg is jelölték, hogy az adott versenyző a döntőben mely versenyszerepre lehet a leginkább alkalmas.

 

A második fordulóban már a színészi képességek kaptak nagyobb hangsúlyt. Délelőtt, bemutatkozásként (a továbbiakban: "Bemutatkozás") az énekesek előbb itt is áriákat adtak elő, majd műhelymunka (ún. workshop) keretében kezdtek el ismerkedni az első forduló zsűrije által nekik szánt operákkal, valamint azok rendezőivel és az esetleg szintén jelenlévő karmesterekkel, operaházi vezetőkkel (vagyi a második forduló zsűrijével). Utóbbiak a bemutatkozó ária és a workshopok alapján hozták meg a végső döntést: ki, mely szerepet énekelheti el az októberben sorra kerülő döntőben.

 

armel_12_ford_2_5

Alföldi Róbert rendező, James Schaeffer igazgató és Sara Jobin karmester

(fotó: Operaportál)

 

A döntőben szereplő művek rendszerint kortárs operák, de 1-1 klasszikus mű is szokott szerepelni a repertoárban: utóbbi idén Umberto Giordano: Andrea Chénier című operája lesz a Szegedi Nemzeti Színház produkciójában, Bodolay Géza (művésznevén: Bodolay) rendezésében. Idén a további négy produkció: William Mayer: Haláleset a családban (Európai bemutató) - Center for Contemporary Opera, New York, rendező: Alföldi Róbert; Philip Glass: A fegyencgyarmaton (Magyarországi bemutató) - Josef Kajetán Tyl Színház, rendező: Viktorie Čermaková; Aleksandra Vrebalov: Mileva - Szerb Nemzeti Színház, rendező: Ozren Prohic; Roland Baumgartner: Mária Terézia (Ősbemutató) - Szlovák Nemzeti Színház, rendező: Ladislav Adamik.

 

armel_12_ford_2_h3

Roland Baumgartner zeneszerző, Peter Dvorský énekes, művészeti igazgató,

valamint Haris Nadin és Paul Gaugler döntősök (fotó: Vollmuth Krisztián)

 

A most lezajlott második fordulóba összesen 27 versenyző került be, közülük huszonöten jöttek el: 7 francia, 5 magyar, 2 olasz, 2 szlovák és 1-1 amerikai, orosz-amerikai, belga, brit, cseh, grúz, kazah, román illetve spanyol versenyző.

 

A Bemutatkozáson valamennyi énekest meghallgathattuk, az öt workshop azonban egyidőben zajlott. Az újságíró ilyenkor két dolgot tehet: mindegyikbe belehallgat vagy végignéz egyet. Idén az utóbbit választottam, elsősorban azért, mert Aleksandra Vrebalov: Mileva című operájának műhelymunkájára az öt magyar versenyzőből hármat is beosztottak.

 

armel_12_ford_2_h12

A zsűri értékel (fotó: Vollmuth Krisztián)

 

A számunkra legfontosabb hír: idén is lesz a döntőnek magyar versenyzője, Haris Nadin szoprán személyében, akit Baumgartner: Mária Terézia című operájának címszerepére választott ki Ladislav Adamik rendező, valamint a szintén jelenlévő Roland Baumgartner zeneszerző és a világhírű tenorista (ezúttal, mint művészeti igazgató): Peter Dvorský. Haris Nadin nevét valószínűleg kevesen ismerik még. Jómagam tavaly hallottam őt a Simándy József Énekversenyen, ahol szintén jól énekelt, de nem lett díjazott. Az Armel Operaverseny áprilisi első fordulójában Massenet: Hérodiade és Barber: Vanessa című operájából énekelt egy-egy áriát, kiválóan. Haris Nadin igazi drámai szoprán hang birtokosa, a második fordulóban, a Bemutatkozáson Wagner Tannhäuseréből adta elő a Dich Teure Halle-t, ezúttal is nagyszerűen. A workshopon sajnos nem hallottam őt, de az már önmagában sokatmondó, hogy Ladislav Adamik-Roland Baumgartner-Peter Dvorský alkotta szakmai zsűri választotta őt a Mária Terézia ősbemutatójának címszerepére.

 

armel_12_ford_2_2

Magyari Eszter (nem jutott be a döntőbe) (fotó: Operaportál)

 

Jómagam a döntőbe vártam egy másik magyar énekesnőt, Magyari Esztert is, aki sajnos nem jutott be a fináléba. A kiváló magyar szoprán a Magyar Állami Operaház Énekkarának tagja, de komoly szólószerepet is énekelt már színpadon: a közönség elsősorban az Operaház őszi Simon Boccanegra produkciójának Ameliájaként ismerheti. Magyari Eszter a budapesti első fordulóban Aida áriáját énekelte, valamint Kenessey: Az arany meg az asszony című művéből egy áriát. Kiegyenlített, magabiztos énekével már ekkor is meggyőzte a zsűrit. Most, a bemutatkozáson a Bajazzókból énekelte Nedda áriáját, erőteljesen, árnyaltan és kifejezően. Hatásosan mutatkozott be a workshopon is: Vrebalov: Mileva című operájának karmestere, Aleksandar Kojic is elégedettnek tűnt. Nagy kár, hogy végül nem jutott tovább, de még sokat fogunk hallani róla.

 

armel_12_ford_2_1

Hajnal Kata (nem jutott be a döntőbe) (fotó: Operaportál)

 

Szintén a Mileva című opera műhelymunkájára osztották be a harmadik magyar szopránt, Hajnal Katát is. Őt valószínűleg még kevésbé ismeri a magyar operaközönség, de rá is igaz, hogy "hallunk még róla". Évekig külföldön élt és tanult énekelni - többek között Los Angelesben -, nemrégen jött vissza Magyarországra. Már az első fordulóban is meglepte a zsűrit: kortárs áriaként Bussotti: Silvano Sylvano címűá operájából adta elő a Cathycanta című a capella áriát (stílusparódiát), rendkívül szuggesztív előadásmódban (klasszikus áriáját a Szöktetés a szerájból című Mozart-operából választotta). A második forduló Bemutatkozásán egy Paisello operaáriát énekelt, ami nem sikerült jól. Mint később az énekesnő elmondta nekem: nem is ezt az áriát szerette volna énekelni, ő másban jó. Ezt a workshopon be is bizonyította: Aleksandar Kojic karmesternek egy Ligeti- és egy Stockhausen-áriát adott elő. (Itt jegyzem meg, hogy eredetileg Krzysztof Penderecki: A fekete maszk című operája lett volna a döntő egyik produkciója. Helyette Ligeti: Le grand macabre című műve került be a műsorba, de különböző okok miatt végül megint módosult a program, így esett a végső döntés a szerb zeneszerző, Aleksandra Vrebalov Mileva című operájára). A két áriát kiválóan, ráadásul a zeneszerzők által előírt sajátos gesztusokkal adta elő. Kár, hogy Hajnal Kata nem bizonyíthatta a többi zsűritag számára is, mennyire otthon van a kortárs, ezen belül is az atonális zenében.

(A Mileva egyébként a matematikus és fizikus Mileva Marićról, Albert Einstein szerb származású feleségéről és kettőjük tragikus kapcsolatáról szól. A mű szerb nyelven hangzik majd el, a karmester a műhelymunka során a szerb kiejtést is gyakoroltatta.)

 

armel_12_ford_2_h7

Kóbor Tamás (nem jutott be a döntőbe) (fotó: Vollmuth Krisztián)

 

Még két magyar versenyző indult a második fordulóban. Egyikőjük már ismertebb: Kóbor Tamás tenorista, aki a bemutatkozáson a Bohéméletből énekelte Rodolfo áriáját, ami nem sikerült igazán jól (a műhelymunkán nem hallottam őt). A másik énekes, Bene Koppány neve valószínűleg kevésbé cseng ismerősen. A fiatal basszista a bemutatkozáson Fiesco áriáját énekelte a Simon Boccanegrából, nem igazán meggyőzően. A workshopon már sokkal jobb volt (figyelemre méltó színészi kvalitásai vannak), de hangi képességeit tekintve lényegesen elmaradt basszista versenytársaitól.

 

A workshopokat követően még néhány ún. extra workshopra is sor került. Az egyes rendezők itt a hozzájuk (még az első forduló alapján) beosztott énekeseken kívül további, a Bemutatkozás alapján általuk kiválasztott versenyzőket is meghallgattak.

 

armel_12_ford_2_h4

Bene Koppány (nem jutott be a döntőbe) (fotó: Vollmuth Krisztián)

 

Az esti eredményhirdetésen kialakult a döntő mezőnye.

A Bodolay rendezésében sorra kerülő Giordano: André Chénier címszerepét a spanyol Eduardo Aladrén kapta. A tenorista a délelőtti bemutatkozáson a Carmenből énekelte a Virágáriát, kifejezően és stílusosan. Igazi spinto tenor hang, de kíváncsian várom, hogy André Chénier nehéz drámai szólamával hogyan tud majd megbirkózni. Maddalena szerepét a francia szoprán, Leila Zlassi énekli majd. Ő az bemutatkozáson Mimí áriáját énekelte a Bohéméletből, kicsit nyersen, de hatásosan. (A többi szerepet - mint ahogyan más produkciókban is - meghívott előadók éneklik majd.)

 

armel_12_ford_2_h8

Leila Zlassi döntős (fotó: Vollmuth Krisztián)

 

William Mayer: Haláleset a családban című operájának a szegedi döntőben lesz az európai premierje (rendező: Alföldi Róbert). Itt is két szerepért versenyezhettek az indulók: Mary szerepét az olasz Monica Zanettin kapta meg. Ő a Bemutatkozáson Cilea: Adriana Lecouvreur című operájából énekelt. Zanettin különösen szép színű, telt szoprán hang birtokosa. Jay bariton szerepére a zsűri a francia Philippe Brocard-t választotta. A fiatal francia énekes a délelőtti Bemutatkozáson lendületesen, erőteljesen adott elő egy áriát a Don Giovanniból.

 

armel_12_ford_2_h10

Stefano Olcese (nem jutott be a döntőbe) (fotó: Vollmuth Krisztián)

 

Az utóbbi évtizedek egyik legismertebb zeneszerzője, az amerikai Philip Glass A fegyencgyarmaton című operájának őszi, szegedi előadása egyben a mű magyarországi bemutatója lesz. A "Látogató" tenor szerepére a zsűri a versenyzők közt nem talált megfelelő jelöltet. A "Hivatalnok" szerepét a cseh bariton, Jiri Hajek kapta, aki a délelőtti bemutatkozó áriájával nem tett rám különösebb hatást (a Don Giovanniból énekelte a Canzonettát).
(Itt jegyzem meg: a kívülállónak nincs könnyű dolga annak megítélésében, hogy ki az, aki leginkább alkalmas a döntő valamely szerepének eléneklésére. Az, hogy ki hogyan énekel a Bemutatkozáson - ahol klasszikus áriákat kellett előadni - lehet persze iránymutató, a zsűri azonban kifejezetten egyes szerepekre keres énekeseket. A döntő műveinek többségét viszont kevesen ismerik: az André Chénier kivételével idén is itthon még nem játszott műveket adnak majd elő.)

 

armel_12_ford_2_h2

Aleksandar Kojic karmester, illetve Victoria Markaryan és Dan Popescu döntősök

(fotó: Vollmuth Krisztián)

 

Aleksandra Vrebalov: Mileva című operájának címszerepét a grúz Victoria Markaryan kapta. Ő délelőtt Massenet Manonjából énekelt. Victoria Markaryan kellemes megjelenésű, e mellett szép hangon és stílusosan énekelt. Jakob Erat basszus szerepét a román Dan Popescu kapta. Ő a bemutatkozáson Ozmin áriáját énekelte (Mozart: Szöktetés a szerájból). Szép, sötét basszus hang, bár a szólam extrém mélységeit nem igazán bírta. Ugyanakkor karakteres megjelenésű énekes, jó előadói képességekkel.

 

armel_12_ford_2_h5

Elmira Muhamitzanova (nem jutott be a döntőbe) (fotó: Vollmuth Krisztián)

 

Roland Baumgartner: Mária Terézia című operájának címszerepét a már említett magyar szoprán, Haris Nadin kapta. A másik versenyszerepre - Ferenc István herceg lírai tenor szerepére - a zsüri a francia Paul Gauglert választotta. Őt a hazai közönség is ismerheti, hiszen a tavalyi döntőben is láthattuk a Rigoletto Hercegének szerepében. Délelőtt a Toscából énekelte az E lucevan le stellét, jól, bár kissé egysíkúan.

 

armel_12_ford_2_4

Perrine Madoeuf (nem jutott be a döntőbe)

(fotó: Operaportál)

 

Jómagam a már említett Magyari Eszter mellett több énekest is szívesen láttam volna a továbbjutók között, róluk is szeretnék említést tenni.
A francia szoprán, Perrine Madoeuf délelőtt a Cosí fan tuttéból énekelte a Come scoglio című bravúráriát, tényleg bravúrosan, technikásan és szuggesztíven.
Hasonlóképpen kiváló volt az amerikai-orosz szoprán, Elmira Muhamitzanova izgalmasan és drámaian előadott áriája is az André Chénier-ből.
Benjamin Mayenobe francia lírai bariton Gounod: Rómeó és Júliájából autentikusan, stílusosan elénekelt áriája is emlékezetes marad.
Jól szerepelt a szlovák Eva Melichařikova (Gounod: Faust), az olasz basszus, Stefano Olcese (Verdi: Ernani), az olaszos hangszínű szlovák tenor, Róbert Smiščik (Verdi: Rigoletto), az amerikai Fatinah Tilfah (Verdi: Álarcosbál) és a francia bariton, Laurent Laberdesque is (a Bajazzókból énekelte az E fra quest' ansie... kezdetű részt; végre valami, ami eltér a megszokott ária-repertoártól).

 

Következik a döntő, októberben, Szegeden (a döntőbeli produkciók időpontjait lásd még alább is!).

 

Csák Balázs

 

 

armel_12_ford_2_finalistak

A döntősök (fotó: Vollmuth Krisztián) (megj.: Eduardo Aladrén tenor hiányzik a képről)

 

 

A döntő versenyprodukciói és a döntőbe jutott versenyzők:

 

 

Október 6.
Umberto Giordano: Andrea Chénier
A Szegedi Nemzeti Színház (Szeged, Magyarország) produkciója // Rendező: BODOLAY
Versenyszereplők: Leila ZLASSI és Eduardo ALADRÉN

*

Október 8.
William Mayer: Haláleset a családban - Európai bemutató
A Center for Contemporary Opera (New York, USA) produkciója // Rendező: ALFÖLDI Róbert
Versenyszereplők: Monica ZANETTIN és Philippe BROCARD

*

Október 10.
Philip Glass: A fegyencgyarmaton - Magyarországi bemutató
A Josef Kajetán Tyl Színház (Plzeň, Cseh Köztársaság) produkciója // Rendező: Viktorie ČERMÁKOVÁ
Versenyszereplő: Jiri HAJEK

*
Október 12.
Aleksandra Vrebalov: Mileva

A Szerb Nemzeti Színház (Újvidék, Szerbia) produkciója // Rendező: Ozren PROHIC
Versenyszereplők: Victoria MARKARYAN és Dan POPESCU

*

Október 14.
Roland Baumgartner: Mária Terézia - Ősbemutató
A Szlovák Nemzeti Színház (Pozsony, Szlovákia) produkciója // Rendező: Ladislav ADAMIK
Versenyszereplők: HARIS Nadin és Paul GAUGLER

*
Október 15.
Díjátadó Gála

 

 

süti beállítások módosítása