"Bezáródtunk egy hangzó gömbbe" - a kolozsvári GroundFloor Group a Bakelitben

Június 13-án, 20 órától a a kolozsvári GroundFloor Group vendégszerepel a Bakelitben. A Balla Szabolcs színész és Székely Ágota táncművész által előadott produkció címe: Post.Sync.

Az előadásról:

A Post.Sync (Utószinkron) kifejezés jelöli a filmiparban azt a munkafázist, amikor laboratóriumi körülmények között rekonstruálják a filmhez kapcsolódó hangokat és zörejeket. Ebből indultak ki az előadás alkotói, akik élőben, „real time” teremtik meg az előadásban a kapcsolódó hangvilágot, néhol a képhez, mozgáshoz igazítva, néhol azt ironikusan kommentálva, s máskor teljesen elrugaszkodva tőle. 

Vajon, amit hallunk, az valóban a tárgyak, képek, mozdulatok hangja? Vagy csak a túlzsúfolt, agyonbombázott képzeletünk játszik velünk? És ha egy önálló életre kelnének a filmek, reklámok, youtube klippek, sportközvetítések, netán a tévébolha?

 Kritika az előadásról:
"Bezáródtunk egy hangzó gömbbe. Minden mozgás hang. Minden gesztus „hang-fricska”. Belépünk ebbe a hangzásburokba, melyben a hangok erősödnek vagy eltűnnek a kialakuló helyzet függvényében. Hogyan viszonyulunk a hangokhoz, miközben éppen elnyelnek bennünket? Halljuk őket? Más síkokkal összemosódva érzékeljük őket, vagy ellenkezőleg, saját nyelvvel rendelkező önálló térként?

A Temps d'Images Fesztivál (2011) keretében bemutatott Post.Sync előadás elgondolkodtat a hangok dramaturgiájának dinamikájáról. A hang a kép része, a kép kommentje, a kép aláaknázása. Elvonttá teheti a képet, vagy konkrétságát hangsúlyozhatja. Ahány funkció, annyi környezethez való viszonyulási lehetőség. Az előadásban a hangok és képek rendszere audió-videó átfedésekből épül fel, amelyek egy egész jel- és reprezentációs rendszert alkotnak. Hány kép van egy hangban? Hogyan hangzik, amit látunk? Elképzelhetünk-e „hangöntvényeket”, amelyek vizuális építmények részei? Miféle kommunikáció alakulhat ki ott, ahol a hang beköltözik a testbe és lebénítja a beszédet? Leginkább a tartalom-kontextus asszociációjában működünk, anélkül, hogy reflektálnánk magára az asszociációra." (Mihaela Michailov, artactmagazine.ro)

postsync

A bakelit.hu interjúja Kelemen Kinga társulatvezetővel

Kérlek, mutasd be a társulatot, kik alkotják a GroundFloor Group-ot, mikor, hogyan alakult a társulat?

Egy kicsit talán soknak érzem ebben a kontextusban a „társulat” szót. Igazából úgy kell ránk gondolni, mint egy független előadóművészeti szervezetre, akik Kolozsváron működünk, és néha előadásokat hozunk létre, főként olyankor, amikor megtaláljuk hozzá a megfelelő forrásokat. De az szervezet maga nem csak előadásokat mutat be, hanem egyéb programokat is szervez. Színészek és táncosok számára szoktunk szakmai műhelyeket, workshopokat rendezni, illetve mi vagyunk a Trans-Contact, Nemzetközi Kontakt Improvizáció Fesztivál ötlet- és házigazdái is. A Kolozsváron 2009-ben létrejött kortárs művészeti központ – inkább kezdeményezés, vagy csoportosulás –, az Ecsetgyár tagjaiként ezen a helyszínen működünk a megnyitás óta, és az itt működő stúdióban nem csak játszunk, hanem előadásokat is fogadunk. Egyébként 2004-ben alakultunk, és azóta négy saját előadásunk volt illetve több nemzetközi projektben működtünk közre. A most Budapesten vendégszereplő Post.Sync című előadásnak 2010-ben volt a bemutatója, és játszottuk Ljubljanában, a Balkán Tánc Platform keretében is, ahol 180 előadás közül válogatták be a 20 csapatot felvonultató programba, illetve vendégszerepeltünk Horvátországban is. Most vagyunk először Budapesten, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium támogatásának köszönhetően, és kíváncsian várjuk, hogy fogja az itteni – edzettebb, és effajta multidiszciplináris előadásokhoz inkább szokott közönség fogadni az előadást.

Említetted, hogy több nemzetközi projektben, fesztiválon is részt vettetek. Hogy fogadnak külföldön? Van különbség a hazai, a külföldi, illetve a magyarországi közönség között?

Pont ez az, amire mi is kíváncsiak vagyunk. Az előadás ugye nem a szövegre épül, így ilyen szinten befogadási gondok nem lesznek… Otthon például olyan közönség van, aki nincs „beedzve”, kevés táncra, mozgásra, multimédia elemekre épülő előadást lát, és ennek a sajátságos dramaturgiáját nem mindig érti. Viszont nagyon kíváncsi, és nyitott, úgyhogy jó táptalajnak bizonyul a kísérletezéshez. Akkor, amikor valamelyik fesztivál keretében játszunk, akkor persze más a közönség, nagy a szakmában dolgozók aránya. 

Budapestre, a Bakelit Multi Art Centerbe a POST.SYNC című előadásotokkal érkeztek. Mire lehet számítani?

Egy színészre, egy mikrofonra, vetített képekre és egy mozgó testre… Az asszociáció szabad, a néző maga rakja össze a puzzle-t, egy számára érvényes, jelentéssel bíró képpé…

Mi ihlette az előadást? Milyen külső befolyások voltak hatással az előadásra? 

A kiindulópont az előadásban játszó színész – Balla Szabolcs, és az ő különleges hangutánzó képessége. Ez adott alapot a játékhoz, ami a próbafolyamatot jellemezte. Ugyanakkor ez az előadás közös alkotás eredménye, egyenlő ranggal és hozzájárulással működött közre benne színész, táncos, rendező, képzőművész, videós, asszisztens.

Kiknek ajánlanátok az előadást? Kik alkotják az ún. célközönségeteket?

Nincs ilyen. Mindenkinek szól, de legfőképpen azoknak, akik hajlandóak hozzátenni a látottakhoz a saját értelmezésüket.

Van az előadásnak valamilyen, akár rejtett üzenete?

Nincs.

A társulat különféle workshopokat is szervez. Kiknek és milyen céllal tartjátok a workshopokat? Van rájuk igény? 

Kolozsváron nincs kortárs táncképzés. Ha valaki ez iránt a pálya iránt érez hajlandóságot, külföldre kell mennie tanulni, és nagyon sokat kell fizetnie egy-egy képzésért. Mi megpróbálunk támogatások segítségével szakembereket elhozni, és könnyebbé tenni ezt az utat. Nem csak táncosok, hanem például magukat továbbképezni akaró színészek számára. Apró lépéssel haladunk.

Először jártok a Bakelitben. Milyen elvárásokkal érkeztek?

A tér nagyon izgalmas, és alig várjuk, hogy megmutatkozhassunk. Ha a közönség is olyan nyitott lesz, mint a Bakelit, nyert ügyünk van.

GroundFloor Group:

POST:SYNC

Rendező: Sinkó Ferenc

A rendező munkatársa: Vajna Noémi

Díszlet- és jelmeztervező: Szabó András

Koreográfus: Sinkó Ferenc

Videó: Török Tihamér

Hang: Balla Szabolcs

Technikai munkatárs: Almási Attila

Előadja: Balla Szabolcs, Székely Ágota

2012. június 13. 20 óra

Bakelit M.A.C.

süti beállítások módosítása