Fischer Ádámot, a Budapesti Wagner-napok művészeti vezetőjét néhány órával a Tannhäuser vasárnapi bemutatója után kérdezte a Magyar Narancs. Szemléztük.
"Szerencsés alkat vagyok, mert nemigen veszem észre, hogy különösebben  fáradt lennék" - kezdte a beszélgetést Fischer. Elmondta, épp most kezdődnek a Ring próbái, és ez sok szempontból  nagyobb kihívást jelent, mint a Tannhäuser. 
 A kérdésre, miszerint a karmesterek számára nem  jelent-e állóképességi próbát egy-egy Wagner-mű előadása, Fischer Ádám úgy válaszolt, hogy "a Trisztán és főleg annak második felvonása már elvitt néhány   karmestert", de azért még így is könnyebb helyzetben vannak, mint az   énekesek, a karmestereknél ugyanis döntés kérdése, ki  mennyi mozgással vezényel, "Bernstein például sokkal többet mozgott, mint  Klemperer". A karmester lassanként jött rá arra, hogy Wagnert vezényelni  valójában sokkal kevésbé kimerítő, mint ahogy azt előtte elgondolta. Persze inkább a lelki  ráhangolódás és az állandó készenléti állapot jelent kockázatot, nem a fizikai erőfeszítés. "Mintha az ember 140-nel  hajtana az autópályán: percekig nem történik semmi, de aztán a másodperc  törtrésze alatt kell helyesen reagálni, hogy ne legyen katasztrófa. Ez a  felfokozott figyelem azonban sokkal intenzívebb átélést eredményez,  annak minden szépségével" - mondta Fischer.
 fotó forrása: 168ora.hu
fotó forrása: 168ora.hu
Az Operaház kapcsán elmondta, nincs benne rossz érzés: "Én legfeljebb magamra vagyok mérges, pontosabban most már magamra sem. Naiv voltam, és most már tudom, hogy olyan problémákkal kerültem szembe, amelyeket egyszerűen nem láthattam előre. Persze gyanút foghattam volna, hiszen a politika, a kulturális vezetés annak idején az alapkérdésemre sem tudott válaszolni: a magyar kulturális életben hol akarják pozicionálni az operaházat? Vagy egyszerűbben fogalmazva: mit akarnak kezdeni az operaházzal?" - tette fel a kérdést Fischer.
Szerinte a közönség köreiben és a társulaton belül is egészen  különbözőképpen vélekednek arról, hogy milyen is egy jó opera-előadás. "Történetileg úgy alakult, hogy a negyvenes évek óta a Magyar Állami  Operaház egy nagy repertoárú és nagy társulatú intézmény, amely önmaga  változatlan fenntartásában érdekelt, miközben ez a forma egyre kevésbé  korszerű. Az, hogy emberek a saját megélhetésüket vagy a presztízsüket  óvják, teljesen legitim dolog, ám önmagunknak nem szerencsés hazudni,  vagyis művészeti-esztétikai szempontokról beszélni akkor, amikor  megélhetési kérdések vannak a háttérben. S végképp nem helyes teljesen  azonosítani a magyar operajátszást a Magyar Állami Operaházzal. Ennél  ugyanis már ma is változatosabb a hazai operaélet, s persze még ennél is  jóval változatosabbá kell válnia." - osztotta meg véleményét.
 A Magyar Narancs az Új Színházról is kérdezte a dirigenst: "Nézze, én nagyjából az operaház és az  Új Színház közvetlen szomszédságában töltöttem a gyermekkoromat, s már  csak ezért is személyes ügyemnek éreztem és érzem mindazt, ami itt  történik. S egyáltalán: közös szégyenünknek tartom, hogy alig pár  méterre az egykori budapesti gettótól, műsortervbe kerülhet egy darab  (Csurka: A hatodik koporsó), amely nemzetközi zsidó világ-összeesküvést  emleget. S engem, aki fokozottan szívügyemnek tekintem a rasszizmus, az  etnikai alapú megkülönböztetések elleni harcot, mélyen elszomorít az a  folyamat, amely ma már elfogadottá és szinte természetessé tesz olyan  dolgokat, szavakat és tetteket, amik pár éve még botrányt keltettek  volna, tíz-tizenöt éve pedig egyszerűen elképzelhetetlennek számítottak  volna."  nyilatkozta Fischer Ádám.
Friss hír - Budapesti Wagner-napok - Új Erzsébet a Tannhäuserben:
A Művészetek Palotája Wagner-sorozatának új darabjában, a Tannhäuserben június 19-én Petra Maria Schnitzer bécsi szoprán énekli Erzsébet szerepét. Kedden, szerdán, pénteken és vasárnap A nibelungok gyűrűje tetralógia részei láthatók a Budapesti Wagner-napok programjában.
Petra Maria Schnitzer nemrég Tokióban énekelte Erzsébet szerepét, ugyancsak Fischer Ádám vezényletével. Decemberben pedig a berlini Deutsche Operben a Tannhäuser mindkét hősnőjét, tehát Erzsébetet és Vénuszt is megformálja. Az osztrák énekesnő 1993-ban megnyerte a barcelonai Vinas-énekversenyt, és ugyanebben az évben debütált A bűvös vadász Agátájaként a Bécsi Állami Operaházban - azóta az egyik legkeresettebb Wagner-szoprán.
 "Fontos lenne, hogy legalább három évre előre tudjuk, mennyi pénz fordítható a Budapesti Wagner-napokra - mondta el az MTI-nek Fischer Ádám, a sorozat művészeti vezetője, hozzátéve: ritkán ad hoc is meglehet szerezni sztárokat, de általában az a helyes, ha legalább öt, a nemzetközi színtéren is kiemelkedő énekest kötnek le. 
 "Eddig szerencsénk volt, csak kevés váratlan betegség fordult elő, de ilyesmire is muszáj számítani. A sorozat rangjának fenntartásához hívunk vendégeket, továbbá ezeknek a rendkívül jelentős művészeknek a közreműködésével új és érdekes előadói stílust kívánunk meghonosítani" - magyarázta Fischer Ádám.
 Mint fogalmazott, az intendánsok többsége fél lábbal a börtönben van, ez világjelenség, hiszen fedezet nélkül vállalnak szerződéskötést. "Én nem tartom lehetségesnek ilyen rizikó vállalását" - mutatott rá, hozzátéve, hogy a Ring jövőre már nem lesz műsoron, az újdonság Wagner születésének 200. évfordulója alkalmából A nürnbergi mesterdalnokok lesz. A tetralógia valószínűleg majd csak új rendezésben térhet vissza a Müpába.
 Ősszel az eisenstadti Haydn-napokon több koncertet is vezényel Fischer Ádám. "A kismartoni fesztivál olyan színvonalra érkezett, olyan törzsközönséget nevelt föl, amelynek kevésbé ismert, érdekes darabokat is el lehet játszani. Ezért adjuk elő a zeneszerző számomra igen izgalmas művét, a L'isola disabitata (Lakatlan sziget) című operát. A szervezők egyébként a nagy érdeklődés miatt azt fontolgatják, hogyan lehetne a fesztivált kiterjeszteni. Jövőre - már most tudjuk - még érdekesebb lesz a program: Haydn és Beethoven valamennyi szimfóniáját eljátsszuk" - árulta el a karmester.
 Decemberben a brüsszeli Théatre Royal de la Monnaie-ban Verdi Traviatájának premierjét vezényli. "Ez a talán legtöbbet játszott darab rendkívüli módon érdekel, teljesen függetlenül attól, hogy jövőre nemcsak Wagner-, hanem Verdi-bicentenárium is van. Ráadásul most alkalmam lesz Andrea Breth-tel dolgozni. A neves rendezőnő Bécstől Berlinig ismert, több színházi díjat nyert. Tavaly Alban Berg Wozzeckjét a berlini Állami Operaházban állította színpadra" - mondta Fischer Ádám.
forrás: Magyar Narancs

 
                                                                 
                                                                