Kesselyák Gergellyel, a miskolci operafesztivál igazgatójával készített interjút a boon.hu. Szemléztük.
"A fesztiválzáró sajtótájékoztatón azt mondtam, hogy elégedett is vagyok meg nem is. Amikor azt mondom, hogy nem, akkor azt azért teszem, mert ha a karmester elégedett, akkor az a továbblépés akadálya. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne tanuljuk meg értékelni a sikereket. A fesztivált tulajdonképpen betöltötte azt az átmeneti szerepet, amit szántunk neki, vagyis megágyazott a 2013-as új koncepció bevezetésének" - értékelte a nemrég véget ért operfesztivált Kesselyák Gergely.
A sikerek között említette az ingyenes, szabadtéri Toscát, amellyel "sikerült közel hozni a városban élőkhöz és a szakmához is a fesztivált".
A legfontosabb feladatnak azt jelölte meg a fesztiváligazgató, hogy meg kell értetni Budapesttel, annak idején nem egy miskolci fesztivált hoztak létre, hanem "Magyarország alapított operafesztivált".
"A fesztivál megalakulásakor 120-130 milliós állami támogatással jött létre, ami 2010-ig tartott. Tavaly lecsökkent 60 millióra, az idén pedig az Nemzeti Kulturális Alap nem egészen 26 millió forintot adott. Ezt nem tudjuk nem úgy értékelni, minthogy Budapest kiszáll a rendezvényből" - vázolta a helyzetet Kesselyák. Az igazgató ugyanakkor reménykedik, hiszen Balog Zoltán minisztertől kaptak biztatást, "hogy még az idei fesztiválba besegít, és talán a jövő évekre is lesz valami tartalék."
Fotó: boon.hu
A fesztivál ideje alatt megrendezett szakmai beszélgetés kapcsán elmondta: "A tézis az, hogy a 20. századi kortárs művészet eltávolodott a közönségtől. Az antitézis pedig, hogy a közönség úgy döntött, majd ő kitalálja magának, hogy mi tetszik neki. Csakhogy ennek az értékét senki nem tudja kontrollálni. Így aztán létre kell hogy jöjjön a szintézis, ami megtalálja a közös hangot. Én tényleg hiszek abban, hogy lesznek olyan zeneszerzők, akik olyan operákat írnak, melyek meghódítják a közönséget, de ugyanakkor színvonalas alkotások. A népszerűség a jegypénztárakban dől el, a mű értékét pedig az idő dönti el. Természetesen van ellenállás is az új irány ellen, de úgy gondolom, hogy ez nem baj. A világ és a művészet mindig akkor tudott előrébb lépni, amikor vita alakult ki körülötte" - fogalmazott Kesselyák Gergely. "Attól, hogy szeretnék új operákat íratni és a műfajt pezsgővé tenni, az nem azt jelenti, hogy elfelejtenénk a 150 éves repertoárt" - utalt a Tosca sikerére az igazgató. Hozzátette, "hogy 150 év múlva is legyen 150 éves repertoár, ahhoz most is kell műveket írni."
Arról, hogy ez a felhívás miként fog eljutni a zeneszerzőkhöz, Kesselyák így vélekedik:
"Erre még nem tudok pontos választ adni, ezt a napokban fogjuk átbeszélni. Egyébként szívesen várom az ötleteket is. Úgy gondolom, hogy a pályázatot meg kell hirdetni nemzetközi operaszaklapokban, zeneakadémiákon, és gondolom a jogvédőknél is. A mai világban persze az internet a legjobb eszköz erre. A miskolci egyetemistákkal beszélgetve kiderült, hogy a Facebook az egyetlen, amit olvasnak, ami eljut hozzájuk. De hogy hogy lehet Facebookon meghirdetni az operapályázatot, azt még nem tudom" - mondta a fesztivál vezetője.