Mozdulat – A magyar mozdulatművészet története és kapcsolatai 1902 és 1950 között címmel nyílt kiállítás az Iparművészeti Múzeumban június 28-án, 17 órai kezdettel a Magyar Mozdulatművészeti Társulat közreműködésével.
A kiállításról
A szeptemberig látogatható tárlat 1950-ben történt betiltásáig mutatja be a magyar mozdulatművészet történetét – elsősorban fényképek segítségével.
A fotográfiák megtekintésével megismerhetjük az 1902-ben, Isadora Duncan magyarországi látogatása évében született hazai szabad és színpadi táncot, mely a képzőművészeten és a filozófián kívül a gyógytornára is nagy hatással volt. A rendkívül kifejező képeken ezután az első magyar mozdulatművészeti iskolák megnyitásától a húszas évekre tehető aranykoron át a mozdulatművészet burzsoá művészetként való elkönyveléséig követhetjük a „mozdulatot”.
A mozdulatművészet történetéről - Életmozgalom és tiltott műfaj
A két világháború közötti magyar mozdulatművészet nem csupán szabad tánc volt, hanem színpadi táncként szoros szálak fűzték a korszak képzőművészetéhez is. Életmódmozgalomként a filozófiával állt kapcsolatban, tornaként a magyar gyógytorna megalapozója volt. A magyar mozdulatművészet kezdete 1902-re tehető, ekkor lépett fel Európában először, Magyarországon, Isadora Duncan. Az első magyar mozdulatművészeti iskolák 1912-ben nyíltak, amikor Madzsar Alice Bess Mensendiecktől, Dienes Valéria pedig Henri Bergsontól és Raymond Duncantól Párizsból hazatért. Mindketten szoros kapcsolatokat ápoltak a Nyolcak művészcsoporttal, illetve a század első évtizedeinek haladó szellemiségű gondolkodóit, tudósait összefogó Galilei Körrel és a Vasárnapi Körrel. Dienes Valéria a Gödöllői Művésztelepen is fellépett. Vaclav Nizsinszkij 1912-ben szerepelt az Orosz Balettel a budapesti Operaházban, és 1914 és 1916 között, amikor utolsó koreográfiáján Magyarországon dolgozott, szintén kapcsolatban állt Dienes Valériával. 1920 körül a magyarországi mozdulatművészeti iskolák száma rohamosan megnőtt: ekkortájt a másik két nagy iskolateremtő, az Émile Jacques Dalcroze módszeréből kiinduló Szentpál Olga és Kállai Lili is megnyitotta iskoláját. A húszas évek végére a magyar mozdulatművészet csúcspontjához érkezett: a szólóktól, a rövidebb lélegzetű, kevés szereplős művektől eltávolodva, Dienes Valéria eljutott a nagy kórusművekig, Palasovszky Ödön és Madzsar Alice is a dadaista mozgásszínháztól (Rendkívüli Színpad, Cikk-Cakk estek) a nagyszabású, lélektani darabok felé fordult. Előadó művészeti reformtörekvéseiknek, Palasovszky, megelőzve Antonin Artaud elméletét, a Lényegretörő Színház nevet adta.
Turnay Alice (Fotó: Angelo)
A mozdulatművészet környezetében kosztüm- és díszlettervezőként vagy zeneszerzőként számos avantgárd művész megfordult. Szentpál Olga Jemnitz Sándorral, Jaschik Ámossal és Bortnyik Sándorral, Madzsar Alice és Palasovszky Ödön a világhírű zeneszerzővel, Kozma Józseffel (Hulló falevelek / Les feuilles mortes, Jacques Prévert szövegével), illetve Kövesházi Kalmár Elza szobrászművésszel (kosztümök) dolgozott együtt. A díszleteket mások mellett Bortnyik Sándor, Kassovitz Félix, a vetített díszletet Kádár Béla tervezte. Palasovszkyék árny- és fényjátékokat, „emberdíszletet” is használtak darabjaiknál.
A mozdulatművészeti előadásokat a korszak szinte összes jelentős fotóművésze megörökítette (Pécsi József, André Kertész, Ergy Landau, Angelo és mások). A mozdulatművészet így Dienes Valéria egyes koreográfiái révén nem csupán mint táncműfaj kapcsolódik az Art Decóhoz, hanem a közreműködő képzőművészek, iparművészek (Kádár Béla, Jaschik Ámos, Kövesházi Kalmár Elza) által is. Kövesházi Kalmár Elzának Tánckompozíció névvel kiállított, a Csicsibua című koreográfiáról készült szobrát a közönség az Art Deco kiállításon láthatja. A kiállítás elsősorban fényképek segítségével mutatja be a magyar mozdulatművészet történetét 1950-ig, amikor is azt burzsoá műfajnak nyilvánították és betiltották.
"Minden ember egy táncos" - kísérőrendezvény
A kiállítás kísérőrendezvényére július 5-én, csütörtökön, 15 órakor kerül sor. A Magyar Mozdulatkórus (az Orkesztika Alapítvány – Mozdulatművészeti Stúdió műkedvelő csoportjának) előadásába a nézők is bekapcsolódhatnak és kipróbálhatják a gyakorlatokat.
Tervezett gyakorlatok: téri gyakorlatok, eszközös táncok (fátyoltánc, korongtánc), dinamikai játékok és abszolút kinetika, kórusgyakorlatok, skála gyakorlatok (térskálák, kar és lábskálák).
Kényelmes, mozgást nem akadályozó öltözék és mezítláb javasolt!
Előtte 14 órakor tárlatvezetés a kiállításban!
A programokon a kiállítás belépőjegyével lehet részt venni (800 Ft/fő).
forrás: imm.hu