A Monte Carlo-i Balett társulatának modern stílusban alkotó koreográfusát és művészeti vezetőjét hívta vendégül a moszkvai Nagyszínház, hogy jóval konzervatívabb balett-táncosai ellessenek némi színpadi lazaságot a francia mestertől.
Jean-Christophe Maillot majdnem húsz éve vezeti a monte carlo-i társulatot, és ezen két évtized alatt - egészen mostanáig - egyetlen másik balettegyüttes számára sem készített koreográfiát. A Bolsoj társulatával való együttműködésből születő egészestés drámai balett, amelynek címét egyelőre nem hozták nyilvánosságra, várhatóan a moszkvai Nagyszínház következő évadában fog debütálni.
"Az elmúlt húsz év során egyetlen másik társulattal sem dolgoztam együtt a sajátomon kívül. Ez azonban nem azért volt, mert nem akartam, hanem mert egy előadás színpadra állításához erős kapcsolatra van szükségesem azokkal a táncosokkal, akikkel együtt dolgozom" - magyarázta az 52 esztendős Maillot, hozzátéve, hogy a Bolsoj társulatával való közös munka egyedülálló élmény lesz számára, és reméli, hogy tud majd valami újat tanítani a táncosoknak.
Jean-Christophe Maillot (Fotó: visitmonaco.com)
A hagyományosan A hattyúk tava és a Giselle című műveken nevelkedett orosz balett-táncosok csak nemrég kezdtek el kortárs tánccal is foglalkozni a koreográfiai akadémiákon, illetve a színházakban. A közelmúltban a szabadabb, jóval modernebb technikákba is belekóstoló Bolsoj-táncosok elmondták, hogy idegennek érezték az új mozdulatokat. A velük dolgozó koreográfusok szerint gyakran a táncosok mozgásának akadémikussága jelenti az akadályt.
A kortárs táncművészet iránti elköteleződésének jeleként a Bolsoj tavaly Szergej Filint kérte fel, hogy legyen a balett-társulat művészeti vezetője. A korábban az orosz főváros második legnagyobb balett-társulatában, a Sztanyiszlavszkij Színházban táncoló Filin három évig győzködte Maillot-t, hogy dolgozzon együtt az orosz táncosokkal.
A monacói koreográfus számára az egyik legizgalmasabb kihívást az jelenti, hogy némi lazaságot csempésszen az orosz balettművészek színpadi mozdulataiba. "A nagyon 'akadémiai stílusú táncosokkal' való együttműködésben rejlő igazi kihívás az, hogy ezek a táncosok nem értik igazán a színészi játék finomságát" - vélekedett Maillot, aki számára akkor igazán sikeres egy koreográfia, ha az képes eltűnni a táncból, lehetőséget adva az előadóknak a kibontakozásra. - Éppen ez az, amelyben az orosz táncosoknak még fejlődniük kell" - tette hozzá.
forrás: hvg.hu