Nizzában tanult, Kaposvár és Nyíregyháza után pedig Debrecenbe szegődött Olt Tamás. A dehir.hu interjúját szemléztük.
A kérdésre, miért lett színész, így felelt: "Azt mondta egyszer egy okos ember, hogy válaszd azt foglalkozásnak, ami a hobbid, és akkor nem kell soha dolgoznod… Én tulajdonképpen ezt csinálom. Szeretem a színházat, a zenét, gyakorlatilag minden alkotótevékenységet, amivel létre lehet hozni valamit." Hozzátette: "Ez egy nagyon hosszútávú pálya, szeretném magam színházi emberré nevelni, nem sima színésszé. Minden érdekel: a rendezés, a zene, de a színdarabok írása is."
Pályakezdő éveiről így mesélt: "Kaposváron még az iskola mellett elkezdtem játszani, három évet töltöttem ott, és aztán tovább akartam lépni. S hogy miért pont Nyíregyházára? Jó híre volt. Meg úgy gondoltam, az a pályakezdő dolga, hogy iszonyatosan sokat dolgozzon. Az is egy lehetőség, hogy elmenni Pestre, és vinni egy lándzsát mondjuk Kamarás Iván mögött – csak éppen így a kezdő színész gyakorlatilag nem tanulja meg a szakmát, és nem is lát semmit. Ezért mentem inkább vidékre."
"Ezen a pályán muszáj kockáztatni, ha az ember szeretne fejlődni. Ahonnan jöttem, ott szinte vörös szőnyeg volt alattam és bársonyfotel… Nyíregyházán évi 160-170 előadásom volt, főszerepeket játszottam, az utolsó évadban három előadást is rendeztem, a színház mellett pedig iskolát vezettem, a nagykállói drámatagozat munkáját irányítottam. Szerettek a nézők, megismertek az utcán, tényleg minden megkaptam, amit lehetett" - mesélt Olt Tamás arról, mi vitte őt Debrecenbe.
Scapin, a szemfényvesztő (Fotó: Máthé András, Csokonai Színház)
A kérdésre, van-e jó színház Magyarországon, Olt Tamás így válaszolt: "Van, hogyne. Az a debreceni is. Minden olyan színház jó, amelyik nem kiszolgálni akar. Van olyan színház Magyarországon, ahova új igazgató került, és már lehet tudni, hogy a következő évadban olyan darabok lesznek műsoron, mint a Marica grófnő, a Csárdáskirálynő, a Fekete Péter, a Furcsa pár… Az rendezi majd az összes operettet, aki a színházat is igazgatja, és ő játssza az összes főszerepet is… Ennyi erővel akár csinálhatna cirkuszt is. A kultúrának olyan perifériája a szórakoztatás, amiben a televízió eléggé ott van, tehát azzal nekünk már nem kellene foglalkozni" - szögezte le. Olt szerint a néző a kísérleti színház előadásaira is bemegy , ha az tényleg színvonalas.
A debreceni nézőkről is ejtett szót: "Én úgy látom, kiéhezettek arra, hogy önfeledten hátradőlve szórakozzanak egy kicsit. De közben el vannak kényeztetve, mert hihetetlenül színvonalas kultúrát kapnak. Európában sincs még egy ilyen színház, nemhogy Magyarországon, ahol ilyen világhíres rendezők dolgoznak, mint Purcarete, Bubien, Rizsakov, Troickij. Ha ezekből egyet-egyet megkap egy ország nemzeti színháza egy évadban, az már boldog lehet… Szakmailag szerintem ma a Csokonai Színház Európa – és nem is csak Magyarország! – egyik legizgalmasabb színháza. Ez is egy válasz különben arra, miért jöttem, ide, Debrecenbe..." - mesélte.
A színész elmondta, a következő évadban a Bolha a fülbe című darabbal kezdenek, Vidnyánszky rendezésében. "Már alig várom, hogy benne legyek, mert biztos, hogy nem egy silány bohózatot látunk majd, viszont mégis szórakoztató lesz" - ígérte.
Olt Tamás teljes mértékben elégedett. "Más kérdés, hogy úgy érzem, mintha el lenne szigetelve a színház Debrecenben. Nem érzem, hogy közügy lenne. Nyíregyháza például véres kardként tolja maga előtt a színházát. Ott kulthelyet csináltak belőle, a nyíregyháziak ismerik a színészeiket és örülnek, ha találkoznak velük az utcán. Nyitni kellene, és sokféle közönséget megszólítani. Amit a magam részéről megtehetek ennek érdekében, hogy írtam egy darabot, amivel a főiskolásokat, egyetemistákat szeretném megszólítani, meg egy másikat is, ez utóbbit Absynth címmel. Már el is kezdtünk próbálni Szűcs Nellivel meg Bakos-Kiss Gáborral – akár be is kerülhet a jövő évad műsortervébe" - zárta a beszélgetést Olt Tamás.