Rizsakov: "A művész embernek nem jó a holnap"

A moszkvai Mejerhold Központ vezetője, Viktor Rizsakov volt a TV2 Tények c. műsorának vendége.

Másfél hetest mesterkurzust tartottak a kaposvári egyetemen magyar orosz és francia színészthallgatóknak. Vidnyánszky Attila, a Kaposvári Színházi Intézet igazgatója, a franciaországban élő Nagy József koreográfus, és a moszkvai Mejerhold Központ vezetője, Viktor Rizsakov rendező tanított.

Rizsakovot a TV2 látta vendégül Tények című műsorában.

Az orosz rendező a kurzussal kapcsolatban elmondta, mindig izgalmas olyan emberekkel találkozni, akik más kultúrát képviselnek. A legértékesebbenek azt tartja, hogy a résztvevők sok olyan fontos információt tudtak megosztani egymással, amelyek nem csak szavakon, hanem gesztusokon, éneken keresztül nyilvánultak meg. Rizsakov szerint a színházi nyelv mindenhol közös. A színház alapvetően érzelmi művészet, a kurzuson pedig leginkább azt vizsgálták, milyen maga az ember, a színész, aki ebben részt vesz.

Úgy véli, a színháznak olyan problémákról kell beszélnie, amik az embereket valóban izgatják. A rendező szerint három alapkérdésben van közös pont az emberek között: Hogyan tudom magamat realizálni? Milyen a kapcsolatom a partneremmel? és Milyen az Istennel való kapcsolatom? A rendező szerint e három kérdés felvetése teszi érthetővé a színházi nyelvet.

Rizsakov leszögezte, nincs tehetségtelen ember, mindenki tehetséges. Természetesen meg lehet állapítani, ki mennyire akar részt venni a színházi munkában, ez "benne van a tekintetében" - fogalmazott. Hozzátette, a művész ember türelmetlen, azonnal változtatni akar a világon, nem jó neki holnap, vagy holnapután.

A Sztanyiszlavszkij-módszerről - melynek nagy követője - így szólt: "Sztanyiszlavszkij egyedülállósága abban ragadható meg, hogy ő a színházban elsősorban az embert látta. Ő az alkotó, a teremtő emberről beszélt, aki képes változtatni magában, és kísérletet tud tenni arra, hogy a világot is megváltoztassa maga körül. A legfontosabb szabály, amit meghatározott, a színház etikája. Ha jobban megnézzük, ezek a szabályok nem sokban különböznek azoktól a globális etikai szabályoktól, amelyeket az őseinktől örököltünk." Rizsakov úgy nyilatkozott, a színház arra törekszik, hogy az emberi kommunikációt a legmagasabb szintre emelje, és ennek nagyon fontos része az erkölcsiség, a szellemi jelenlét és a hit.

Viktor Rizsakov az interjúban mesélt még az általa életre hívott Új Dráma Mozgalomról, a magyar színházi közösségről és arról, miért tér vissza újra és újra Magyarországra.

Forrás: TV2

süti beállítások módosítása