3 évesen döntöttem el, soha nem is gondolkodtam máson. Játék és babázás helyett én táncoltam a tévé előtt. Táncosnő vagy énekesnő akartam lenni, ez biztos volt, majd kiderült, hogy az előzőhöz van tehetségem. Aztán táncot tanulni 6 évesen kezdtem el, mert akkor indult el a táncoktatás Martfűn, ahol laktunk.
2. Mióta vagy a KET társulatának tagja, és hogy kerültél a csapatba?
Hat éve vagyok itt, egy véletlen folytán kerültem ide. Az előző munkahelyemen felmondtam, bejöttem a KET-be, bejártam a tréningekre, egy hónapig „megfigyelés alatt álltam”, aztán Csaba felvett a társulatba.
3. Ha egy szóval kellene jellemezni a társulatot, mi lenne az?
Változatos és sokrétű.
Talán a Carneval. Nagyon dinamikus, táncos előadás, amit nagyon szeretek, magam is több színt mutatok és élek meg benne. Többször is „meghal” benne az ember, de engem ez nagyon ösztönöz, és a fizikalitás mellett a lelkedből is adsz egy darabot a nézőnek. A Shakespeare-meséket is szeretem, bár az teljesen más vonal, nagyon vicces előadás. A kedvenc szerepem pedig Az Ismeretlen volt. Nagyon izgalmas duettben táncolni, sok tapasztalatot adott.
Főpróbahéten már mindig kapkodás van, idegeskedés, feszültség, ingerültség. A Csendkoordináták bemutatója előtti pár nap volt az első alkalom, hogy ez nem így alakult. Annak ellenére, hogy mennyire szorított minket az idő, mindenki nagyon koncentrált, fegyelmezett, figyelmes, és főleg nyugodt volt. Ez példaértékű lehet a továbbiakban.
Az, hogy kivel dolgozhatok, a koreográfus, a partnerek. És maga a téma is, ha a koreográfus megosztja, mi jár a fejében. Aztán abból persze sokszor valami más kerekedik ki. Az is inspirál, hogy én mit tudok hozzáadni akár a mozgásanyaghoz, akár a gondolatokhoz, hogyan tudom kivitelezni, elmélyíteni, magamra szabni.
7. Ért-e valaha olyan extrém helyzet a színpadon, ami mély nyomot hagyott benned?
Van egy fontos, extatikus élményem: amikor előadás közben egyszer csak megérzem azt, hogy mennyire szeretem táncolni az adott darabot. Ez egy olyan pillanat, amikor hirtelen rám tör egy érzés, általában nem is tánc közben, hanem amikor csak állok kint a kulisszában és élem a darabot. Ez a KET-ben először az Aréna közben történt meg velem. Ritka pillanat, nem sok előadásban élhetem át.
Aréna - Fotó: Dusa Gábor
8. Van-e valami babonád színpadra lépés előtt?
9. Melyik a kedvenc külföldi táncegyüttesed?
Tetszenek az Ultima Vez és Akram Khan darabjai, de nincs kedvencem.
10. Mit csinálnál, ha nem táncos lennél?
Nyitnék egy éttermet Hawaiion. Én lennék a chef!
Kubába vágyom. Persze az egész világot beutaznám, hogy megismerjek más kultúrákat. De biztosan mindenhonnan hazajönnék, nagyon hű vagyok az otthonhoz, a családhoz.
- könyv
- film
- zene volt rád nagy hatással, és miért?
- Fonyódi Tibor: Isten ostorai – a Hadak útja c. sorozat egyik történelmi-fikciós kötete, ami a magyarokat kiválasztott népként mutatja be. Szellemi vezetőik a táltosok, akik képesek a tudat teremtő erejével hatni világunkra. Ez a szemlélet sok mindent előhozott bennem.
- A Frida c. film Salma Hayek főszereplésével, amihez színpadi élményem is kapcsolódik: a Carneval egyik jelenetét ez a film inspirálta, nekem pedig át kellett vennem azt az érzésvilágot, gondolatiságot, amit a film adott.
- Lenny Kravitz zenéit nagyon régóta szeretem, szép emlékek, maradandó élmények az életemben.
1. Mikor döntötted el, hogy táncos leszel? Miért ezt választottad?
Nem döntöttel el, így alakult. Versenytáncolni kezdtem el általános iskolás koromban. Ott ragadtam…
2. Mióta vagy a KET társulatának tagja, és hogy kerültél a csapatba?
Ez volt a hatodik évem. A MU Terminálból hívott ide Csaba, aki az ottani előadásokban látott.
3. Ha egy szóval kellene jellemezni a társulatot, mi lenne az?
Változatos.
Az Ismeretlen - Fotó: Kenyeres Csilla
4. Melyik a kedvenc KET-es előadásod, illetve a kedvenc KET-es szereped? Miért éppen az?
Nem nagyon vannak kedvenceim, nem vagyok egy ’gyűjtő’ alkat… Az Ismeretlent szerettem. Egy duett nagyon más, abban minden másképpen alakul: végig neked kell fenntartani a figyelmet. Meg hát a Filter, de az egészen másik helyzet. Visszakapsz kicsit abból, amit bent látsz a fejedben, megvalósítják a képzeletedet… Erre nagyon rá lehet kapni.
5. Legjobb sztori egy főpróbahétről?
Utólag már szeretem, amikor Krisztián (Gergye) kidobott próbáról. A kilencvenkilencperc-en dolgoztunk, egy hosszú, utolsó pillanatos próbafolyamat volt, az energiák már fogytán, amin aztán úgy lendültünk át, hogy „jó, akkor menj ki a próbáról” – „jó, akkor szia”. Most már tudom, hogy ez mi mindent oldott fel. Néha kell egy ilyen összefeszülés, és aztán utólag tisztázódnak a dolgok. De ez akkor persze nagyon nem így nézett ki… Azóta is sokat emlegetjük ezt Krisztiánnal.
6. Mi inspirál leginkább egy-egy új munka során?
Maga az újdonság izgalmas. Ha a koreográfust már ismerem is, a téma, az eszközök mindig újak. Inspiráló a változás.
T.E.S.T. II. - Fotó: Kenyeres Csilla
7. Ért-e valaha olyan extrém helyzet a színpadon, ami mély nyomot hagyott benned?
Gergye T.E.S.T.-jében egyszer estem egy hatalmasat, bezuhantam a színpad közepén lévő magnézium-körbe. Krisztián kérte később azt a mozdulatot... :)
8. Van-e valami babonád színpadra lépés előtt?
Nincs. Sétálgatni szoktam a színpadon, de ez semmi különös, csak ismerkedem a térrel. Rituálé nincs.
9. Melyik a kedvenc külföldi táncegyüttesed?
Itt sincs kedvencem. Kibbutz, Hofesch, Ultima Vez – stílusukban mások, ami megfog bennük, az a kvalitás, a minőségi munka, a magas színvonal. Több oldalról jól összerakott darabjaik vannak, amiben minden egyes összetevő a profizmusra utal.
kilencvenkilencperc - Fotó: Dusa Gábor
10. Mit csinálnál, ha nem táncos lennél?
Fényt terveznék, világosítanék. Amikor eszembe jutott, hogy ezt kipróbálom, akkor egyrészt érdekelt a technikai része, másrészt arra gondoltam, hogy ez is az önkifejezés egy módja. A saját közegemben maradok, csak egy másik oldalon, de ott is magamat adhatom. Tudatos választás volt, hogy a tánc mellett legyen alternatívám. Sántán a létrára azért még fel lehet mászni…
11. Hova utaznál legszívesebben? ... és mennyi időre?
El… Mehetnékem van, időszakos, hogy mikor mennyire mennék el. A változatosság inspirál ebben is, kíváncsi vagyok, de nincs konkrét álomhely. Még…
12-13-14. Melyik
- zene
- film
- könyv volt rád nagy hatással, és miért?
- Főleg elektronikus zenéket hallgatok, de akkor izgalmasak számomra, ha más zenei irányzatokból is vannak benne nyomok, például egy hangszer a durva elektronikában. Sokat válogatok, sok minden megfog. Állapotfüggő, hogy mikor mi indít be.
- Szeretem az olyan filmeket, amiknek van valóság alapja. És az olyanokat is, amelyek a mai kor vívmányai, látványos, profi technológiával készült filmek. Mindig a legfrissebb a legjobb, ami új, ismeretlen érzetet hoz be, meghökkent.
- Az olvasás nálam eléggé időszakos. Legutóbb Elliot Aronson: A társas lény c. könyvével foglalkoztam sokat, amikor a Filter készült. Sok minden beépült ebből az előadásba. Meg fontos még nekem Joe Navarro: Beszédes testek című könyve, a szerző 40 évig volt viselkedéskutató az FBI-nál, nagyon komplex összefüggésekről ír.