Nagy József ismét benyújtotta pályázatát a Trafó Kortárs Művészetek Háza ügyvezető igazgatói munkakörének betöltésére. A világhírű koreográfus-táncművész ezt az Avignoni Fesztiválon az MTI-nek adott interjúban mondta.
Nagy József alapvetően megtartaná a Trafó eddigi fő profilját a hazai kísérletező összművészeti produkciók központjaként, és emellett fontos nemzetközi előadásokat hívna meg Budapestre, valamint nagy hangsúlyt fektetne a műhelymunkákra.
A Franciaországban dolgozó vajdasági művész úgy fogalmazott: az előző pályázatához képest alapvető változás, hogy azóta a honosítási kérelmét is beadta, eddig ugyanis csak szerb és francia útlevéllel rendelkezett. "Augusztustól meglesz a magyar állampolgárságom is, és így adminisztratív szempontból is megfelelek minden követelménynek" - hangsúlyozta.
A Fővárosi Önkormányzat korábban azt közölte, hogy a nyári szünet végére megszületik a döntés. Az előző, érvénytelenített pályázaton a szakmai bizottságtól Nagy József egy tartózkodás mellett 5 támogató szavazatot kapott, de a Fővárosi Önkormányzat közleménye szerint "a kiváló művész pályázata nem tartalmazta teljes körűen a pályázati felhívásban megjelölt dokumentumokat, ezért az önkormányzat nem vállalhatta, hogy az előadóművészeti törvénynek és a Munka törvénykönyvének nem megfelelő eljárás szerint nevezze ki a vezetőt".
A Trafóban rendszeresen fellépő táncművész úgy véli: "Szabó György (eddigi igazgató) nagyon igényes műsorpolitikát alakított ki, amelyet mindenképpen meg kell tartani". Ezt egészítené ki rendszeres műhelymunkákkal. Saját maga is tartana mesterkurzusokat, de elsősorban rendezőket és vendégtanárokat hívna meg. Neveket addig nem kíván nyilvánosan megemlíteni, amíg nem születik meg a végleges döntés.
Véleménye szerint a különböző művészeti területeket fontos lenne közelíteni egymáshoz párhuzamos műhelymunkákkal. Ennek keretében például egy filmes csoport találkozhatna a kortárs bábművészekkel, vagy az új cirkusz képviselői az installációs képzőművészekkel. Mindehhez szerinte a Trafó belső tereit is át kellene alakítani, hogy a színpad időnként kiállítótérként is működhessen.
"Ha támogatást kapok a terveimhez, az első lépés a térbővítés lenne, majd a több kapcsolódási pont lehetőségének megteremtése következne, országon belül és kívül is" - hangsúlyozta. "Nem azt állítom, hogy csak külföldről jön a minőség, de a magyar alkotókban jobban kellene tudatosítani, hogy mi történik a világban, ehhez kell a külföldi mérce. Az előadó-művészetben pedig mindenhol közvetlenül jelen kell lenni, azt nem lehet videóról követni" - tette hozzá.
Nagy József hosszú távon a befogadó színház "francia modelljének" meghonosítását szeretné Magyarországon, amelynek lényege, hogy egy-egy állami támogatású koreográfiai- vagy színházi központhoz tartozó alkotó szabadon kísérletezik, a kész produkcióját azonban nemcsak a saját színházában, hanem az egész országban bemutatja, turnézik vele.
Nagy József 1995 óta igazgat egy ilyen, úgynevezett Nemzeti Koreográfiai Központot, Orléans-ban, amelyből összesen 19 van Franciaországban. "Évente 4-5 együttest fogadok be, ez azt jelenti, hogy az országos hálózat egy évben mintegy száz csoportot támogat, azaz szinte mindenkire oda tudunk figyelni" - magyarázta.
Szerinte a Trafó az előző vezetés alatt valójában már ebben az irányban indult el. "A Trafóval az a gond, hogy egyedül van" - fogalmazott Nagy József. Ezért, ha elnyeri az intézmény vezetői posztját, szeretné meggyőzni a döntéshozókat arról, hogy az országban máshol is alakuljanak a Trafóhoz hasonló kortárs összművészeti központok. Akkor pedig Budapesten megtartható fő profilnak az előadó-művészeti jelleg, míg egy-egy vidéki város szakosodhatna zenei vagy képzőművészeti irányra. "Négy-öt ilyen hellyel elindulna egy igazi körforgás Magyarországon" - fűzte hozzá.
Azt is alapvető problémának látja az egész kelet-európai térségben, hogy "az innovatív előadásoknak nincsen utóéletük", mert néhány fesztiválon kívül "nem jöttek létre kellő számban befogadóhelyek", a produkciók "elhalnak", a vidéki közönség pedig az adott város társulatán kívül más művészeket alig lát. Ezért kinevezése esetén szeretne kapcsolatot kialakítani a magyar vidéki színházakkal, hogy a Trafóba meghívott külföldi produkciók máshol is bemutatkozhassanak az országban.
Az orléans-i központ élén tavaly hosszabbították meg Nagy József mandátumát három évre. Arra a kérdésre, hogyan tudna egyszerre több helyen lenni, azt mondta: "Ingázni fogok, nekem az utazás soha nem jelentett problémát. Reggel Franciaország, este bemutató egy másik országban, másnap reggel indulás egy harmadik országba, én úgy utazom évek óta repülőn, mint mások a metrón".
Nagy József az elmúlt két évtizedben 11 alkalommal kapott meghívást az Avignoni Fesztivál hivatalos programjába, amelynek 2006-ban díszvendége volt. Atem (Lélegzet) című legújabb koreográfiáját - amelyet egy négyszer négy méteres térben ad elő állandó partnerével, Anne-Sophie Lancelinnel - Albrecht Dürer metszetei ihlették. A felkérésre született előadásban elsősorban a színházi tér szűkítésének kísérlete foglalkoztatta - mondta az MTI-nek.