A szolidaritás hiányán segítene iskoláskorban A hiányzó padtárs című drámapedagógiai program, amelyet három kulturális műhely hívott életre.
Hamarosan az Örkény Színház is elindítja kamaszok és kisiskolások számára drámapedagógiai foglalkozását, amely nem csupán az életben való könnyebb boldogulást, de a műértést is segítené. Zsigmond Nóra és Szilléry Éva írásait szemléztük a Magyar Hírlapból.
"A társadalom központi problémája a szolidaritás hiánya - úgy látjuk, ha a feszültségeket már iskoláskorban csökkentjük, annak hosszú távon pozitív következményei lehetnek. Arra keressük a választ, hogy milyen mértékben legyünk szolidárisak, és hogyan versengjünk korrekt szabályok között" - mondta Oblath Márton szociológus, A hiányzó padtárs című drámapedagógiai program vezetője. A problémáról készült darabbal szeptemberben több helyen fellépnek.
Oblath szerint a program azt járja körül, miért működtet az oktatási rendszer homogén tanulócsoportokat, megnehezítve a leszakadók továbbtanulási esélyeit, és ezzel tovább mélyítve a szakadékot az egyes társadalmi rétegek között. "A társadalom központi problémája a szolidaritás hiánya - úgy látjuk, ha a feszültségeket már iskoláskorban tudatosítjuk, annak hosszú távon nagyon pozitív következményei lehetnek. Arra keressük a választ, hogyan, milyen mértékben legyünk szolidárisak, és hogyan versengjünk korrekt szabályok között" - tette hozzá.
A programot három szervezet hozta létre: az AnBlokk Egyesület, a Káva Kulturális Műhely és a Parforum Részvételi Kutatói Műhely. "Két évvel ezelőtt volt egy közös programunk a Krétakörrel, az Új néző, ekkor borsodi településeken szerveztünk részvételi színházat. Azt gondoltuk, ezúttal fókuszáljunk szűkebb problémakörre, az iskolai szelekciós mechanizmusokra, amit nagyon jól ismerünk belülről - mesélte Oblath, aki elmondta, az a tapasztalatuk, hogy az úgynevezett elitiskolák tanulói, akiket egyébként nagyon is érdekel a közélet, elenyésző ismerettel rendelkeznek a témában.
Fotó: Szilágyi Sára
A programot több kutatás előzte meg - az egyik a városi oktatási rendszereket írta le mélyinterjúk és dokumentumelemzések alapján, a tanulói karrierutakat pedig húsz narratív interjú alapján vázolták fel, amelyeket olyan diákokkal készítettek, akik valamelyik ponton kipotyogtak az oktatási rendszerből - olvasható a cikkben.
Egy workshoppal egybekötött szereplőválogatáson kiválasztottak négy főszereplőt - ők egytől egyig tehetséges amatőr roma színészek -, majd megkezdődött a tíznapos műhelymunka Ároktőn. A darab kidolgozásában együtt vett részt a rendező, a színészek, a drámapedagógusok és a szociológusok.
"A darab végkicsengése nem egyértelmű. Nem akarunk ítélkezni, mindössze az a célunk, hogy kérdéseket fogalmazzunk meg, és olyan megoldási lehetőségeket kínáljunk, amelyekkel hosszú távon az egész magyar társadalom jól járhat" - mondta Oblath Márton. Az előadás főpróbáját a múlt héten tartották Ároktőn, majd szeptember közepén elindulnak, és első körben az nyolc elit iskolában lépnek fel a darabbal szerte az országban.
Ifjúsági program az Örkényben
A műértést, vagyis a színpadi produkció befogadásának készségét fejleszti, egyúttal élethelyzetekre készít fel az Ifjúsági Részleges Alkotó Műhely (IRAM) szeptemberben induló drámapedagógiai programja az Örkény István Színházban. Nemcsak a kerületi tanintézményekből, hanem bármely iskolából várnak fiatalokat.
Neudold Júlia, a műhely munkatársa a Magyar Hírlapnak elmondta, alapvetően kettős a foglalkozások küldetése: azt szeretnék elérni, hogy a fiatalok
könnyebben befogadják a színpadi nyelvet, fogékonyabbak legyenek a színházi előadásokra, emellett azonban céljuk, hogy bizonyos élethelyzetekre is felkészítsék a fiatalokat. Az úgynevezett Örkénykaptár program segítségével a fiatalok egy csoportjával előadásokat írnak saját, megélt történeteikből, amelyet később előadás formájában bemutatnak. Az IRAM hamarosan elindít egy internetes alkotó portált is, ahol bárki bekapcsolódhat az eseményekbe.
Forrás: Magyar Hírlap