A testőrrel nyit a Jászai Mari Színház

Szeptember 29-én mutatta be a tatabányai Jászai Mari Színház Molnár Ferenc: A testőr című vígjátékát Guelmino Sándor rendezésében. Az alkotók meséltek.

A darabról:

A színészpár házassága fél év után ellaposodik, magánéletük prózaiságának köze sincs a színpadi csillogáshoz. És mivel a férfi jó színész, elhatározza, hogy más alakban: testőrként környékezi meg az asszonyt, hogy kiderüljön: felesége hű-e hozzá, és ha nem, ha a nő elcsábítható, legalább ne más csábítsa el. Ez lesz a színész legjobb alakítása: elkeseredett, szerelmes játékába minden tehetségét belesűríti, ettől lesz vonzó, csábító, hódító, férfiasan elegáns. De mivel mindketten jó színészek, a férfi nem lehet bizonyos benne, hogy felesége felismerte-e, őbelé szeret-e újra, vagy a testőr hatott rá elementárisan. Ráadásul aminek testőrként örülnie kell, amiatt férjként össze kellene törnie. Látszat és valóság, játék és igazi érzelem menthetetlenül összekeveredik, s férfi vagy színész legyen a talpán, aki ebből a helyzetből győztesen keveredik ki…

Beszélgetés Crespo Rodrigóval és Bakonyi Csillával, az előadás férfi és női főszereplőjével:

– Színészt játszani a színpadon meddig valóság és honnan játék, szerep?
Crespo Rodrigo: Színészt játszani nagy feladat, Molnár-darabban különösen, mivel ő jól ismerte és értette a színészeket, színésznőket. A testőrben egy kifacsarodott történet bontakozik ki, hiszen ennek a házaspárnak a hétköznapokon is lételeme a játék, olykor egymás előtt is úgy viselkednek, mint a színpadon. Én egy karakteren belül két eltérő figurát játszom: egyszerre vagyok férj és csábító, akiről a feleség álmodozik. Mint férj, azt akarom, hogy a feleségem hűséges maradjon hozzám, ám mint hiú színész, a testőr szerepében arra vágyom, hogy a hódításom sikeres legyen. Mindkettőt akarom, de másért: ezt a kettősséget kell megmutatnom.
Bakonyi Csilla: Az, hogy az én karakterem „A színésznő”, mindent elmond róla(m). Abban a korban, amikor a darab játszódik, mást jelentett ez a lét, a dívákat varázs lengte körül a színpadon kívül is. A színésznők akkoriban az életben is színésznők voltak. Ma nem ez a jellemző, én is egy egyszerű kétgyermekes anyuka vagyok, aki emellett kilenc éve játszik a székesfehérvári színházban.

– Az előző évadban ott is játszotta ugyanezt a szerepet. Mennyiben lesz más a tatabányai előadás?
B. Cs.: Itt Molnár Ferenc eredeti szövegével, kamaraszínpadon játsszuk a darabot, ott más volt a koncepció. Emiatt, bár nem is gondoltam volna, sokkal nehezebb dolgom van itt, mert úgy kellett „áttanulnom” a szöveget. Ott, a nagyszínpad széles mozdulatokat, eltúlzott gesztusokat, egyfajta teatralitást követelt, míg Tatabányán a közönség stúdióban, sokkal közelebbről és közvetlenebbül, több érzelemmel, intimebb játékon keresztül ismerheti meg a történetet. Hozzám ez a megfogalmazás közelebb áll.
C. R.: A darab finomságai jobban működnek kamaraszínpadon. Ez nem bohózat, hanem egy gyönyörű vígjáték, párbaj férfi és nő között. A nézőtéren is férfiak és nők ülnek majd, lesznek közöttük, akik a férfi oldalára, míg mások a nőére állnak és korántsem biztos, hogy a nők a feleséggel, a férfiak a férjjel szimpatizálnak majd.

– És sikerrel jár a csábítót játszó férj? Vagy a testőrben ráismer a felesége?
B. Cs.: Szerintem a végén nem lesz két olyan néző, akinek egyezik majd a véleménye arról, hogy mikor jött rá a „csalásra” a színésznő, vagy rájött-e egyáltalán. De éppen ez teszi különlegessé ezt a darabot.
C. R.: A nézők élettapasztalatán múlik, hogyan értelmezik a látottakat. Lesz, aki úgy értelmezi majd, hogy a férj nem bukott le, más szerint a felesége felismerte őt csábítójában. Ám az is kérdés, hogy ha igen, akkor mikor? Mert meglehet, hogy már a legelején. Hiszen a feleség is jó színésznő. Egy biztos: a darab tele van szerelemmel, intimitással, de hogy kik között, azt a nézők döntik majd el. (Az interjút készítette: Arzt-Pintér Anna, jaszaiszinhaz.hu)

7362Bakonyi Csilla, Crespo Rodrigo (Fotó: jaszaiszinhaz.hu)

A 24 óra villáminterjúja Guelmino Sándor rendezővel:
- A darab a kamarában lesz látható. Rendezőként ez mennyiben igényel más munkát? 
- A stúdióban finomabban lehet dolgozni, nem kell felnagyítani a mozdulatokat, az érzelmeket, aminek egyébként sokszor áldozatul is esik a hitelesség. A testőr eleve egy kamaradarab, hiszen kevés szereplő jelenik meg a színen. Hozzám is közelebb áll a kamaraszínpad, mert lehetőséget ad az aprólékos kidolgozásra.
- Molnár Ferenc jól ismerte a színház világát, tudta milyen férjnek lenni egy színésznő mellett. Mennyit mutat ebből darab? 
- Amiatt, hogy Molnár jól ismerte ezt a közeget, mi, színházi emberek is egy kicsit magunkra ismerünk a szereplőkben, akik szomjazzák az elismerést. A házaspár mindkét tagjának elemi igénye, hogy minden élethelyzetben nézője, kritikusa legyen. Ki sem látnak a színház világából, a hétköznapokon is játszanak, erre van szükségük ahhoz, hogy érezzék: élnek. Ezért aztán a díszletben is megjelenik a játék és valóság összefonódása.
- És ebben a világban az érzelmek valósak? 
- A történetben eleve ott a kettősség. A színész elhatározza, hogy testőrként, álruhában környékezi meg a feleségét, hogy kiderüljön, az hűséges-e hozzá. Csakhogy ebben a helyzetben férjként és színészként is más az érdeke, hiszen a testőrt alakítva arra vágyik, hogy játéka hiteles legyen, csábítása célba találjon. Azt pedig, hogy felesége felismeri- e őt vagy sem, esetleg maga is szerepet játszik, a nézőre bízzuk.
- Az előadás ezek szerint komolyan szórakoztat. 
- A testőr nem egy "gatyaletolós" harsány vígjáték, amin a nézők a térdüket csapkodják. Finom szellemessége, csipkelődő iróniája ugyanakkor garantálja a szórakozást a nézők számára.

guelmino_sandorGuelmino Sándor (Fotó: est.hu)

Molnár Ferenc: A testőr
A színész   Crespo Rodrigo
A színésznő   Bakonyi Csilla
A kritikus   Csankó Zoltán
A mama   Töreky Zsuzsa
A páholyosnő   Bende Ildikó
A hitelező   Honti György
A szobalány   Menczel Andrea
rendező: Guelmino Sándor
díszlettervező: Cziegler Balázs   jelmeztervező: Kárpáti Enikő
súgó: Dobos Erika   ügyelő: Katona Győző
rendezőasszisztens: Bischof Ildikó

Bemutató: 2012. szeptember 29.

Forrás: Színház.hu, 24 óra

süti beállítások módosítása