Utolsó pillanat butoval a Figura Stúdióban

Az Utolsó pillanat című előadással kezdi új évadát a romániai gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház, amelynek a Bicskei István által rendezett produkciójában a japán buto tánctechnika is megjelenik.

A darabról:

A világ zaját falak tartják fogva. Az emberek eközben susognak. Mormolnak. Motyognak. Kiáltanak. Tolakodnak. Beszélnek. Néha beszélgetnek. Ölnek és ölelkeznek. Szülnek és születnek. Kötődnek és kötekednek. Meghalnak. Ilyenkor valóban egyedül maradnak. Majd emlékké válnak. Várnak az utolsó pillanatra és félnek tőle, vagy örülnek neki.

Milyen szó lennél, ha Beckett mondana ki erre a világra? Elhiszed, hogy létezik a fa, ami alatt érdemes várakozni?

Amiről ez az előadás mesél, már nem létezik, vagy még nem létezik. Nem is fog létezni soha, vagy, ha létezett, létezik, létezni fog, nem itt létezett, nem itt létezik, nem itt fog létezni, hanem másutt. Ott fog megtörténni, ahol a csodák is életképesek és ahol a remény is megterem.

Az előadás rendezője Bicskei István: színész, rendező, pedagógus, válogatója volt az idei POSzT-nak és a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiváljának. Emellett tagja a Magyarkanizsai Udvari Kamaraszínháznak, valamint Nagy József Jel Színházának is.

plakt-webre

Bemutató előtt nyilatkozott a rendező:

A szerda esti bemutató előtt a rendező az MTI-nek elmondta: az előadás parafrázis Samuel Beckett világára, hiszen a szöveg a nagy drámaíró több darabjából van összevágva.
A rendező szerint az előadás a reményről szól, arról, hogy az emberiség eljutott egy pontra, amelyet ha felismer, meg kell változnia. A rendező szerint ezt a változást a világban tapasztalható erkölcsi válságnak kellene kiváltania. 
A darabban két figura, egy férfi és egy nő egy nagy katasztrófa után élnek, és megjelennek a szellemek a túlvilágról. A buto stílusa áll legközelebb ahhoz, hogy ez a szellemi világ megjelenjen az előadásban - mondta a rendező. Rámutatott, hogy az előadás végkicsengése pozitív, hiszen az előadásban megjelenő férfi és nő alakján keresztül az az üzenet fogalmazódik meg, hogy mindig van lehetőség a történelem újrakezdésére. 
Bicskei szerint a színház felelőssége óriásira nőtt amiatt, hogy erkölcsi válságban van a világ, hiszen a színház közvetlenül kommunikál az emberekkel. Szerinte ma olyan előadásokat kell készíteni, amelyek pozitív üzenetet közvetítenek, biztatást és reményt adnak az embereknek. Hozzátette: az Utolsó pillanatban a szereplők kétségbeesésükben olyan pontig jutnak, amelyen túl kell vinni őket, reménnyel kell megtölteni őket, és ezt meg is teszi az előadás.
A rendező munkáját Bicskei Zsuzsa segítette, aki jó ismerője a buto táncművészetnek. A rendező munkatársa az MTI-nek elmondta: az 1950-es évek elején Tacuni Hidzsikata által megteremtett japán kortárs táncformának van néhány vonása, amelyek nagyszerűen használhatók a színjátszásban. Ő ezt személyesen Akadzsi Maro Dairakudakan nevű színházában sajátította el, ahol nemcsak a táncot, hanem a színészetet is művelik. 
Az Utolsó pillanatban a szavakkal ki nem fejezhető érzelmek, indulatok jelennek meg mozgásban és gesztusokban, a buto pedig  alkalmazott stílusként van jelen, és nem öncélúan - mondta Bicskei Zsuzsa, aki szerint ez a táncforma nagyon sokat ad hozzá a szokványos színészetünkhöz finomságával, intenzitásával és precizitásával.
Rámutatott: nagyszerű kihívás volt mindenki számára, hogy a színészek látszólag egyszerű mozgásokat intenzitással töltsenek meg, és mögöttes értelmeket hozzanak felszínre szavakkal elmondhatatlan dolgokról, hiszen a buto formai világa és technikája más, mint az európai kortárs táncoké.
Az előadás díszlet- és jelmeztervezője Ondraschek Péter, fellépnek Tamás Boglár, Mosu Norbert-László, Máthé Annamária, Kolozsi Borsos Gábor, Bartha Boróka, Boros Mária, Vajda Gyöngyvér és Mihály Alpár Szilárd.

A bemutatót követő időpontok:

- október 4., 19.00, stúdióterem

- október 7., 19.00, stúdióterem

süti beállítások módosítása