Liliomfi - Mohácsi János rendezése az Örkényben

Szigligeti Ede Liliomfi című darabjának a bemutatójára október 6-án került sor az Örkény Színházban, Mohácsi János rendezésében.

Darabtörténet:

A megözvegyült Szilvai professzornak az a terve, hogy a gyámsága alá tartozó unokaöccséhez feleségül adja titokban nevelt gyámleányát, Mariskát. A fiú közben a professzor tudta nélkül Liliomfi néven vándorszínésznek áll, és meghódítja Mariska szívét. A professzor ellenzi a házasságot, éppen attól a férfitől félti a lányt, akihez egyébként feleségül szeretné adni. Liliomfi pedig azt hiszi, hogy a nagybátyja hitvesének akarja Mariskát.

A hű barát és színésztárs, Szellemfi segít Szilvai megtévesztésében, Liliomfinak adva ki magát. Egy másik – társadalmi különbségek miatti – reménytelennek látszó szerelem (Gyuri, a pincér és Erzsi, a gazdag Kányai fogadós uram lánya) története összefonódik Liliomfi és Mariska sorsával.

Liliomfi_plakt

Fehér Anna Magda kérdezte Mohácsi Jánost az InfoRádióban:

Szigligeti műve felett - amit szerintem senki nem olvas el, legfeljebb a belőle készült filmet nézi meg- alaposan elrepült az idő, porosak a nyelvi fordulatai, ha valaki ezt a szöveget szeretné eljátszani, akkor is le kéne fordítania magyarra. Rengeteg dolgot nem értünk belőle. Emiatt is hozzá kellett nyúlni. Másrészt darmaturgiai hibákat követett el a szerző, mint mindannyian, akik színházzal foglalkozunk. Erre voltunk tekintettel, amikor átalakítottuk a művet. (...) Nem az volt a fő cél, hogy odapörköljünk a kultúrpolitikának, megvan annak a maga baja, persze itt-ott az ember nem bírja, hogy ne harapjon bele abba, ami elé kínálkozik, de igazából nem ezzel foglakozunk. Sokkal fontosabb volt, hogy a színészember, aki azzal foglalkozik, hogy esténként egy másvalaki legyen, hogyan formálja a magánéletét.

Itt meghallgathatják - mp3

liliomfi

Kritikus szemmel a darabról - Zappe László írásából, a Népszabadságból:

(...) A Liliomfit 1849. december 21-én mutatták be, néhány hónappal a szabadságharc bukása után. Akár az is sorsszerű véletlen lehet, hogy a mostani bemutató éppen az aradi vértanúk emlékünnepének előestéjére esett. Az előadásban a vándorszínészet reményteli hőskora összemosódik a vereség utáni kiábrándulás léha reménytelenségével, no meg természetesen korunk nem kevésbé léha, de nem is kevésbé fájdalmas spleenjével. Röhejes melankólia, sátáni kacajokkal vegyített búbánat kavarog a színpadon.
Az átírók mindehhez még gondosan utánajárnak a szereplők előéletének, fürkészik az eredetiben elnagyolt, klisékből vett motivációk mögöttesét. Sohasem érik be azzal, hogy a szerző úgy írta, ahogy. Sűrűbbre szövik a cselekmény, a kapcsolatok hálóját. Új szereplőket találnak ki, más szerepeket megnövelnek, átértelmeznek. A címszereplő hősszerelmes kap egy régi, megunt barátnő-kolléganőt, de sok apróbb linkség mellett az is kiderül róla, hogy szerette az apja által úgy gyűlölt anyját.
A társulat még egy másik taggal is kiegészül, Kányai fogadós sok előadásban elhagyott szomszédasszonyának szerepe megnő, átlényegül, a szereleméhes vénkisasszony Kamilláról kiderül, hogy a fogadós testvére. A bohózati fergeteget növelendő az ál-Schwartzok is megszaporodnak eggyel, Mariska is megpróbálkozik, hogy álöltözettel segítse elő a fogadós lányának szerelmét. És ez persze azt is jelzi, hogy az ártatlan gyermeteg naiva bonyolultabb jellemnek mutatkozik, és a szerelmesek kapcsolata is tüskésebbnek bizonyul az eredetinél.
De még Szilvai professzor is nőnek öltözik, minthogy neki meg régi ügye van a fogadóssal. Khell Zsolt félig elkészült díszletet tervezett, amelyben inkább szürreálisak, mintsem hagyományosan bohózatiak a váratlan felbukkanások. Remete Krisztina ruháin a korhű jelmezek mai öltözékekre montírozódnak. E látvány nem sokat mond, de nem is akadályozza, hogy Szigligeti vígjátékírói rutinja és Mohácsi János rendezői szaktudása, gyakorlottsága remekül működjék. Pattognak a szóvicces és gesztikus poénok, félórák múltán búvópatakként bukkannak elő jól elrejtett motívumok, és parádéznak a színészek. (...)

Próba- és előadásfotók:

120813_151

Kovács Márton

120813_153

Murányi Márta, Ficza István, Baksa Imre, Csuja Imre

120813_156

Vajda Milán, Takács Nóra Diána, Szandtner Anna, Polgár Csaba, Törőcsik Franciska

120813_166

 Máthé Zsolt, Szathmáry Judit, Murányi Márta, Ficza István

120813_173

Für Anikó, Törőcsik Franciska

120813_177

Mohácsi István, Mohácsi János

1

Törőcsik Franciska, Szandtner Anna, Polgár Csaba, Baksa Imre

2

Középen: Csuja Imre

3

Gálffi László, Máthé Zsolt, Für Anikó

4

Törőcsik Franciska, Polgár Csaba

5

Polgár Csaba

6

Für Anikó, Gálffi László

7

Szandtner Anna, Törőcsik Franciska, Vajda Milán, Takács Nóra Diána

8

A társulat

Fotók: Gordon Eszter, orkenyszinhaz.hu

süti beállítások módosítása