Jeles András előadása a SIMS stratégiai játék nyomán rendezett, Lanzmann korszakos SOAH filmjét ifjú kaposvári színészek teremtik újjá. A bemutatót november 1.-én, a budapesti Bálint Házban tartják.
Jeles András töredékek alkotásról, színházról, Auschwitzról:
- - Azért érzem hazámnak a színházat, mert ott át tudom látni, mi folyik. Az benne az érdekes, hogy minden éppen most történik. Az életben és a filmen nem így van. A hétköznapi életben talán nincs is jelenidő: mire észhez térsz, már passzé, a film pedig konzerv. (...) Amikor hivatásos színházban dolgoztam, azt tapasztaltam, hogy nem nagyon esnek meg ezek a váratlan történések. A Monteverdi Birkózókörbeli munkánkban alapelv volt, hogy akkor él a produkció, ha megteremtjük a váratlanságok lehetőségét. (...) Azon az alapon nem jön létre kommunikáció, hogy ők színészek, veszik a szöveget, értelmezzük, és így tovább... Egészen más alapokról kell elindulni.
- (...) Auschwitzból nem kerültünk ki, és nem is fogunk belőle kikerülni. Auschwitzban vagyunk, ebből nem lehet kikecmeregni. A reveláció erejével hatott, amikor egy szép napon erre ébredtem. Iszonyatos volt a felismerés, hogy ez a probléma. Ezt a terhet – s most, hogy „ki a bűnös; nem kérdjük” (nem mintha nem lehetné erről beszélni, de most hagyjuk) –, szóval ezt a terhet viszi magával ez a korszak. Nem tudom persze, mi a megoldás. (..) Igyekszem keveset mondani erről, csak annyit, amennyi közvetlenül az én élményem, tehát: azt kell látnunk, hogy Auschwitz működik, állandóan megmutatkozik, sokféle látható alakban. És amire nem gondoltam, még néhány hónappal ezelőtt sem: az a mentalitás, amely az Auschwitz-szindrómában kulminált, mintha az emberiség alaptulajdonságai közé tartozna. Ez a mentalitás fölfedezhető az európai ember mindennapos tevékenységében. Európai emberen azt a felvilágosodáson oskolázott, én-tudattal túltelített lényt értem, aki a modern ipari kultúra és csőd megteremtője, haszonélvezője.
A részletek Báron György 1993-as interjújából valók.
Jeles András a darabról:
Egészen sajátos, egymáshoz képest meglehetősen távoli világok és dokumentumok kapcsolódnak és ütköznek össze az „Auschwitz működik” című előadásban. A színészhallgatók feladata az volt, hogy a teátrális dikció (a színházi létezés-megszólalás) nálunk ismeretlen technikáit megismerjék és használják is.
Magától értetődik, hogy ehhez szcenikai-dramaturgiai háttér és feltételrendszer szükséges – ennek megteremtése volt az én dolgom. Az úgynevezett SIMS-játék (egy virtuális világ-játék, amelyet a komputerhasználók többnyire jól ismernek) színházilag rekonstruált terében a színészek mint virtuális lények léteznek, jönnek-mennek, sírnak-nevetnek, táplálkoznak és szeretnek; és redukált gesztusaikkal, alkalmatlan beszélőszerveikkel - a kifejezéssel próbálkoznak.
Nagy kérdés, persze, hogy ezúttal miféle problémával-küldetéssel (programmal) oltotta be őket a játék tervezője.
Nos, ez a "program" itt nem más, mint a holokauszt, amelynek megidézését részben a SOAH című Lantzmann-film dialógusainak, részben egy mostanában előkerült korabeli napló bejegyzéseinek, valamint más dokumentumok dramatizálásával igyekeztünk megoldani.
Jeles András: Auschwitz működik
Az előadást a Kaposvári Egyetem harmadéves hallgatói játsszák: Borsányi Dániel, Domokos Zsolt, Fábián Szabolcs, Gonda Kata, Hajmási Dávid, Horváth Anna, Móga Piroska, Mózes András, Pallagi Melitta, Sodró Eliza, Szvetnyik Kata.
Rendezte: Jeles András
Díszlet-jelmez: Pero
Zene: Melis László
Zenei munkatárs: Lukin Zsuzsa
Technika: Horváth Gábor
Jegyárak:
Előzetes jegyvásárlásnál és online jegyfoglalásnál 2000 Ft,
Bálint Programkártyával 1600 Ft,
helyszíni jegyvásárlás esetén 2500 Ft.
Pénztár és jegyfoglalás:
Bálint Ház VI. Révay utca 16.
hétfőtől-csütörtökön 10-18 óra között, pénteken 10-15 óra között, valamint délutáni, esti programok előtt, állami ünnepeken zárva.
További előadások:
2012.10.31. szerda 19:00 nyilvános főpróba (1000 Ft jegyár)
2012.11.01. csütörtök 19:00 BEMUTATÓ
2012.11.02. péntek 19:00
2012.11.03. szombat 19:00
Forrás: Bálint Ház, Filmvilág, Színház.hu