Tanmese is lehet a barátságról, önfeláldozásról, a jó és a rossz határairól – többek között erről beszélt Kentaur, aki a Veszprémi Petőfi Színházban Lionel Bart Oliver! című musicaljének a világát varázsolja színpadra és az előadás jelmezeit is ő álmodta meg. A produkció bemutatója november elején lesz, a rendező Nagy Viktor.
Kentaur, azaz Erkel László Jászai-díjas díszlettervező sokoldalú alkotó, otthonosan és kreatívan mozog a képzőművészet, a film és a zene világában is. A veszprémi színházban sokan ismerősként köszöntötték..
- Az 1990-es évek közepén Krámer György koreográfiájára és rendezésében készült Veszprémben egy táncest Rockodüsszeia címmel. Ez volt az első találkozásom ezzel a színpaddal díszlettervezőként. A műhelyházban azóta már többször dolgoztak nekem olyan díszleteken, amelyeket más színházaknak terveztem, remek, profi szakemberekből áll a csapat, öröm velük a munka. Jelmezt most először tervezek itt és nem udvariaskodás, de nagyon jól működik ez a részlege is a színháznak. Az Oliver! egy nagy musical, hatalmas háttérmunkát igényel színpadra állítani bárhol a világon és ez igazi kihívást jelent mindenki számára – mondta Kentaur, aki nem először tervezi meg Lionel Bart művéhez a díszletet.
A musicallel való kapcsolata 1999-ben kezdődött Londonban, ekkor kérte meg a neves producer, Cameron Mackintosh, hogy egy amerikai turnéhoz új látványvilágot teremtsen az Oliver!-hez. Ez New Yorkban készült el véglegesen és az előadás hatalmas sikert aratott, többek között kanadai játszóhelyeken is. A veszprémi előadás színpadképének alapjai erre a 13 évvel ezelőtt megálmodott "kentauri" díszletvilágra épülnek. Ebben viktoriánus korabeli Londont mutat meg, mégpedig amennyire lehet realista igénnyel, ugyanis ebből a korszakból maradtak fel fotográfiák, sőt metszetek is, így ez segítette a munkáját. A szakember úgy készítette el a terveket, hogy a produkció játszható legyen nagy szabadtéri színpadon, több ezer néző előtt is, hiszen a veszprémi elképzelések között szerepel ez is.
Amikor arról kérdezték, neki lelkileg mit jelent Twist Oliver története, azt felelte, díszlettervezőként első számú feladata mindig az, hogy a mű cselekményének megfelelő környezetet teremtsen meg a színpadon. Az Oliver! ebből a szempontból nehéz mű, mert mozgalmas, rengeteg helyszínt kell rövid idő alatt megmutatni, ennek technikai kivitelezése, a változások végrehajtása pedig nagy feladat, odafigyelést és komoly műszaki munkát igényel. Mindemellett alkotóként viszont csak úgy tud bármilyen műhöz is tervezni, ha annak a történetnek a mozgatórugóit, üzeneteit, tanulságait is figyelembe veszi. A látvány nem írhatja felül a darabot, ám mindig hozzájárulhat a színházi katarzishoz.
- Ne felejtsük el, itt egy musicalról van szó, könnyedebb a feldolgozás, a végkifejlet is vidámabb, az eredeti dickensi történet bonyolultabb, összetettebb és sokkal drámaibb. A zenés feldolgozásban a hangsúlyok is más helyre kerülnek. Ami viszont örökérvényű ebben a műben is, mindaz, ami körbevesz bennünket. Miként alakul egy közösség sorsa, hol a határ a jó és rossz között, a gyermekek kiszolgáltatottsága, az árulás, a barátság, az önfeláldozás közben. Igazi tanmese ez a gyerekeknek, kamaszoknak, családoknak, mindannyiunknak.
- Ne felejtsük el, itt egy musicalról van szó, könnyedebb a feldolgozás, a végkifejlet is vidámabb, az eredeti dickensi történet bonyolultabb, összetettebb és sokkal drámaibb. A zenés feldolgozásban a hangsúlyok is más helyre kerülnek. Ami viszont örökérvényű ebben a műben is, mindaz, ami körbevesz bennünket. Miként alakul egy közösség sorsa, hol a határ a jó és rossz között, a gyermekek kiszolgáltatottsága, az árulás, a barátság, az önfeláldozás közben. Igazi tanmese ez a gyerekeknek, kamaszoknak, családoknak, mindannyiunknak.
Forrás: petofiszinhaz.hu