Solténszky Tibor idei POSzT-válogató megfogalmazza, milyen szempontok szerint történik idén a versenyprogram összeállítása és összegzi mi is a Pécsi Országos Színházi Találkozó. Az írást a másik válogatóval, dr. Szigethy Gáborral egyeztetve teszi közzé.
Szempontok, kötöttségek
A POSzF Nonprofit Kft. által előkészített szerződés, mellyel a 2013. évi Találkozó válogatóit is fölkérték, az alábbi bekezdést tartalmazza a válogatás szempontjaival kapcsolatban:
4. A válogató tudomásul veszi, hogy a Pécsi Nemzeti Színház műszaki sajátosságait is figyelembe véve kizárólag 6 nagyszínházi és 6 kamara-, ill. stúdiószínházi, összesen 12 produkció beválogatására van lehetősége. Nagyszínházi előadáson a színház nézőterét nézőtérként használó előadás értendő.
A POSzF Nonprofit Kft 2012. augusztus 21.-én, a pécsi Országos Évadnyitó alkalmából taggyűlést tartott, melyen minkét szakmai tulajdonos Társaság és a város képviselői is jelen voltak. A taggyűlés megerősítette a szerződésben foglaltakat, s annak szándékaival, irányával egyet ért. Azaz: a fenti paragrafusban foglaltakon túl több szerződéses kötöttsége a válogatóknak nincs.
A Találkozóról, s annak jövőjéről folytatott eddigi szakmai konzultációk, értekezletek sem kívánták korlátozni a válogatókat más szempontokkal.
A korábbi években érvényesültek időről időre más megfontolások is. Például az a konszenzus, hogy azokról a területekről, melyeknek saját fesztiváljai vannak, akár műfaji (bábszínház, táncszínház, opera stb.), akár más besorolások alapján (pl. gyermek- és ifjúsági előadások), csak olyan esetben hívjanak meg produkciókat, ha azok a magyar színházi kultúra egészére ható, innovatív értékeket mutatnak fel. Vagy például az, hogy a „függetlenek” a hazai színházi életben kivívott súlyuknak megfelelően legyenek reprezentálva a versenyprogramban… Érvényesült egy nagypolitikai, nemzet-politikai szempont is, hogy határokon túl született magyar produkció(k) mindenképpen legyen(ek) jelen a Találkozón…
A 2013. évi Találkozó előkészítésében válogatókat azonban semmiféle más explicit elvárás nem irányítja, mint ami a felhívás és szerződésük szövegében az előbb dokumentáltak szerint olvasható.
Tehát: a Pécsi Országos Színházi Találkozó (versenyprogramja) a hivatásos magyar nyelvű színjátszás éves nagy seregszemléje, ahol az adott évad szakmailag kiemelkedő előadásaiból a legjobbak versengenek a szakmai zsűri díjaiért. Hogy ezek a legjobbak valóban a magyar színháztörténetet író/alakító művészek produkciói, annak megítélése minden évben a válogatók szakmai tapasztalatain, ízlésén múlik.
Mi az, amitől a POSzT, alapítóinak szándéka szerint más, mint egyszerűen a magyar színjátszás nagy örömünnepe? A színházi szakmák széles, majd’ teljes körét reprezentáló zsűri jelenlététől. Ha a kiválóságot színészek, rendezők, tervezők, dramaturgok, drámaírók, kritikusok, zenészek, koreográfusok bírálják el, érdeklődésük középpontjában nem csak a megvalósulás magas szakmai színvonala áll – hiszen ez a meghívás minimuma… Nyilvánvalóan, szakmájuk új törekvései, a művészi kifejezést megújító – és eredményes – kísérletek, a kortárs művészeti törekvéseket integráló, a közönséget felnőtt „alkotótársnak” tekintő, a társadalmat széles körben foglalkoztató kérdésekkel (is) foglalkozó produkciók váltják ki elismerésüket…
A válogatók dolga mindezt szem előtt tartva, saját személyes ízlésüket is időnként felülírva, a nagyon jó előadások széles köréből úgy válogatni, hogy a díjakra esélyesnek mutatkozó művészi törekvéseket juttassák el a Találkozóra.
Így lesz a Pécsi Országos Színház Találkozó nem csupán az alkotó kedv és tehetség ünnepe, hanem a színház-tudományokat, a sajtót és a közönséget orientáló, a szakmának is irányt mutató olyan kiemelt program, mely nyilvánvalóan kiérdemli közpénzekből a mindenkori kormányzatok támogatását.
Magyar Színházi Társaság Elnöksége
(megfogalmazta: Solténszky Tibor)