Október 27-én, szombaton befejeződött a Kálmán Imre Nemzetközi Operett-musical Karmesterverseny. A kiegyenlített mezőny, vagyis a négy Aranypálca várományos nehéz döntés elé állította a zsűrit.
Öt kontinensről, 90 jelentkezőből, a négy legtehetségesebb karmester mutatkozott be az Aranypálca Karmesterverseny fináléjában. A közönség biztosan sajnálja, hogy véget ért az izgalmas koncert-sorozat, amely a döntőig vezetett, bár azt mondják, a mulatságnak akkor kell véget vetni, amikor tetőfokára hág a hangulat - az Operettben, az Aranypálca döntőjén a hangulatra nem lehetett panasz. Még a gálaestet megelőzően, a szervezők és a díszvendégek, köztük Kálmán Yvonne, fehér rózsákkal tisztelegtek a 130 éve született Kálmán Imre előtt. A zeneszerző padon ücsörgő szobra szinte életre kelt, ahogy „átvette” a fehér virágokat, miközben Kálmán-operettek zenéje árasztotta el a Nagymező utcát. Ezek után nem volt kétséges, milyen hangulatban folytatódik az est.
Az Aranypálca Kálmán Imre Nemzetközi Operett-musical Karmesterverseny négy döntőse, a francia Pierre Hoppé, a hazai pálya minden előnyét élvező Balassa Krisztián, az orosz Ilya Gaiszin és az ausztrál Carolyn Watson, Kálmán-operettek mellett Lehár Ferenc, Huszka Jenő, Johann Strauss, Lévay Szilveszter, Kocsák Tibor, Szakcsi Lakatos Béla, Szörényi Levente, Frank Wildhorn és Claude-Michel Schönberg műveivel igyekezett kivívni a zsűri és a nézők elismerését. A színpadon az Operett művészei „asszisztáltak” a karmestereknek. Mind a négy dirigens olyan atmoszférát teremtett az Operettszínházban, hogy a közönség soraiban néhányan azt suttogták, úgy érzik magukat, mintha a Bécsi Filharmonikusok Újévi koncertjén ülnének. A szünetben pedig nem meglepő módon, többen azon vitáztak, kinek a kezében látnák legszívesebben az Aranypálcát, és miért.
A döntés azonban a zsűri kezében volt. Tokody Ilona operaénekesnőnek, Kesselyák Gergely karmesternek, Lévay Szilveszter zeneszerzőnek és Kerényi Miklós Gábor rendezőnek a döntőig vezető úton sem volt könnyű dolga, de a négy finalista most sem könnyítette meg a végső választást. A zsűri tagjai mindvégig igyekeztek a dicsérő szavak mellett építő jellegű kritikai megjegyzésekkel, tanácsokkal is ellátni a versenyzőket. Így a gála minden egyes produkciója után újabb és újabb kétely támadt a nézőkben, vajon kit ítélnek a legjobbnak, ez a bizonytalanság még izgalmasabbá tette a következő műsorszámot.
A négy karmester kitűnő bemutatkozásának eredménye az lett, hogy a díjak átadása előtt Kerényi Miklós Gábor zsűrielnök, a Budapesti Operettszínház főigazgatója bejelentette, a zsűri kemény vitát folytatott, nehezen hozta meg a végső döntést, ezért az utolsó percben úgy határozott, a harmadik díjat megosztja. Így a képzeletbeli dobogó harmadik fokára az ausztrál Carolyn Watson és a magyar Balassa Krisztián állhatott, a második helyezett a francia Pierre Hoppé lett, míg az Aranypálcát az orosz Ilya Gaiszin vehette át Tokody Ilonától.
Az orosz dirigens azok elismerését is kivívta, akikkel a verseny során együtt dolgozott, hiszen a Budapesti Operettszínház zenekara és művészei által odaítélt különdíjat, egy Herendi-vázát is ő vehette át. Pierre Hoppé is az Operettszínház favoritjának bizonyult, hiszen a francia karmesteré lett az intézmény által felajánlott különdíj: felkérték az Elisabeth című Lévay Szilveszter-musical dirigálására a 2012/2013-as évadban. Balassa Krisztián is kapott felkérést - az MTVA különdíjaként - a Magyar Rádió Szimfonik Live vezénylésére. A Kodály Filharmónia Debrecen különdíja Carolyn Watsonhoz került, őt meghívták, hogy vezényelje a Kodály Filharmonikusokat és a Kodály Kórust, a 2013/2014-es évadban.
Zárszóként, Kerényi Miklós Gábor elmondta, az Aranypálca Karmesterverseny sikerén felbuzdulva a Budapesti Operettszínház 2013 tavaszán újabb nemzetközi zenei versenyt indít útjára, a Lehár Ferenc Nemzetközi Operett Énekversenyt, amelyet Révkomárom városával közösen rendeznek.
Az Aranypálca győzteséről:
Ilya Gaisin 1983-ban születet, öt éves kora óta hegedül. Kitüntetéssel végzett a Moszkvai Központi Zeneiskolában, 2006-ban hegedűművészként, majd 2008-ban szimfonikus karmesterként is diplomát szerzett. Felsorolni is nehéz, hány díjat nyert el hegedű- és vonósnégyes versenyeken az elmúlt években, Oroszországtól Finnországig, szerte a világban. Ilya több mint 20 nemzetközi fesztiválon vett részt aktív közreműködőként. Számos jelentős zenekart dirigált már Oroszországban, Litvániában, Dagesztánban és Franciaországban is. 2005-ben alapította meg saját kamaraegyüttesét. A japán Tokoha főiskolán rendszeresen tart mesterkurzusokat, négy éve pedig az Orosz Állami Zenekar Szimfonikus Zenekarának segédkarmestere.
Színház.hu