A Szégyen című előadással a német és az olasz fővárosba utazik a Proton Színház novemberben. Mint Mundruczó Kornél rendező az MTI-nek elmondta: nagy izgalommal várják a darab és egyben a társulat berlini bemutatkozását.
"Munkáim Németország-szerte megjelentek ugyan, de Berlinben még egyik sem volt látható. A Szégyen ikonikus módon mutatja meg, hogy mit gondolok a színházról, ezért különösen kíváncsiak vagyunk mindannyian az előadás fogadtatására" - mondta Mundruczó az MTI-nek.
A produkciót november 8. és 10. között játsszák Berlinben a HAU-ban (Hebbel am Ufer), majd a turné Rómában folytatódik, amely még inkább szűz terep a számukra. A társulat a Romaeuropa Fesztiválon szerepel november 22. és 24. között.
"Két nagyon izgalmas állomás következik, ami egy csomó titkot és kérdést rejt" - fogalmazott a rendező. Mint mondta, a vendégjátékok újabb meghívásokat is eredményezhetnek, illetve Berlinben a Szégyent egy olyan befogadóhelyen mutatják be, amely produkciókat is készít, így reményei szerint hosszabb kapcsolat, a jövőben közös előadás létrehozása is elképzelhető az intézménnyel.
Fotó: Ágh Márton
A nemzetközi koprodukcióban készült Szégyent, a Nobel-díjas J. M. Coetzee regényének színpadi feldolgozását a Bécsi Ünnepi Heteken láthatta először a közönség májusban, júliusban az Avignoni Fesztiválon is bemutatták, a Trafóban pedig a budapesti közönség is megtekinthette. Az előadást itthon és külföldön is jól fogadták a nézők, a darabot Budapesten januárban játsszák újra.
"Elsődleges célunk, hogy Magyarországon, mint magyar társulat, minél inkább meg tudjunk jelenni" - fogalmazott Mundruczó Kornél, hozzátéve: talán a nemzetközi visszhang, elismerés az itthoni finanszírozóknak is fog annyit jelenteni, hogy játszhassák ezeket a műveket Magyarországon is.
Mundruczó Kornél elmondta: tervei között szerepel az is, hogy a Denevér, avagy az én kis temetőm című legutóbbi lengyelországi bemutatójának, amely egy trilógia első része, a második darabját is elkészítse, méghozzá Magyarországon, Az én legboldogabb napom címmel.
Az első részhez hasonlóan - amelyet Strauss A denevér című műve inspirált - operett-alapú előadásban gondolkodik, az érdekli, hogy e zenés műfajt hogyan lehet kortárs tartalommal párosítani. Kálmán Imre vagy Offenbach valamely alkotását kiválasztva, jövő nyári-őszi bemutatót terveznek. A harmadik rész pedig egyszereplős előadás lenne.
Fotó: MTI
A három darab együtt egy öngyilkosság-trilógiaként működne: az operett három különböző korszakának egy-egy alkotását kapcsolná össze az öngyilkosság három módjával, az asszisztált, a közös és az egyéni öngyilkosság témáját járva körül - mutatott rá a rendező.
Az első, már megvalósult előadás a címében is megjelenő halálszimbólummal sötét, halálvágyó történet. A produkciót a TR Warszawa színházban szeptember végén mutatták be, és a kritika pozitívan fogadta. A Gazeta Wyborcza borotvaélen lejtett táncnak nevezte az előadást, amelyben "a színészek csodálatra méltó sokoldalúsággal váltogatják a realista színjátszást a konvencionális operett mesterséges eszköztárával". A Wprost szerint Mundruczó Kornél kinyitotta a lengyel színház "résmentesre zárt ajtajait, amelyek azon komoly témákat rejtik, melyekről lehet távolságtartóan, vonzó formában, ugyanakkor komolyan beszélni".
Mint Mundruczó Kornél elmondta, a Denevér élete egyik kiemelkedő külföldi sikere, már a januári előadásokra sem lehet jegyet kapni.
Következő munkáiról szólva elmondta, hogy a müncheni Residenz Színházban rendezi Szorokin Az opricsnyik egy napja című regényének színpadi változatát a jövő nyáron. Három év után új filmen is dolgozik: a Fehér isten című filmre, amelynek főszereplője egy kislány és a kutyája, állami támogatást kaptak a Magyar Nemzeti Filmalaptól, és reményei szerint tavasszal elkezdődhet a forgatás.
MTI