'Miller zseniális" - Az ügynök halála Tatabányán

Szombaton mutatta be a tatabányai Jászai Mari Színház Arthur Miller klasszikusát, Az ügynök halálát. A darabban házaspárt alakító Töreky Zsuzsa és Kuna Károly a 24 órának nyilatkozott. Lapszemle.

A darabról:

A kérdés ma is aktuális: vajon csak pénzben, eredményben mérjük az embert? És senki az, akinek nem sikerült? Akinek nem így sikerült? Willy Loman megtört, hajlott hátú alakja mindörökre összeforrt a sikertelen, szerencsétlen kisemberrel. Arthur Miller az árumintával teli bőröndöket cipelő ügynököt éppen halálával emelte a halhatatlanságba. Születésekor a darab az amerikai álom kegyetlen torzképe volt. Sikert hazudni, mosolyogni, bizakodást színlelni akkor is, ha már nincs többé remény - kötelező amerikai lecke. Ha nincs pénzed, pozíciód, senki vagy. Nem becsül többé a szomszédod, a főnököd, sőt a saját fiaid se. Nem marad számodra más, mint a halál. Az előadás utolsó jeleneténél mindig tapintható a csend. A nézőtéren ott motoz a kimondatlan kérdés: és nálunk? Mi is ide tartunk? Vagy már ide is értünk? Csak pénzben, eredményben mérjük az embert? És senki az, akinek nem sikerült? Akinek nem így sikerült? Talán nem. Reméljük, hogy nem. Hogy nem késő. Hogy mégsem késő.

A 24 óra cikkéből:
"A Jászai Mari Színház igazgatója, Crespo Rodrigo tavasszal tette fel a kérdést: mit szólnánk hozzá, ha eljátszhatnánk Tatabányán Az ügynök halálát. Nagyon örültünk és örülünk a lehetőségnek. Két évvel ezelőtt Székesfehérváron játszottuk a darabot, Károllyal ott találkoztunk a pályán először. Jó volt együtt állni a színpadon" - mesélte Töreky Zsuzsa.
Kuna Károly elmondta, Fehérváron nagyon rövid idő volt arra, hogy összeálljon az előadás. "Komolyan érdekelt, hogy mi történt a darabbal, mi változott bennünk az elmúlt két év alatt. Volt lehetőségünk számot vetni, hogy mi az, amit megtartanánk és min szeretnénk változtatni" - tette hozzá.
A kérdésre, mi a darab erőssége, Töreky Zsuzsa így felelt: "Az, hogy zseniális. Miller remekművet hozott létre, amiben színészként hálás feladat részt venni. Nem kell agyalni a karakterek megformálásában, egyszerűen csak át kell engednünk magunkon annak a személyiségnek a jegyeit, akit játszunk. A dráma olyan hatással volt rám, hogy a saját életemben is elkezdtem figyelni, mennyi mindent hallgatunk el, hányszor megyünk el egymás mellett mi, emberek. Ha magasabb szinten valami probléma van, ha egy társadalom beteg, az bedarálja a konyhában történteket is."

7608Fotó: jaszaiszinhaz.hu

Kuna Károly szerint tanulságos színpadon látni a szülő-gyerek kapcsolat defektjeit is. "Egy kicsit minden szülő magára ismerhet az apában, aki illúziókban ringatja magát, idealizálja a gyermekét, jövőképet álmodik neki, holott az talán egészen másban tehetséges, mások az elképzelései. Én is tapasztalom szülőként, hogy ha jót is akarunk, nem irányíthatjuk a gyerek jövőjét. Mondunk neki valamit, de hogy ő abból mit tart meg és használ fel, az rajta múlik" - hangsúlyozta a színész.

Töreky Zsuzsa úgy véli, ez a darab olyan, mint egy hagyma: az, hogy ki hány réteget vesz észre, hányat fed fel, a nézőtől függ. "Ha kicsit belegondolunk, rá kell jönnünk, hogy mi is így élünk. Jönnek a hosszúkás borítékok és mi gyűjtögetjük őket. Aztán befizetjük és akkor egy ideig megnyugszunk. De sárga csekktől sárga csekkig élünk, majd azon kapjuk magunkat, hogy megöregedtünk, hogy elszalasztottuk megvalósítani az álmainkat. Hogy nem hoztunk hasznot a munkahelyen, ezért rezzenéstelen arccal elbocsátottak. Hogy éveket töltöttünk vélt sérelmek dédelgetésével" - mutatott rá a színésznő.

Kuna Károly hozzá tette: "Aki akarja, levonhatja az össztársadalmi tanulságot is, de ha jól nézte az előadást, akkor nem a darabhoz került közelebb, hanem a saját életéhez." A teljes interjú a 24 óra c. lapban olvasható.

Forrás: Jászai Mari Színház, 24 óra

süti beállítások módosítása