Nagy sikerrel mutatta be a Kolozsvári Állami Magyar Színház Übü király című előadását Párizsban.
Az Alain Timar francia rendező által színpadra állított darabot vasárnapig összesen hat alkalommal láthatja a közönség a francia főváros egyik legnagyobb múltú állami színházában, az 570 férőhelyes mitikus Théatre de l'Athénée-ben.
Az apai ágon magyar származású rendező színpadi víziója - amelyet egy évvel ezelőtt mutattak be Kolozsváron és azóta Budapesten, a Pesti Színházban és Kisvárdán is látható volt - nem egyetlen Übüt mutat meg, hanem Übük sorát vonultatja fel. Az előadás nem egy konkrét totalitárius rendszerről szól, hanem a mindenkiben megbúvó "übüségre" világít rá, a pénz és az erre épülő hatalom bírálatát fogalmazza meg. A teljesen üres színpad hátsó részében egy hatalmas csomagolópapír-henger áll, erről tekeredik le a több száz méternyi papír, amelyből a hat Übü papát és a hat Übü mamát alakító színész játékos csapatmunkában pillanatok alatt megteremti magának a szükséges kellékeket és jelmezeket.
A rendező - aki 1989-ben dolgozott először magyar színészekkel, amikor Nyíregyházán megrendezte a Rinocéroszokat - a kedd esti bemutató után az MTI-nek elmondta: a rendezést alapvetően meghatározta az, hogy ezúttal nem francia, hanem magyar színészekkel dolgozott. "Nagyon erős a fizikai jelenlétük a színpadon. A játék, a jó értelemben vett őrület szervesen bennük van. Amikor elmondtam nekik, hogyan képzelem el a papírtekerccsel az előadást, mindegyikük a végletekig kreatív volt. Ugyanakkor nagyon szigorúan dolgoznak, képesek egyszerre gondolkodni és testileg is átélni a figurákat. A zenei felkészültségük is magas színvonalú, kiváló koreográfiai és ritmusérzékük van" - hangsúlyozta Alain Timar. Mint hozzátette: olyan érzése volt, mintha tálcán hozták volna elé "a gyémántokat, amelyeket csak egy kicsit meg kellett csiszolni, hogy még jobban csillogjanak".
Alain Timar, aki az avignoni Théatre des Halles igazgatója, szeretné Európa egyik legjelentősebb színházi találkozóján, a következő Avignoni Fesztiválon is bemutatni az előadást, amely a tervek szerint a 2014-2015-ös évadban franciaországi turnén is látható lesz.
Patrice Martinet, a párizsi színház igazgatója az MTI-nek elmondta: Kolozsváron látta először az előadást és azonnal magával ragadta az, hogy a rendezés kizárólag a színészek játékára épít. "Mindenképpen meg akartam mutatni a francia közönségnek, hogyan tudnak ezek a színészek képzelőerejükkel és tehetségükkel ellenállni a világban uralkodó rosszkedvnek" - jegyezte meg az igazgató, aki 1975 és 1979 között a Babes-Bolyai Tudományegyetem francia lektora volt, és azóta rendszeresen visszajár Kolozsvárra, követi a helyi kulturális élet eseményeit.
"A kolozsváriaknak megvolt a maga Übü papájuk és mamájuk Nicolae és Elena Ceausescu személyében, a színészek játéka nem üres ábrázolás vagy karikatúra, hanem átélt élmény, mélyről jön, de egyben azt is megmutatják, hogyan lehet egy diktatúrában ellenállni" - tette hozzá.
A kolozsvári társulatot Tompa Gábor igazgató is elkísérte Párizsba. Az MTI-nek elmondta, hogy a mostani vendégszereplés egy hosszabb távú együttműködés nyitánya lehet a Théatre de l'Athénée-vel, amellyel már tárgyal Leonce és Léna-rendezésének jövő évi meghívásáról. A franciául kiválóan beszélő rendező 2014-ben pedig Nathalie Sarraute Pour un oui, pour un non című darabját állítja színpadra Párizsban.
Tompa Gábor pénteken a francia sajtó és színházi szakma képviselőinek a november 27. és december 9. között Kolozsváron megrendezendő Interferenciák Nemzetközi Színházi Fesztivál programját mutatja be.