"Kemény harcot kell folytatni" - Orlai Tibort kérdezték

Orlai Tiborral, az Orlai Produkciós Iroda alapítójával készített interjút a Magyar Nemzet. Lapszemle.

A Magyar Nemzet cikkéből:

"Állami támogatás nélkül, repertoárszinten hozzuk létre és játsszuk az előadásokat. Zöldi Gergely dramaturg a legközvetlenebb munkatársam, közösen állítjuk össze a műsort, választjuk ki a darabokat. Persze sokszor van, hogy egy téma vagy egy színész ragad magával, és belőle kiindulva születik meg végül egy előadás. Középúton járunk: nem kategorizálunk, sem a közönségszínház, sem a művészszínház mellett nem köteleztük el magunkat egyértelműen, a minőség a kulcsfontosságú irányelv" - számolt be Orlai Tibor a produkciós iroda működési elveiről. Hozzátette: "Számomra minden néző szent, ő tart el minket. Épp ezért őket soha nem lehet becsapni. A közönséget mi nem kiszolgálni akarjuk, hanem gondolkodásra ösztönözni. Az is alapvető szempont, hogy az általunk játszott darabok politikailag ne lehessenek megosztók."
Orlai Tibor elmondta, a szélesebb közönségréteghez szóló minőségi szórakoztató előadások mellett kezdetektől fogva nagy hangsúlyt fektet a kísérleti- és stúdió-előadásokra. Az első ilyen a Fédrafitnesz volt, amely a KoMa Társulattal közös munka eredménye. A Trafóban mutatták be az autista szerzők írásai alapján készült monodrámát, a Nemsenkilényt Börcsök Enikővel a főszerepben, ősz elején a Szkéné Színházban tartották a kétszereplős tragédia, a Blackbird premierjét, Kováts Adél itt debütált rendezőként. Ezek mellett a tantermi előadásokat is készítenek.

orlai_1_szb

Fotó: Székelyhidi Balázs

A nemrég bemutatott Jadviga párnája című dráma eredetileg még a Márta István vezette Új Színházban került volna a műsorra, ám a vezetőváltás ezt már nem tette lehetővé. Orlai Tibor nyújtott segítő kezet az alkotóknak, erről így beszélt: "A Jadviga párnája fontos darab, amelyet nem lehetett veszni hagyni. Závada Pálnak felajánlottam, hogyha jogtiszta helyzet alakul ki a darab körül, akkor nagyon szívesen lehetőséget adok arra, hogy Hargitai Iván tényleg megrendezhesse a darabot. Annyi kikötésem volt, hogy a szereposztást együtt alakítsuk ki. Ivánnal teljesen egyet értettünk abban, hogy Pál Andrásnak kell Ondrist alakítania, Ónodi Esztert én javasoltam, de mindenki rögtön egyet értett a választásommal."
Orlai Vári Éva Piaf-estjét is megmentette: "Vannak számomra nagyon fontos ügyek, emberek. Vári Évához szoros barátság fűz, a Piaf az ő életművének az egyik legmeghatározóbb előadása. Amikor biztossá vált, hogy a Budapesti Kamaraszínházat bezárják, rögtön felajánlottam neki, hogy továbbviszem, és mindent megteszek azért, hogy továbbra is műsoron maradhasson ez az előadás" - szögezte le a producer.

Orlai Tibor a gazdasági válságról és a kultúráról is ejtett néhány szót. "A középosztály egyre nehezebb helyzetben van, maximum az olcsóbb jegyeket tudja már csak megengedni magának. (...) Ma már egyre kisebb a kultúra iránti kereslet, mint a kínálat: kemény harcot kell folytatni a néző kegyeiért. Nehéz helyzetben is értéket kell teremteni, a kultúrának olyannak kell lennie, mint a gyomnak: a legnehezebb helyzetben is életerősnek kell maradnia" - fogalmazott Orlai Tibor.

A teljes interjú az mno.hu-n olvasható.

süti beállítások módosítása