Játékos formában, szinte észrevétlenül sajátítják el a néptánc alapjait a kisgyermekek egy új módszerrel, melyet az egykori táncos, Zsótér Boglárka dolgozott ki Budainé Balatoni Katalin néptáncpedagógussal közösen. Zsótér Boglárákát a beol.hu kérdezte. Lapszemle.
"Hat éves koromban kezdtem néptáncolni Gyulán, és attól a pillanattól kezdve az életem fontos része lett a tánc, a játék, a folklór és a hagyományok, gyakorlatilag ez egyfajta életforma is. Nagyon meghatározó élmény volt a Cimbora, majd az Ifjúsági, végül pedig a Körös Táncegyüttesben eltöltött sok-sok év" - mesélte Zsótér Boglárka, aki hozzátette, tizenhat éves kora óta tanít is.
"Először asszisztensként segítettem a kisebb csoportok munkáját, majd amikor elkezdtem a Budapesti Corvinus Egyetemet, annyira hiányzott az intenzív tánc és a tanítás, hogy a fővárosban is folytattam mindkét tevékenységet. 2003-ban az egyetemmel párhuzamosan elkezdtem a Magyar Táncművészeti Főiskola táncpedagógus szakát. Nem volt könnyű út, de a tánctanítás annyi örömet adott, a gyerekek kedvessége, szeretete, a fejlődésük nyomon követése mindennél fontosabbá vált számomra, így nem volt kérdés, hogy végigjárom ezt a küzdelmes utat" - fogalmazott a néptáncos.
Fotó: beol.hu
Zsótér Boglárka elmondta, jelenleg doktori kutatását végzi a Közgázon arról, hogy milyen szerepe van a szülőknek a fiatalok pénzügyi magatartásának kialakulásában. A néptánc-pedagógiai programjukban szintén fontos szerepet kapnak a szülők, és a szocializációs tényezők. Az Így tedd rá! névre keresztelt módszer lényege, hogy a gyermekek szüleikkel együtt vesznek részt a foglalkozásokon, így nem reked meg ennyiben a közös játékélmény, hanem otthon, családi körben is tovább él, hiszen „hazaviszik” a megtanult mondókákat, dalokat, eszközöket.
"Hagyományos népi játékok segítségével fejlesztjük a gyermekek mozgáskészségét, miközben észrevétlenül sajátítják el a magyar néptánc alapjait, és értik meg egy-egy motívum struktúráját. Tapasztalataink azt mutatják, hogy a magyar néptánc motívumainak elsajátítása a gyerekek igen kis hányadának sikerül az utánzásos módszer segítségével. A módszerünk azonban mozgásuk részévé teszi a foglalkozásokon megjelenő elemeket. Fontos szerepet kapnak az ugróiskolák és egyéb mozgásra késztető játékok, amelyeknek számtalan típusát alkalmazzuk a tanításunk során" - hangsúlyozta Zsótér Boglárka.