Tartuffe a pécsi színházban - Főszerepben Köles Ferenc

November 30.-án ismét premiert tartottak Pécsett. Méhes László harmadszorra tért vissza rendezni a teátrumba, ez alkalommal Moliére Tartuffe című darabját vitte színre Köles Ferenc és Stubendek Katalin főszereplésével. 

6

A Tartuffe-ről

Tartuffe-öt 1664 májusában mutatták be először, XIV. Lajos A varázslatos sziget gyönyörei elnevezésű, fényűző fesztiválján. Hogy ez alkalommal a darab befejezett változatát játszották-e, vagy még egy be nem fejezettet, az máig tisztázatlan, mert Molière sosem jelentette meg ezt a három felvonásos első verziót. Bárhogy volt is, a fogadtatás és a vélemény a bemutató után lesújtó volt, egy héten belül a király betiltotta az előadást. Az anyakirálynő és Párizs érseke is felháborodott és ellenezte a művet. Egy egyházfi vádiratában Molière-t így támadja: „Emberi külsőt magára öltött démon, aki az évszázad legfelháborítóbb hitetlen szabadgondolkodója.” Sőt, egyenesen azt javasolta, hogy a szerzőt máglyán égessék el, amely csak előjátéka lenne annak, amit majd a pokolban kell nyilvánvalóan elviselnie.

5

Molière azzal védekezett, hogy a vígjáték „az emberi jellem javítását szolgálja, miközben szórakoztat”. Mert a szerző nem tudott elképzelni hathatósabb dolgot, mint a „kor fogyatékosságait támadni nevettető jellemábrázolás által”. A királynak tetszett a darab, és bár betiltotta, nyilván tudott róla, hogy több zártkörű felolvasást is tartottak belőle. Sőt, 1665-ben a „Királyi társulat” címet adományozta Molière csapatának, ami a mély elismerés jele volt. 1667-ben a szerző a Palais Royal Színházban bemutatta a második változatot, amely öt felvonásos volt és az Imposztor címet kapta. A király éppen nem tartózkodott Párizsban, és bár szóban engedélyt adhatott az új verzió bemutatására, de az általa megbízott illetékes „cenzor” újra betiltotta annak játszását, habár a szerző „finomított a darabon”, többek között azáltal, hogy a főszereplő jelmezét olyan módon változtatta meg, hogy az ne hasonlítson annyira a klérus viseletére. A király nem oldotta fel ugyan a tilalmat, de megígérte, hogy hazaérkezésekor újra megvizsgálja az ügyet. Végül 1669. február 5-én a darabot bemutatták végleges formájában, és a Tartuffe címet kapta.

4

Méhes László rendező a darabról

"Rázga Miklós felhívott, hogy volna-e kedvem megcsinálni a darabot, aminek az a tétje, hogy ez az ő bemutatkozó előadása frissen kinevezett színházigazgatóként. Örömmel vállaltam ezt a komoly felelősséget" - mesélte Méhes László első pécsi rendezéséről, a Csárdáskirálynőről.

A szeptemberben bemutatott Picasso kalandjairól a rendező így szólt:  "Sokat beszélgettünk Miklóssal lehetséges előadásokról, megemlítettem, hogy a kamaraszínházba tökéletesen passzolna. Emellett az az eshetőség is benne van, hogy többek között például az eredeti film népszerűsége miatt, olyan emberek is bejöjjenek a színházba, akik különben sohasem."
3
Méhes szerint el kell ismerni, hogy a színház bajban van. Nem látja azt a közönséget, amelyik 30-40 év múlva színházba fog járni. "Ehhez az kell, hogy mi magunk neveljük ki a színház közönségét, amit például ilyen darabokkal, a fiatalabb korosztályok, gimnazisták, egyetemisták megszólításával lehet elérni. Erre csak akkor van lehetőség, ha az ő nyelvükön szólunk hozzájuk" - fogalmazott.
Legújabb rendezéséről, a Tartuffe-ről - melynek bemutatója november 30-án lesz a pécsi nagyszínházban - elmondta, azért is erős és népszerű, mert igaz, hogy Moliére 1664-ben írta, de ma is hihetetlenül érvényes. A teljes interjú itt olvasható.
Forrás: Pécsi Nemzeti Színház, Time Out

süti beállítások módosítása