Az idén 20. alkalommal megtartott Színház-Dráma-Nevelés elnevezésű módszertani bemutatót és konferenciát ezúttal Iskola és erőszak címen hirdették meg.
A budapesti Marczibányi Téri Művelődési Központban megtartott bemutatók, foglalkozások, workshopok kivétel nélkül az iskolai erőszak témakörét járták körül. Ezzel kapcsolatban kérdezte a Népszabadság Takács Gábort, a Káva Kulturális Műhely vezetőjét.
"Az emberek elszörnyedve reagálnak a konkrét esetekre, ám ennél többet a magyar társadalom nem nagyon foglalkozik az iskolai erőszakkal. Arra pedig csak nagyon kevesen keresik a választ, hogy mi állhat az egyes esetek hátterében. A kíváncsi érdeklődők közé tartoznak a drámapedagógiai műhelyek" - árulta el Takács Gábor. "A probléma jóval összetettebb annál, mint hogy egy tanár felpofoz egy diákot, vagy esetleg fordítva. Az iskolai erőszaknak és az agressziónak sokkal rafináltabb eszközei is léteznek a tettlegességnél. A verbális megalázás formái például szinte kimeríthetetlenek. Ha mélyebbre ásunk, kiderül, hogy az erőszak évtizedek óta jelen van az iskolákban, igaz, a vissza-visszatérő konfliktusokban hol a tanárok, hol a szülők, hol meg a diákok tűnnek agresszívabbaknak. Az éppen most zajló közoktatási reform várhatóan az eddiginél is több frusztrációt okoz majd, miközben a pedagógusokat nem készítették fel a növekvő feszültségre" - véli a drámapedagógus.
Forrás: boon.hu
Takács szerint minden osztályban előfordul, hogy a diákok kiközösítenek egy-két gyereket, de a közösség sokszor mintha nem is venne tudomást erről. "A drámafoglalkozásokon azonban szembesülniük kell ezzel a problémával. A Káva Játszótér című foglalkozása arról szól, hogy a többséghez tartozó diákok a színházi játék segítségével átélhetik, milyen megaláztatásokat szenvednek el nap mint nap a kirekesztett osztálytársaik. A helyzet továbbgondolása már rajtuk és a drámatanárukon múlik" - állítja.
"Ahogy Bertolt Brecht sem tudta írásaival megállítani a fasizmust, úgy a drámafoglalkozásokkal sem szüntethető meg az iskolai erőszak" - ezt már Andy Kempe, az angliai Reading Egyetem drámapedagógia-professzora fogalmazta meg, aki most először tartott workshopot Magyarországon. A világhírű drámapedagógus szerint a cél a problémákkal való szembenézés, a gyakran erőszakba torkolló konfl iktushelyzetek elemzése, a lehetséges megoldások körbejárása. Kempe interaktív előadásában a "bully" (magyarul: zaklatás, kötekedés, szívatás) lélekrajzát próbálta színházi eszközök segítségével, a jelen lévő drámatanárok bevonásával felvázolni. Mint mondta, a pedagógusoknak a játék során meg kell tapasztalniuk az erőszak mibenlétét ahhoz, hogy később felismerhessék és kezelni tudják az éles szituációkat.
Forrás: nol.hu