Tóth Augusztával készített interjút a Pepita Magazin. Szemléztük.
"Nagyon megtisztelő, hogy a szakma ennyi év után újból elismerte a munkámat. Mindez talán azt mutatja, hogy jó úton járok" - kezdte Tóth Auguszta, akit az idei POSZT-on a színész zsűri a legjobb női alakítás díjával jutalmazott, márciusban pedig megkapta a Jászai Mari-díjat is.
"Felemelő érzés volt, nagyon-nagyon boldog vagyok tőle most is. Közben Székesfehérváron igazgatóváltás történt, a kitűzött Trió című darab próbáit ezért egy kicsit kaotikusabb körülmények között kezdhettük el. Három nagyon karizmatikus és erőteljes energiájú partnerrel hozott össze a sors, Kuna Károllyal, Pál Andrással és Csizmadia Gergővel. Galambos Péter kitűnő rendezői meglátásai alapján keltettük életre Israela Margalit művét, amely a kezdő zeneszerző Johannes Brahms, a pályája zenitjén túl járó Robert Schumann és felesége, Clara Schumann kapcsolatáról mesél" - mondta a színésznő.
"Teljesen függetlenül attól, hogy a darab művészekről szól, mégis a házasságról, a hivatásról, karrierről, megélhetésről, a helytállásról, a családról és az emberi kapcsolatokról mesél. Schumannak sajátságos véleménye volt a kor által felkapott romantikáról, el is hangzik az előadásban, hogy a romantika bizonyos közegben betegség is. Rá kellett jönnie, hogy a túlhajtott szabadság, a tagadás végtelen magányba is lökheti, ami maga a pokol. Ebben a helyzetben Brahms a frissességet, a tehetséget, a reményt hozta el Clara életébe. És a darab után persze felmerül bennünk rengeteg kérdés: Föl kell-e adjuk, el kell-e pusztítani magunkat, ha rajongunk valakiért? Meddig mehetünk magunkkal szemben a másik szolgálatában? Ki, mikor dönthet úgy, hogy magát jobban szereti? Erre is próbálunk választ adni" - mutatott rá Tóth Auguszta.
Fotó: Újszínház
A színésznő szerepel az Újszínházban nemrég bemutatott Csurka-darabban, a Deficitben is. Erről így mesélt: "Mintha az utóbbi időben követnének ezek a darabok... Csurka István Deficit című komédiája hatalmas sikerrel szerepelt a hetvenes években a színházakban. A történet ma is érvényes, sőt egyre aktuálisabb. Két házaspár közötti kapcsolatról és szituációkról mesél. Egyikük kitalálja, hogy boldogtalanságukra a legjobb gyógyír a párcsere. Az elviselhetetlen lét ellen, ha már máshol nem, akkor az ágyban csinálnak forradalmat."
A kérdésre, leginkább mi hozza lázba egy szerep megformálásakor, így felelt: "'A mélység és a magasság keresése. Nagyon érdekel, hogy meddig lehet elmerülni egy feladatban. Olyan ez, mint amikor kézbe veszünk egy hagymát, és elkezdjük szép lassan kibontani a rétegeit. Egyre mélyebbre és mélyebbre jutunk, és a végén rálelünk a csírára, amely tulajdonképpen az egésznek a szíve. Ilyen sokáig szeretek eljutni egy szerep elemzésében, Hogy mit miért teszek, mondok, és hogyan?"