Kulcsár Noémival ebben az évadban gyakran találkozhat a MU közönsége. A Táncművészeti Főiskola tanáraként és a MU Terminál koreográfusaként is bemutatkozott már, december 14-15-én pedig újra látható Kert című, interaktív videotechnikát is felhasználó „vizuális táncreakciója”. Sturm Andrea interjúja.
MU: Miket láthattunk tőled idén a MU-ban?
K.N.: Október 12-én volt a Kert premierje, aminek az újrajátszása most lesz december 14-15-én. Ez egy vizuáltechnikával egybekötött táncprodukció és az az érdekessége, hogy Kinect technológiát is használ. Ha műfajilag nagyon be kellene határolni, balett-alapú kortárs táncnak nevezném. A november 27-i React-esten a Toldi moziban már bemutatott MAG című táncfilmet vetítettük, illetve ezen kívül volt egy rövidebb koreográfiám, amit a Táncművészeti Főiskolásoknak készítettem. A MU Terminálnak is készítettem egy Origami című darabot, amit december 6-án mutattunk be. Szintén egyfajta hangulatra, egyfajta vizuális kiegészítő technikára építek fel mindent, ott az élő kamera használata jelentette azt a bizonyos pluszt.
MU: A Kert egyik vezérmotívuma az öndestrukció. Ezt a mozgásanyag vagy a technika valósítja meg?
K.N.: Témájában és a mozdulatokban is ezt követi az est. A test destrukciójáról is szól; azt vizsgálom, hogy egy-egy mozdulat, egy-egy impulzus milyen hatást vált ki; milyen akár magára a testre gyakorolt hatása. Az öndestrukció mindig jelen van az életünkben is, hiszen folyamatosan ártunk és nem csak magunknak és nem csak tudatosan. Nem tudunk ettől szabadulni. Ezt járom körbe kisebb mikrotörténetek alapján is. Nem narrál az előadás, mégis felfedezhető benne egy bizonyos evolúciós egység. A jelenségről alkotott véleményünk is tetten érhető a darabban, mondhatni, a technika fricskáját is bevetjük a végén. Arról is szól, hogy hol tartunk mi, emberek, hol tart a technikához fűződő viszonyunk, hogyan romboljuk, hogyan építjük egymást. Inkább a mozdulatok erőteljes szerkesztésével próbáltam ezt a hangulatot megsugallni, mint a narrációval.
MU: Az említett előadásokban tanítványokkal dolgozol, a Kertet jegyző Tellabor viszont a saját társulatod.
K.N.: Igen, nagyon jó táncművészekkel dolgozom együtt, akikkel akár színpadon is álltam már együtt más projektekben. Lázár Eszter, Csere Zoltán, Rubi Anna, Ékes Georgina és Baranyai Balázs táncolnak a Kertben. Mindannyian professzionális képzésből érkező táncosok. Hivatásuk tehát a tánc és mindannyian erős balett alapokkal rendelkezünk.
MU: Koreográfusként saját, konkrét koncepciót valósítasz meg, vagy műhelymunka-jellegű a próbafolyamat?
K.N.: Mivel a Kerten vizuális teammel dolgozunk együtt, velük műhelymunkáról volt szó. Viszont az egésznek a megteremtését egyedül vállalom. Bár nagyon kreatívok a táncosok: ha megakadunk egy mozdulatnál, vannak arra vonatkozó ötleteik, javaslataik, hogy abból hogyan, merre menjünk tovább. Azonban semmiképpen sem improvizáció-alapú az én koreografálásom: én magam mutatom a lépést, csinálom meg. Nekem nagyon fontos a tempó és úgy érzem, hogy ha improvizálunk, kicsúszhat a kezemből a darab tempója.
MU: A technika nem tudja ezt kordában tartani, szervezni?
K.N.: Tudja, de rizikósabb. Ezen kívül nem mindig tartom feltétlenül izgalmasabbnak az improvizációt a kész koreográfiánál. Az improvizációból egy idő után túlnyomórészt ismétlődések lennének és túlságosan függ a táncos jelenlegi lelkiállapotától. Amíg úgy érzem, hogy van bennem olyan mozgásanyag, ami érdekes vagy új lehet, addig én alkotom a koreográfiáimat.
Az interjút készítette: Sturm Andrea
Forrás: mu.hu