Előadást búcsúztatnak az Átriumban Frenák Pálék

Előadás-búcsúztató este, egy gyönyörű kötet „egybecsomagolva” – ajándék a kortárs tánc és a mozi rajongóinak a Frenák Pál Társulat csapatától.

December 6-24. között a k.Rush utolsó budapesti előadására szóló jegyet és a Frenák című kétnyelvű kötetet együtt, 5000 Ft-os ünnepi áron lehet megvásárolni az Átrium Film-Színház jegypénztárában. A különleges jegy-könyv kombináció limitált számban kapható, a Frenák Pálról és társulatának tízéves történetéről szóló könyvet pedig a koreográfus a búcsúelőadás alkalmával dedikálja majd az ajándékozottnak.

k.Rush

road-moving / tánc

Utolsó alkalommal Budapesten!

2013. január 29. 20:00
Átrium Film-Színház

Mi magunk lettünk észrevétlenek és törvényen kívüliek e mozdulatlan utazásban.

Semmi nem történhet már, és nem is történhetett semmi értem vagy ellenemben.

Tereim befoghatatlanok, nem azért, mert képzeletbeliek, ellenkezőleg:

mert épp most járom be őket.”

(Deleuze-Guattari)

           Ütközés, rohanás, utazás. Szélesvásznú szenvedélyek színesben és fekete-fehérben. A színpad közepén egy fehér Cadillac – az amerikai road-movie-k végtelen útjainak emblematikus vándora. Nyitott tetejű álom. Cabrio-végzet premier plánban.

Frenák Pál 2010-es különleges darabjában a rohanás dinamikáját és az ütközés drámai pillanatait ötvözi, filmes emlékképekkel kiegészítve. A filmművészet mindig is közel állt a koreográfushoz, hiszen filmes motívumokat korábban is felfedezhettünk munkáiban (gondoljunk csak a Lakomára, az InTimE-ra vagy éppen a Fiúkra). Azonban a k.Rush az eddigieknél tudatosabban foglalkozik film és tánc összekapcsolásával, melynek során a valóság és az álom határai összemosódnak, látomásszerű road-movie-vá, film-koreográfiává alakulva a színpadon.

Pasolini, Lynch, Almodovar, Fellini, Ridley Scott filmjeinek hangulata, színei, jelenetei asszociatív módon jelennek meg az előadásban. Marlon Brando, Marilyn Monroe, vagy épp Paul Newman alakja finoman sejlik fel egy-egy figurában, miközben a teret uraló, három darabra szakadó, majd újra összeálló bőrüléses Cadillac némán száguld valami láthatatlan cél felé, hol továbbrepítve, hol elsodorva a szereplőket.

Az előadás 2010-es bemutatója óta turnézik Európa-szerte, az utolsó három előadás 2013 februárjában látható majd Párizsban, majd lekerül a társulat repertoárjáról. A darabtól január 29-én, kedden, az újranyitott Átrium Film-Színház nagytermében búcsúzhat a budapesti közönség – a valaha volt mozi épülete vörös bársonyszékeivel és jellegzetes atmoszférájával tökéletes hely egy ilyen filmes hangulatú, különleges koreográfia számára, melynek egyik izgalmas eleme, hogy a zárójelenetben a koreográfus, maga Frenák Pál is színpadra lép.

CIE_Pal_Frenak_k.Rush_Boczk_Tams_2_press

Kritikus szemmel a darabról:

„…film- és mozgásművészet határán egyensúlyoz a k.Rush, amely letisztultságával és pontosságával nyűgöz le leginkább (…) a k.Rusht is sokszorosan összetett utalásrendszere, asszociáltató mechanizmusai felől közelítheti meg a közönség. Ugyanakkor a felkeltett allúziók is sokfélék – Pasolini és Lynch például egyszerre jelenhet és jelenik is meg Frenák színpadán –, közülük a néző saját nyitottsága és/vagy tájékozottsága függvényében ismerhet fel többet vagy kevesebbet.” (Markó Róbert, Tánckritika)

„A Cadillac tudatos aránytalansággal megnövelt jelentése a darab egyetlen metaforájává lényegül át, hogy összekösse - vagy ha jobban tetszik - ütköztesse a legendás sorsokat és végzeteket a frenáki színpadon (…)

Frenák nem beszéli túl a történeteit, nem az utazás toposza a fontos számára. Éppen ezért nem érdekli a száguldás, az útkeresés és a megérkezés sokszor látott és feldolgozott motívuma sem. Egyedül a tárgyra, az autóra, és a körülötte, miatta, benne burjánzó emberi viszonyokra és viszonyulásokra koncentrál. Mindezt olyan magabiztos és rutinos alkotói attitűddel teszi, amellyel egyben a nézői várakozásoknak is eleget tesz. Kiemelkedő koreográfus, aki mindig képes a megújulásra, bármit használjon is eszközéül, bármilyen vizuális formába öntse is gondolatait, karakteres stílusát.” (Vida Virág, Színház)

CIE_Pal_Frenak_k.Rush_Boczk_Tams_5_press

Fotók: Boczkó Tamás

A Frenák című kötetről

Péter Márta tánckritikus a Frenák Pál Társulat alapításának tízedik évfordulója alkalmából olyan könyvet írt és szerkesztett, amely nem csak a szakmának szól, nemcsak egy életpálya, életmű meghatározó momentumait és az elkészült előadások magával ragadó elemzését tartalmazza, de a szélesebb közönséget, a rajongókat is megszólítja. A kötetben olvasható nagyinterjú közelebb visz Frenák Pálhoz, az emberhez is, az egyes koreográfiákról olvasható írások pedig lehetőséget kínálnak a tánckedvelő olvasónak a műfaj és az életmű alaposabb megismeréséhez, jobb megértéséhez.

A személyes és a táncművészi lét kettőssége jellemzi az összeválogatott képanyagot is. A jól ismert és gondosan komponált előadás-felvételek mellett eddig nem publikált, olykor intimebb hangulatú képek is szerepelnek a kiadványban. A kötet így igazi csemege nem csupán a társulat, de a kortárs tánc és a táncfotók rajongóinak is.

„Ritkán jelenik meg ennyire igényes és ilyen értő szeretettel íródott könyv egy kortárs koreográfus pályájáról. Nagy öröm Péter Márta Frenák című könyve, melyben egy rendkívül eredeti alkotó pályaképe kerekedik ki a koreográfus és a szerző évek óta tartó párbeszédéből (…) Péter Márta korszakalkotó és rendkívül inspiratív művészt mutat be ragyogó könyvében, és munkájával komoly mértékben járul hozzá, hogy a közönség és a szakma is egy lépéssel közelebb merjen lépni Frenák Pál lenyűgöző, sokkoló, eredeti és önmagunkkal szemben is őszinteségre kényszerítő világához" - írta a könyv kritikusa, Tóth Ágnes Veronika.

süti beállítások módosítása