Ertl Péter: "Hatalmas a bizonytalanság a szakmában"

Ertl Péterrel, a Nemzeti Táncszínház január 1-jével hivatalba lépő új igazgatójával készített interjút a Fidelio. Szemléztük.

A Fidelio cikkéből:

"Nagyon rövid a táncosi pálya, szerencsésebbeknek adatik meg csak a 25 év, tudtam, hogy tovább kell lépni, ez a gondolat vitt a kilencvenes években a Táncművészeti Főiskola mesterképzésére, ahol klasszikus balett és néptánc mester diplomát szereztem. (...) Amikor Török Jolán igazgatónő bejelentette, hogy 2012 decembere után nem pályázik a pozícióra, akkor döntöttem el, hogy én viszont indulok érte. Készítettem koreográfiákat, de nem az alkotói munka volt a legfontosabb profilom, előadó, szervező és nem utolsó sorban pedagógus voltam, vagyok, habár nagyon kevés időm jut rá, de most is tanítok, mert hiszek benne, és nagyon szeretem" - összegezte útját a Nemzeti Táncszínház igazgatói székéig Ertl Péter.

A Nemzeti Táncszínház feladatát abban látja, hogy a magyarországi professzionális tánctársulatoknak fellépési lehetőséget biztosítson, menedzselje az előadásokat. Elmondta, a Nemzeti Táncszínház rezidensként jelen van a Müpa életében, és ott egy évben száz napon keresztül ugyanezt a munkát végzi. "Mi azért működünk, hogy az együtteseknek meglegyen a lehetőségük arra, hogy fellépjenek, hogy a magyar közönség ismerjen egy biztos helyet, ahol minőségi produkciókkal találkozhat, a táncművészet minden stílusban" - tette hozzá.

ertl_peterFotó: Nemzeti Táncszínház

"A változó szabályozások más körülményeket teremtettek a szakmában, a 2008-ban életbe lépő előadó-művészeti törvény, amely jövőre módosul, az NKA átalakulása a megszokott rendszerünkből kimozdított. Eddig az együttesek pályáztak az NKA-hoz, mi adtunk hozzá befogadó nyilatkozatot, tehát előre letárgyaltuk a darabot, és annak a bemutatását, az NKA, a társulat és a Nemzeti Táncszínház közösen támogatta. E hármas finanszírozás volt az anyagi bázisa a darabnak. Amennyiben a társulatnak volt próbahelye, akkor ebben nem kellett segíteni, de ha nem volt, akkor a kapacitásainkhoz képest - sajnos nincs igazán sok próbatermünk - segítettünk. Nem csak a próbateremmel, hanem a kapcsolatteremtésben is, esetleg díszlet-jelmeztervező választásban. Ez a rendszer megváltozóban van. Amennyiben nem lesz a magyar táncművészetnek forrása arra, hogy létrehozzon előadásokat, akkor mondanom sem kell, komoly veszélyben vagyunk" - figyelmeztetett Ertl Péter, aki úgy véli, az ideális állapot az lenne, hogy az együttesek is megkapják a működési és produkciólétrehozási támogatásukat. Úgy véli, külön kell választani a működési és a produkciós támogatást.

"A Nemzeti Táncszínház is nehéz helyzetben van, de mindent megteszünk. Előadásszámmal, fellépési lehetőséggel, s így az egy-egy előadásért a társulatoknak fizetett költségtérítéssel tudjuk őket anyagilag is segíteni. Van egy balansz, ami működik, de ha a költségvetési támogatás teljes mértékben kimegy ezeknek a társulatoknak az életéből, akkor az egy lehetetlen helyzet. Van hét állami és önkormányzati fenntartású társulat, jövőre három társulat a kiemelt kategóriába került, ezeknek stabilabbnak mondható a léte, de hatalmas a bizonytalanság a szakmában" - mutatott rá az új igazgató.

A teljes interjú a fidelio.hu-n olvasható.

süti beállítások módosítása