'A hang szeszélyes szerszám' - José Carreras visszatérne az Erkelbe

Lapszemle a Fidelio interjújából.

Csupa kellemes emléket őriz az Erkel Színházról és magyar énekes kollégáiról José Carreras, aki 2014-ben egy spanyol tárgyú crossover darabban visszatér az operaszínpadra, és még mielőtt végleg búcsút intene rajongóinak, szívesen visszatérne a megújuló Erkel Színházba is. 

José Carreras az 1980-as évektől rendszeresen látogatott Magyarországra, többnyire az Erkel Színházban lépett fel, amit most éppen felújítanak. Arról, milyen emlékeket őriz így mesélt: “Jártam Magyarországon már az 1970-es években is. Többnyire valóban az Erkel Színházban léptem fel, de több szerepet énekeltem az Operaházban is - a Bohémélet Rodolfója, az Álarcosbál Ricciardója, a Don Carlos címszerepe, a Lammermoori Lucia Edgardója és a Tosca Cavaradossija bizonyosan közöttük volt. Ami az Erkel Színházat illeti, igazán lenyűgöző az akusztikája, de nemcsak az akusztika, a közönség is mindig fantasztikus volt: nem pusztán lelkesedésük, a hozzáértésük is páratlan. Egyszóval igazán élményszámba ment az Erkel Színházban fellépni” – idézte fel az énekes.

carreras

Kétségtelenül lehetett érezni a korabeli Magyarországon, hogy a keleti blokkban vagyunk, de a politikánál már akkor is sokkal jobban érdekeltek az emberek. A színházban vagy a hotelben megismert emberek mentalitására, sajátos magyar tulajdonságaira, kultúrájukra és persze a magyar zenei hagyományra igyekeztem odafigyelni. Nagyon érdekes volt megtapasztalni, hogy az ideálisnak korántsem nevezhető körülmények ellenére mindenki tudott rajongani dolgokért, és az emberek láthatóan szerettek volna tenni azért, hogy minél jobb legyen a helyzetük. Ez a lelkesedés mindig lenyűgözött, úgyhogy nagy örömmel jövök újra és újra Budapestre” – számolt be José Carreras, aki szerint Magyarországnak egyáltalán nincs oka szégyenkezni, hiszen óriási művészeket és zeneszerzőket adott a világnak.

Az énekest arról is kérdezték, miként küzd meg nap, mint nap azért, hogy "jól szóljon" a torka. “A hang szeszélyes szerszám. Óvni kell, ugyanakkor igényli a rendszeres használatot. Van, amikor hangképzéssel kell foglalkozni, de van, amikor a hangszálak pihentetést kívánnak. Idővel az ember megtanulja, mire van a hangjának szüksége. Ezzel együtt elengedhetetlen a mindennapos "karbantartás" - akár csak negyedórányi gyakorlás - még akkor is, ha adott esetben hetekig nincs fellépésem. Ha másért nem, hát azért, hogy ne feledjem, énekes vagyok! ! Nem tagadom, sok hibám van, de az biztos, hogy fegyelmezett művész vagyok” – árulta el José Carreras, aki 2014-ig be van táblázva és egy opera előkészületein dolgozik Christian Kolonovits osztrák zeneszerzővel.

A teljes interjút itt olvashatják.

Forrás: Fidelio, Színház.hu

süti beállítások módosítása