Január 17-én, 20 órától az idén 10 éves PR-Evolution két táncelőadását is láthatja a közönség egy este a Szkénében.
Az alkotók ajánlója:
1. rész: Blue Men
A kék: határtalan mélység, ahol megszületik az erő. Elveszni benne könnyű. Számtalan kétség, ábránd, szorongás, öröm, mind itt kering körülöttük. Bőrük alatt kúszik egy megállíthatatlan erő, mely kitörni készül. Lassan felemészt, eluralkodik, nem hagy szabadulni. Kívülről semmi sem látszik, csupa titok, ez a valóság: a férfi...Három különleges egyéniség, három kiváló férfi táncművész előadásában.Táncművészek: Baranyai Balázs, Hegedűs Tamás, Petrovics Sándor
“A Blue Man az utóbbi évek egyik legjobb Nemes-koreográfiája: artisztikus előadás, mely elsősorban a mozgás szépségével hat, de nem csordul túl líraiságában.” (Barta Edit, barka.hu)
2010-ben a Fringe Fesztivál szakmai díját is elnyerő Blue Men című előadás újra látható a Szkénében január 17-én. Nemes Zsófia koreográfus 3 férfi táncossal dolgozott együtt. A próbák során arra késztette őket, hogy őszintén nyilatkozzanak meg a lelkükről, gondolataikról. Az ő érzéseik, személyiségük is az előadás részévé vált, inspirálta a mű elkészítését. Ihletet adott továbbá Csernus Imre A férfi című könyve. Az előadás több helyen vendégszerepelt már korábban, mint például az Ördögkatlan Fesztiválon, Esztergomban és Jerevánban….
“Amikor ez a könyv készült, körbetelefonáltam egy csomó pasit, akit ismerek. A tinédzserektől kezdve az ötvenesekig valamennyiüknek ugyanazt a kérdést tettem fel: mitől érzik magukat férfinak. (…) a pasik egy jelentős része azt felelte, hogy ezen ők még soha nem gondolkodtak, és ez a kérdés eléggé meglepetésszerűen érte őket… Holott a nők esetében az utóbbi öt-tíz év másról sem szólt, mint hogy definiálják, mi az, hogy nő… Úgy tűnik, ezek olyan dolgok, amelyekről a pasik általában nem beszélnek. Vagy csak nagyon felületesen. Magáról a férfilétről… Azért nem, mert „ez teljesen magától értetődő”, hogy az illető férfi. Fel sem merül, hogy ezt bármi megkérdőjelezhetné…" (Csernus Imre: A férfi)
Fotó: Mészáros Csaba
2. rész: ...és fehér...
A magába feledkezett, fekete zakóvá lett élet története. Vak bolyongás, egy végtelennek tetsző zsákutcában. A realitás elveszik, a racionalitás intellektuális fortélya csődöt mond. Valami halvány fény dereng az úton, mint apró égő mécses: az érzékeink, érzékiségünk, az odaadás, a szív valódisága, a női minőség szakrális ereje. Mágia és belső fény…
Az előadás egy könnyed, érzelmi dràmáktól és mély mondani valótól mentes darabnak indult, ami a nők szépségéről, mégis sokszínű világáról szól. Ám a munkafolyamat önmagát kifejtő gondolatokat, világnézetet csempészett a darabba. Megjelent a 21. századi kemény, emancipált nő és ezzel együtt a világunkból annyira hiányzó finom, lágyságát és odaadàsát élő, mindig létező, örök nő. Ezt a kettőséget ábrázolja az előadás, ezek egymásba gyűrődő, egymásba olvadását követhetjük nyomon a darabban. Az örök nő megtalálja az utat a legmagasabb spirituális egység eléréséhez. Újra felfedezzük értékeinket: hogyan lehet meglátni, elfogadni, megélni saját fensőbblényünket, és csak gyönyörködni, élvezni a mostot,az életet.
2012. márciusban a Tavaszi Fesztivál záró eseményeként, a Művészetek Palotájában került bemutatásra az együttes legfrissebb előadása. Mégis, mintha a másik fele lenne az est első részének. Szinte annak ellenpólusaként, csak nők szerepelnek benne. Öt gyönyörű jelenés, hatalmába keríti az embert az odaadás, az érzelmek pulzálása, a nő bonyolultnak tetsző ereje és mégis egyszerű, lenyűgöző szépsége. Táncművészek: Balássy Szilvia, Lázár Eszter, Lendvay Zsóka, Olga Maslennikova, Spala Korinna.
Fotó: Felvégi Andrea
A társulatról:
Az együttes megalakulása óta (2003) képviseli az értékteremtő szellemiséget. Új utak keresése, a minél magasabb művészi fokra való törekvés, a kortárs tánc népszerűsítése egyaránt kiemelt célja hitvallásuknak. A tánc szépségén, mozdulatok kifejezőerején, az emberi test játékán keresztül jelennek meg előttük azok a képek, hangulatok, érzések, melyek mindennapjaikat átszövik.
Az együttes első művészeti vezetője Kun Attila volt. 2007-ben elnyerték a Főváros Közgyűlésének Különdíját új minőség megteremtésérét a hazai kortárs táncszínház világában. 2008 óta az együttes új vezetés alá került. Nemes Zsófia (a fenti két előadás koreográfusa) az új művészeti vezető, a Szegedi Kortárs Balett szóló táncosa volt, dolgozott a kortárs tánc szakma színe-javával. Legutóbb a Magyar Állami Operaház Macbeth című operáját koreografálta.