Social Error címmel tartott bemutatót a Szputnyik Hajózási Társaság, az ausztriai Grazban. A társulat új előadásában, Orwell 1984 című regényének elemeit használja fel.
"Olyan akciódús kegyetlen színházi eseményt szeretnénk létrehozni, amely a stratégiai társasjátékok formai jegyeit felhasználva a diktatúráról, a hatalom természetéről, az új ideológiákról, a hű alattvalókról és a lázadókról beszél –miközben a reality show-k egyes elemeit használva a közönség számára beleszólási és szavazási lehetőséget ad."
A hat színház közös produkciójaként létrejövő, Bodó Viktor rendezésében látható „színházi társadalmi túlélőshow” májustól látható lesz a németországi Mainzban és Lipcsében, Kolozsvárott, az olaszországi Parmában és a budapesti Nemzeti Színházban .
A Social Error egy „színházi társasjáték”, a jelenleg uralkodó politikai rendszerek és gazdasági anomáliák lemodellezése, modern társadalmunk és az azon belüli mozgások bemutatása. Formailag az előadás a stratégiai társasjátékok (Catan telepesei, Rizikó) működési elvére épül, a társadalmi mozgásokat képezi le színházi jelenetek formájában. Alapját Orwell antiutópiája, az 1984 adja. Nem a regény történetét szeretnék elmesélni, csupán ezt a világot veszik kiindulási alapnak.
A Szputnyik beszámolója az előadásról
A játék, vagyis az előadás kezdetén az üres színpadon állnak a színészek. Kezükben kofferek és csomagok. Feszült várakozás és koncentrált figyelem. Az egyik játékos (a későbbi Játékvezető, aki majd tejhatalmú szervezőként koordinálja az esemenyeket) előlép és egy fehér krétával rajzolni kezd a földre. Szabályos négyzetrácsos térre osztja a színpadot. Mintha egy óriási sakktábla lenne.
Néhány játékos területet választ magának. Ők lesznek az új ország első lakói. Először őket ismerjük meg. Aztán fokozatosan újabb és újabb játékosok érkeznek, ők a Betelepülők, akik könnyebben manipulálhatók és alantasabb munkákra is rá lehet venni őket. Nekik minden alkalommal a közösségbe való beilleszkedés nehézségeivel kell szembesülniük. Szabad területet kell találniuk, ki kell ismeriük a viszonyokat, felvenni a tempót, munkát találni és biztos egzisztenciát teremteni. Egy új ember érkezése persze nem mindig feszültségmentes, hiszen érdekeket sérthet, adott esetben akár a meglévő és jól beállt működést vagy hierarchiát is felboríthatja.
A játék tehát a terület- és hatalomszerzés jegyében zajlik. A cél minél több pénzt gyűjteni, minél fontosabb pozíciót betölteni, minél több ember fölött uralkodni. Egyesek kooperálnak, mások harcolnak. A verekedéstol kezdve, az udvarláson és az átverésen át minden módszer érvényes. Lesz, aki előrelép a társadalmi ranglétrán és hatalomra kerül, mások lesüllyednek. A kitörés reménytelensége. A hatalom arroganciája.
Mivel a projekt egyik legfontosabb témája a beilleszkedés vizsgálata, ezért társulatunk tagjai mellett állandó vendégszínészekkel próbáljuk és játsszuk majd az előadást: lesz tehát néhány olyan „joker-karakter” amelyeket a későbbi partnerszínházak színészei fognak átvenni.
Minden "meghívó-helyszínen" további egy hét próbát tervezünk, ekkor állnak be az "új játékosok", így egyre változik, fejlődik az előadás. Mindenhol saját bemutatóról beszélhetünk, hiszen az új partnerek személyisége és karaktere jelentősen befolyásolhatja a játékot és a történetet is.
Az előadásról képekben:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
Forrás: Szputnyik Hajózási Társaság