Rangos külföldi és hazai vendégtársulatokat hív Budapestre a Nemzeti Táncszínház januárban hivatalba lépett új igazgatója, Ertl Péter. A hazai táncszakmát átfogó intézmény működési koncepciója nem változik, csak még szélesebbre tárja a kaput a stílusok, különféle irányzatok előtt.
"A Nemzeti Táncszínház (NTSZ) alapító okiratában az áll, hogy támogatnia kell a magyar táncszakmát. Ez a feladatunk. Teret kell adnunk mindazoknak a táncművészeti alkotásoknak, amelyek ma Magyarországon létrejönnek, legyen az néptánc, kortárs táncszínház vagy gyermekdarab. Ez persze anyagi és szervezési erőfeszítésekkel is jár, de hangsúlyozom, hogy ezen a téren nem szándékoztam változtatni" - mondta el az MTI-nek az igazgató.
A színház alapító vezetőjét, Török Jolánt még december elején egy külön neki szóló előadással búcsúztatták. "Azután következett az átadás-átvétel, amiről büszkén állíthatom, hogy példaszerűen történt, nem maradt egyetlen tisztázatlan kérdés sem" - hangsúlyozta.
A minisztérium tájékoztatása szerint aláírták az idei büdzséjükről szóló papírt, de hivatalos értesítést még nem kaptak. "A tavalyi keretnél többre számítok, mivel a nemzeti intézmények közé soroltattunk, ezért a fenntartásunknak is ehhez kell igazodnia, csak úgy tudjuk a dolgunkat elvégezni" - jegyezte meg Ertl Péter.
Hozzátette: szeretne új utakat nyitni, például több külföldi társulatot meghívni. Vissza szeretné építeni a produkciók vidéki forgalmazását, ami korábban jól működött a pályázati források bevonásának köszönhetően, de a gazdasági nehézségek miatt visszaszorult. "A 2011-es Budapest Táncfesztivál, amely a Nemzeti Táncszínház fesztiválja, rendkívül sikeres volt. Több vendégtársulatot fogadtunk, köztük kisebbeket is. Szeretném a néhányszemélyes kamaraformációkat körbevinni az országban, de akár a határ mentén is" - mondta.
Az új igazgató fontosnak látja két irányba mozgatni a dolgokat: meghívni és közvetíteni. "A Budapest Táncfesztiválra invitálunk nagy és jelentős együtteseket, idén például a brazil Grupo Corpót. Két egyfelvonásos produkciót mutatnak be, nagyon izgalmasnak találom őket és biztos vagyok benne, hogy a nézők szeretni fogják" - vélekedett.
Felkérésükre a Magyar Állami Népi Együttes a táncfesztiválra időzíti új darabja, a Szarvasének premierjét, amelyre a Fesztivál Színházban (MÜPA) kerül sor. Az idén 25 éves Szegedi Kortárs Balett is különleges bemutatót készít a Budapest Táncfesztiválra: két Stabat Mater hangzik el egymás után, a Pergolesi-kompozíció Juronics Tamás koreográfiájával látható, Arvo Pärt kortárs zenéje hangzik el a második részben.
A Táncszínházhoz kapcsolódó különleges program egy májusi minifesztivál. Sztravinszkij művét, A tavaszi áldozatot ugyanis 1913. május 29-én mutatták be a párizsi Théatre des Champs-Élysées-ben Vaclav Nyizsinszkij koreográfiájával. "A világpremier 100. évfordulójára felújítjuk Bozsik Yvette emlékezetes koreográfiáját, és felkérek néhány társulatot, készítsenek újakat Sztravinszkij zenéjére, így alakul ki a program május végén" - jelezte Ertl Péter.
A Nemzeti Táncszínház és a Közép-Európa Táncszínház közös bemutatóját is tervezik, Kun Attila dolgozik a Horda című alkotáson. Az alapelv továbbra is érvényes: a mustrára készüljenek új darabok, a fővároson kívüli társulatok erre az alkalomra készüljenek el egy budapesti bemutatóval.
A színház igazgatósága, műsorszervezése a budai Várban működik, de az NTSZ telephelye - okiratba foglaltan - a Művészetek Palotája Fesztivál Színháza, amelyben változatlanul évenként 100 nap szervezése az övék. Közös produkciókat nemcsak a fesztiválon visznek színre, mert Ertl Péter hisz abban, hogy nehéz anyagi körülmények között nincs más lehetőség, mint együttműködni.
Márciusban például az Inversedance - Fodor Zoltán Társulatával, Fodor koreográfiájával mutatják be a Fesztivál Színházban Fekete István hőse, a kis Vuk történetének táncszínházi változatát, természetesen Wolf Péter zenéjével. A koprodukcióhoz, amely várhatóan ugyanolyan tartós sikert hoz, mint a Bogármese, a Móra Kiadó és a Művészetek Palotája is csatlakozott. A Karmelita-udvarbeli nyári programsorozatot is megtartják, így a Mesterségek ünnepe kezdetéig is várja a közönséget magas színvonalú kulturális látványosság. 2009-ben került szóba, hogy a színháznak mennie kell, akkor az egész táncszakma megmozdult, hogy kifejezze, a várbeli épületre szüksége van - emlékeztetett rá az igazgató.
"Most nincs új, aktuális információnk. Azt persze tudjuk, hogy elindult a budai Vár rekonstrukciójának tervezése, értesülésünk szerint egy körülbelül 30 éves projektről van szó. Lehet, hogy valamikor költöznünk kell, de belátható időn belül, mintegy ötéves távlatban ez nem valószínű."
A későbbieket illetően remélik, hogy a táncszakmát is megkérdezik, hol tudják folytatni ezt a munkát. Ertl Péter szerint az első számú turisztikai célpontban, a Várban van a legjobb helye a Nemzeti Táncszínháznak, hiszen olyan reprezentatív művészeti programot kínál, amely minden évszakban elérhető, nem igényel nyelvtudást, összművészeti, emellett stílusban és korosztálynak szólóan rendkívül széleskörű.
Forrás: MTI