Az Operaház Fantomja 25 éve van színpadon, ezzel a leghosszabb ideje futó darab a Broadway történetében, a közönség pedig ennyi idő után sem tudja megunni.
Az operaház fantomja előadására a Majestic Teatherben az elmúlt tíz évben 12,000 néző ült be hetente. A musical premierjének 25. évfordulójára gálaelőadással, ünnepséggel és elegáns fogadással emlékeztek. A jubileumi előadáson Sierra Boggess volt látható Christine szerepében, a Fantom pedig Hugh Panaro volt, Kyle Barisich alakította Raoult.
Az Operaház Fantomjának atyja, Andrew Lloyd Webber nemjelent meg a Broadwy-n, ugyanis a zeneszerző éppen hátműtétje után lábadozik, így nem utazhat. “Sajnos nem lehetek ott New Yorkban, a Fantom 25. jubileumi előadásán, a hétvégén” – írta Webber a Twitter oldalán. „Vissza kellett jönnöm az Egyesült Királyságba egy újabb műtét miatt. Szomorú és csalódott vagyok hogy lemaradok erről a csodálatos eseményről, de a hátam miatt nem utazhatok. Mindenkinek a legjobbakat kívánom szombatra! Gratulálok és hálás vagyok mindenkinek, aki az évek során részt vett a Broadway produkcióban” – áll a zeneszerző postjában, amelyet a közösségi oldalán tett közzé. Ott volt azonban január 26-án, a Majestic Teatherben a rendező, aki színpadra állította a produkciót és aki dupla évfordulót ünnepelhet, hiszen január 30-án lesz 80 éves. A kettős jubileum apropóján készített interjút Harold Prince –al a broadway.com. A huszonegyszeres Tony-díjas Prince, 50 éve rendez színdarabokat, többek közt az ő rendezésében mutatták be a Kabarét, A kis éji zenét, az Evitát, producerként pedig West Side Stor-t, és a Hegedűs a háztetőnt jegyzi. „Az idő rohan, úgy érzem, mintha csak öt év telt volna el a Fantom premierje óta. Bámulatba ejtő, hogy ez az előadás még mindig milyen friss és újszerű tud lenni " – mondta a rendező, aki szerint a jubileumi előadás szereposztása is remek választás volt, a címszerepben Hugh Panaroval, aki amellett, hogy gyönyörű a hangja, kitűnő színész is. A Christine-t alakító Sierrea Boggest a rendező rendkívüli művésznek tartja, nem véletlen, hogy új darabjában a Prince of Broadway-ben is vele dolgozik. Harold Prince elmondta, hogy kemény munka áll amögött, hogy egy ilyen hosszú ideje futó előadást folyamatosan csúcsformában játsszanak, és mindig megújulva mutassanak be a nézőknek. „Van egy állandó rendező a színházban, aki folyamatosan irányítja a munkát, ám évente négyszer én is bejövök a próbákra, összegzem az előadással kapcsolatos észrevételeimet, szeretném, ha a szereplők tisztában lennének vele, miért olyan az előadás amilyen és merre tart. Azt szoktam kérni tőlük, hogy üljenek be az öltözőjükbe és olvassák el a szövegkönyvet. Ne gondoljanak a zenére, csak olvassák a szöveget és a dalszövegeket, így belülről láthatják az okokat, a cselszövést. Egy idő után el lehet siklani ezek fölött a dolgok fölött, ha éveken át heti nyolcszor játssza valaki ugyanazt a darabot" - fogalmazott a rendező.
A Fantomot eljátszani Hal Prince szerint az egyik leghálásabb dolog, akármennyire nehéz és kimerítő a szerep, mert a közönség rajong a figuráért. „Semmi sem ér fel a közönség ovációjával a darab végén” – árulta el Prince, aki szerint bár a Fantom összesen másfél órányit van színpadon, jelenléte a darabban állandó, ilyen vagy olyan módon lénye mindig érzékelhető. "Kevés olyan karakter van, mint a Fantom, amely érzelmileg folyamatosan a csúcson van. Amikor csak a hangja csendül fel a tükör mögül, akkor is érezni, hogy lángol benne az energia. Ez a lángolás pedig állandó – kivéve néhány romantikus jelenetet és azokat a pillanatokat, amikor a figura már, már gyermeki önsajnálatba zuhan. Ez roppant nehéz feladat, de a színészek mégis szeretik, mert a közönség imádja a figurát” – magyarázta Harold Prince, aki a mai napig jó barátságot ápol Andrew Lloyd Webberrel. Prince és Webber az 1985-ös Tony-díj átadón találkozott, ekkor tudta meg Prince hogy Webber a Fantom-on dolgozik, ő pedig pont egy romantikus musical színpadraállításán gondolkodott. Ezek után nem volt kérdéses, hogy Harold Prince rendezi Az Operaház Fantomját.
A Broadway-en 25 éve futó Az Operaház fantomja a rendező szerint még hosszú évekig műsoron lesz, köszönhetően Charles Hart és Richard Stilgoe dalszövegeinek, Richard Stilgoe és Andrew Lloyd Webber szövegkönyvének, Gillian Lynne koreográfiáinak, Maria Bjornson díszleteinek és jelmezeinek, és természetesen Webber kitűnő zenéjének és a remek színészeknek.
A Fantom Magyarországon – 10 éve a Madách Színház színpadán
Magyarországon Az Operaház Fantomja hosszú várakozást követően, az 1986-os világpremier után 17 évvel volt először látható. Az előadás jogaiért három színház versengett, s végül a Madách Színház csapatát és Szirtes Tamás rendezőt érte a megtiszteltetés, hogy a világon elsőként saját felfogásban állíthatta színpadra a legendás művet. A 2003-ban bemutatott produkció sikerét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy 2013. májusában, a bemutató 10. évfordulóján hétszázadszor csendülnek majd fel a Fantom jól ismert dallamai a Madách Színházban.
Az Operaház Fantomjának története itt olvasható
Forrás, fotók: broadway.com