Hetvenéves korában elhunyt Jérome Savary francia színházrendező és színész, aki opera-, operett- és musicalelőadásaival a szórakoztató népszínház ünnepi jellegét hirdette.
A Grand Magic Circus megalkotóját hosszan tartó betegség után a Párizs közeli Levallois-Perret kórházában kedden érte a halál.
Savary mintegy ötven európai országban több mint kétszáz előadást vitt színre. Európa-szerte ismert rendezőnek számított, rendszeresen rendezett operákat a Milánói Scalában, Ausztriában és Svájcban is. A magyar közönség az 1940-es évek Párizsának sanzonjaira épülő komikus, zenés darabját, a Zazout 2004-ben láthatta a Szegedi Szabadtéri Játékok keretében.
1942. június 27-én született Buenos Airesben. Apja, egy párizsi pacifista író, a háború elől költözött a tengerentúlra, ahol feleségül vette Frank Higginsnek, New York állam kormányzójának a lányát.
A család 1947-ben visszatért Franciaországba. Jérome Savary 13 éves korától zenét, majd képzőművészetet tanult Párizsban, később New Yorkba költözött, ahol elmerült a dzsessz világában.
Párizsba való visszatérését követően saját társulatot alapított Grand Magic Circus elnevezéssel. A színház, a cirkusz és a varieté határán mozogva generációja szabadságvágyát testesítette meg a népünnepélyekre emlékeztető szórakoztató előadásaiban, amelyek célja a színház demokratizálása volt. "Nem volt semmi improvizáció a Magic Circus előadásaiban, de a csapat nyitott volt: az emberek reggel szerződés és fizetés nélkül a társulat tagjai lettek, este pedig már a kamiont pakolták" - emlékezett vissza Savary egy 1995-ös interjúban.
Fotó: agendaculturel.fr
A Zartan, a Robinson Crusoe, a Mózestól Maóig vagy a Superdupont című produkciókkal a társulat bejárta a világot.
Miközben Savary egyre keresettebb rendező lett külföldön - elsősorban Németországban rendezett operaelőadásokat -, a francia értelmiség megvetéssel tekintett az életben és a színpadon is folyton bohóckodó színész-rendezőre. A kritikusok közül sokan csak vulgáris udvari bolondnak tekintették, aki kizárólag tetszeni akar, a közönség viszont imádta operett- és musicalrendezéseit, előadásai látogatottsága rekordokat döntött.
Nagyhangú, dühkitöréstől sem mentes személyiségéhez egyébként nagyon magas művészi követelményrendszer társult. Előadásaiban a legjobb színészek, táncosok és énekesek léptek fel. Saját darabjain kívül rendszeresen rendezett Shakespeare- és Offenbach-műveket: a mintegy kétszáz rendezése között megtalálhatók a nagy klasszikusok és a bulvárdarabok is.
1988 és 2000 között a tekintélyes párizsi Chaillot Nemzeti Színház igazgatója volt, majd 2006-ig a szintén kiemelt állami státuszú Opéra Comique élén állt.
Francois Hollande francia államfő attól a "szenvedélyes embertől" búcsúzott, aki "kulturális igényességét összhangba tudta állítani az igazi népszínházzal". "Érzéke volt a látványossághoz és az ünnephez" - fogalmazott közleményében az elnök.
Forrás: MTI