Megkezdődött a visszaszámlálás az Operettszínház legújabb darabja, az Ördögölő Józsiás bemutatójáig.
A rockoperett előkészületei, próbái nagy izgalom közepette zajlanak. A szereplők és az alkotók egy remek hangulatú táncház keretében adtak ízelítőt abból, milyen új élmény várja majd a közönséget a március 30-i premieren.
Az, hogy megelevenedik Tamási Áron darabja a Budapesti Operettszínházban Tolcsvay László zenéjével, az egész alkotógárdát boldogsággal tölti el – ezt mindannyian szóban, dalban és táncban is elmondták egy sajtótájékoztató keretében. Kerényi Miklós Gábor direktor úr számára azért különösen fontos és kedves ez a bemutató, mert az elmúlt évtizedekben kétszer is színpadra szerette volna állítani Tamási mesejátékának zenés változatát – 1979-ben Kecskeméten, majd 2000-ben, az Operettben - ám ez akkor nem sikerült. „Nagyon szép és izgalmas bemutató előtt állunk. Az Ördögölő Józsiás egy igazi „híd-darab” lesz, hiszen sok mindent és sok mindenkit összeköt: Erdélyt és Magyarországot, a régi nagy operettszerzőket, mint Kálmán Imre vagy Lehár Ferenc a mai kortárs zeneszerzőkkel, mint Tolcsvay László; kapcsolatot teremt szerzők között, mint Tamási Áron és a rockoperett szövegírója Bori Tamás. Ez a darab hidat képez különböző műfajok között is, mint például operett és a rock, de akár a színészek közt is, hiszen ebben az új rockoperettben musical-és operettszínészek együtt szerepelnek” – mondta az Operettszínház főigazgatója. „Az Ördögölő Józsiás úgy idéz meg letűnt korokat, tájakat, hogy azok ma is ismerősnek tűnnek, ebben pedig Tolcsavay László zenéjének is nagy szerepe van” – tette hozzá a direktor.
Tolcsvay László, a darab zeneszerzője is roppant izgatottan várja a bemutatót, bár saját bevallása szerint mindig a színházi mű előkészületeit élvezi a leginkább. „Egy darab születésénél azt az alkotói folyamatot szeretem a legjobban, amikor még meg lehet valósítani az álmokat, amikor mindenki hozzátesz valamit az előadáshoz a próbák során. Ezért is volt nagy öröm számomra látni az előkészületeket immár a nagyszínpadon, mert éreztem azt az odaadást, az alkotóerőt, amivel a szereplők, a tánc-és énekkar dolgoztak” - árulta el Tolcsvay.
„Ugyanezt az izgalmat és boldogságot éreztem, amikor részt vettem a zenekari próbán, ahol hallhattam megelevenedni azokat a dallamokat, amiket otthon Tahiban komponáltam” – tette hozzá a zeneszerző, aki 26 dalt írt Tamási Áron tündérmeséjéhez „a legnagyobb szeretettel”. Még az olvasópróbák alatt is születtek újabb szerzemények, például Bakszén, a főördög dala. Tolcsvay László elmondta, hogy zenéjében hű maradt erdélyi gyökereihez, és Tamási Áron tündérmeséjének világa egyáltalán nem állt távol, így bízik benne, hogy dalaival visszaadja az író mondanivalóját, üzenetét.
„Nagy ajándék számomra az Operettszínházban dolgozni, ahol egy igazi zenei műhely működik: Németh Zoli, aki a hangszerelésért felel, a szívemből muzsikál, egy egész zenekart kaptam ajándékba Makláry László vezetésével, Bori Tamás pedig igazi szerzőtársként segít, újabb és újabb ötletekkel lát el”– vallotta be a Tolcsvay László, aki azt is elárulta úgy érzi magát ebben a közegben, mint a Fonográf fénykorában, a zenekar próbáin. Az Ördögölő Józsiás zeneszerzője hozzátette, az Operettszínházban mindenki harmonikusan, egymással összhangban, igazi munkatársként dolgozik együtt. „Biztos vagyok benne, hogy Somogyi Szilárd rendező irányításával, a közös álmodozásból és ötletelésből egy remek produkció születik.”
Somogyi Szilárd, aki Tolcsvay László nagy tisztelője, és immár harmadszorra dolgozik együtt a zeneszerzővel, elmondta, számára hatalmas megtiszteltetés, hogy „ezt a csodát”, Tamási Áron Ördögölő Józsiását, Tolcsvay László zenéjével, Bori Tamás szövegeivel és Vári Bertalan koreográfiájával ő állíthatja színpadra. A rendező arról számolt be, hogy Vári Bercivel 15 évvel ezelőtt, iskolás korukban még együtt „ropták” az István a királyban című előadás tánckarában, ám most dolgoznak együtt először, és nagyon örül annak, hogy Kerényi Miklós Gábor direktor úr támogatta az ötletét, amikor felvetette, Vári Bercit kérjék fel az Ördögölő Józsiás koreográfusának. Vári Bertalannak ez az első ilyen nagy lélegzetvételű munkája, ezért elmondása szerint nagyon izgul, hogy megfeleljen az elvárásoknak. „Nagyon sok mozdulat van a koreográfiákban a magyar néptáncon túl is. Belevittünk modern, például hip-hopos elemeket is.” – árulta el a koreográfus, aki hozzátette nem volt nehéz jó koreográfiákat készíteni, amikor ilyen jó zenéhez kellett megálmodni a táncokat.
Hogy ez mennyire igaz, azt maguk a szereplők bizonyították be csupán néhány táncjelenettel, és három remek dal-ízelítővel - a Vándordallal ezúttal két Józsiás és embereik előadásában, Bakszén dalával és a látványos Lakodalommal - amelyek alapján biztos, hogy amit Somogyi Szilárd mondott az első olvasópróba után, megvalósult: „mesés világot sikerült teremteni a színpadon”.
Szereposztás
Józsiás, Jázmina kérője- Kerényi Miklós Máté / Szerényi László
Jázmina, tündér királylány -Dancs Annamari / Vágó Zsuzsi
Bakszén, ördögök hercege - Mészáros Árpád Zsolt / Kocsis Dénes
Matuzsa, tündérhoni vén - Nádasi Veronika / Siménfalvy Ágota
Villikó, Józsiás embere - Bálint Ádám / Brasch Bence
Dilló, tündér - Peller Anna / Vörös Edit
Lámsza, Tündérország királya - Földes Tamás / Csuha Lajos
Durmonyás, ördög - Peller Károly / Vizi Dávid
Ropogán, pokolmester - Németh Attila / Kristóf István
Fanfarus, udvarmester - Pálfalvy Attila
Kámzsa, égi mester - Marik Péter
Barbura, Bablónia királya - Kelemen Dániel
Murmog, Bagaria örököse - Langer Soma
Czinczár, ördög - Lipics Barna
Bambucz, ördög - Nagy Attila
Boricz, Józsiás embere - Gömöri András Máté
Író: Tamási Áron
Zeneszerző: Tolcsvay László
Dalszövegíró: Bori Tamás
Dramaturg: KERO® - Kerényi Miklós Gábor
Hangszerelés: Németh Zoltán
Karmester-zenei vezető: Makláry László
Koreográfus: Vári Bertalan
Jelmeztervező: Túri Erzsébet
Rendező: Somogyi Szilárd
Közreműködik az Operettszínház tánc – és énekkara