Március végén mutatják be a Miskolci Nemzeti Színház Kamaraszínházában Woody Allen Játszd újra, Sam! című romantikus vígjátékát. A darab főszereplőjével, Görög Lászlóval beszélgetett a Minap.hu. Lapszemle és ajánló.
A miskolci színház ajánlója:
Allan Felix New York-i filmkritikus, akit két hosszú év házasság után elhagy a felesége, mert kapcsolatuk az ellaposodás jeleit mutatja. A válás sokkolóan hat a mozimániás, neurotikus, erős öniróniával megáldott férfira, de barátai tanácsára újra randizni kezd. Pánikszerűen csöppen egyik félresikerült találkából a másikba. Mivel pontosan tizenhétszer látta Kertész Mihály Oscar-díjas filmjét, a Casablancát, szinte megszállottja lesz a romantikus történetnek, és a főszereplő Humphrey Bogartnak, akit a tökéletes férfi mintaképének tekint. Problémái nagyrészt ebből adódnak: míg megpróbál megfelelni a maga választotta férfiideál követelményeinek, elfelejti, hogy saját jogon is képes a hódításra és a boldogságra.
A Játszd újra, Sam!-ben úgy keveredik a valóság és a képzelet, ahogyan a főszereplő Allan Felix egyre mélyebbre csúszik depressziójába és egyre jobban belebonyolódik a múlt és a jelen lehetőségeinek elemzésébe. A láthatáron mindeközben feltűnik egy új szerelem esélye, mely szerelem kísértetiesen hasonlít Ingrid Bergman és Humphrey Bogart filmbeli történetére.
Woody Allen a darab nagy sikerű 1972-es filmváltozatában Diane Keaton partnereként csetlett-botlott a párkapcsolatok útvesztőjében. Az Allen által megformált New York-i értelmiségi kicsit neurotikus, kicsit szórakozott figuráját Miskolcon Görög László alakítja fanyar humorral, mellette Bohoczki Sára és Harsányi Attila a Christie-házaspár szerepében áll a szerelmi háromszög további két csúcsán. A rendező: Béres At
Görög László a Minap.hu-nak mesélt:
"Oda megyek, ahova hívnak. Mióta eljöttem a Radnóti Színházból, nincs dilemmám, hogy szerződjek-e fővárosi teátrumba, vagy sem. Nem tudom, mi lett volna, ha Egerben rosszul érzem magam. Érdekes véletlen, hogy a Radnótiban is és Egerben is tíz évig dolgoztam, így alakult az életem. Az azonban jó, hogy pontosan tudom, mik az előnyei és hátrányai a vidéki munkának" - fogalmazott Görög László.
A színész-rendező a Játszd újra, Sam!-ről is mesélt: "A darab üzenetét, előadásának módját értem. Szokták mondani, hogy ha szomorúak a színészek próba után, akkor biztosan vígjátékot próbáltak. Ez azért van, mert sokszor képtelenség felmérni, hogy az, amit mi gondolunk, működik-e. Sok a tennivaló ebben a darabban, nagyon sok szöveg van, emellett olyan, mint egy hatalmas legó. Megvannak a darabok, azt is tudjuk, mit szeretnénk építeni belőle, ám a sok apró darabból meg is kell építeni azt, amit elképzelünk. A drámai előadások megengedik a szünetet. Az átélés pillanat akár előadásonként változhat" - mesélte Görög László.
"A Játszd újra, Sam!-ben ez megölheti az előadást. Nem lehet kényelmesen 'beleülni' az érzésekbe, többrétű figyelemre van szükség. Van olyan eset, amikor azért kell többet, vagy mást mondani, mint ami a megírt szövegben van, mert csak akkor ér át a színész az egyik oldalról a másikra, s ilyen pillanat körülbelül 300 van ebben a darabban. Bent és kint is kell lenni, s ez a legnehezebb. Olyan ez, mintha egy orvos műtétet végezne, s közben oktatófilmet forgatnának róla. Amellett, hogy legjobb tudása szerint segít a betegen, figyelnie kell arra is, hogy látszódjon az, amit épp csinál, s érthető legyen az is, amit mond" - mondta Görög László.
A teljes interjú itt olvasható.