„Mindannyian ugyanazt mondjuk” – Solymosi Tamás válaszol

Videón próbálta bizonyítani a cink.hu, hogy Solymosi Tamás dimplomamunkája plágium volt. Erről kérdeztük a Magyar Nemzeti Balett megbízott igazgatóját.

Nemrégiben „Balettplágium-botrány vagy karaktergyilkossági kísérlet?” címmel közölt írást a cink.hu. A blog szerzője szerint: "Valaki, okkal vagy ok nélkül, de rettentően ki akarja nyírni Solymosi Tamást, az Opera balettigazgatóját. Nincs erősebb bizonyíték erre, mint az a gondosan összevágott, feliratozott film, amit a Cinkhez valaki eljuttatott. Éppen akkor, amikor le kell adni a balettigazgatói pályázatokat. Solymosi a pozíciót ugyanis korábban két évre kapta meg, és a szabályok szerint most újrapályáztatják. A videót hála istennek nem tudjuk, ki küldte, de nem életszerűtlen azt gondolni, hogy olyan ember, aki nem szeretné, hogy a mostani igazgató újrázzon.”
Hogy miért vált aktuálissá ez az anyag március 13-án, azt a blogger is feltárja: az Operaház által meghirdetett balettigazgatói pályázat beadásának határideje aznap éjfélkor járt le. A pályázatok elbírálására meghirdetett bizottsági ülést holnap, március 21-én tartják. (A pályázók meghallgatását követően a szakmai bíráló bizottság tagjainak véleményt kell mondaniuk a pályázatokról és javaslatot kell tenniük az általuk alkalmasnak ítélt igazgató személyére. A javaslattételt követően miniszteri jóváhagyás birtokában történik a kinevezés.) Úgy tudjuk, a balettigazgatói posztra ketten adták be pályázatukat, az egyik pályázó a jelenlegi megbízott igazgató, Solymosi Tamás. (Solymosi Tamás az elmúlt két évtizedben Étoile International vendégművészként bejárta a világot, megfordult többek között a Metropolitan Opera, a New York-i /American Ballet Theater/, a moszkvai Bolsoj Balett, a Chicago Balett, a Norvég Nemzeti Balett, a Bajor Állami Operaház, a Berlini Állami Operaház, a Semperoper, a Magyar Állami Operaház színpadán, éveken át tagja volt a Bécsi Állami Operaház Balettegyüttesének, az Angol Nemzeti Balettnek, és a Holland Nemzeti Balettnek. A balettirodalom szinte valamennyi férfi főszerepét eltáncolta. Láthattuk Anyeginként (Anyegin – Cranko),  Petruchio-ként (A makrancos Kata – Seregi) Diótörő hercegként (A diótörő – Grigorovics, Stevenson, Vajnonen, Wayne Eagling, Page). Désiré herceget táncolta a Csipkerózsikában (Nurejev, Wright, Róna), Lescaut-t a Manonban (MacMillen), Rudolfot a Mayerlingben (MacMillan), Franzot a Coppelia-ban (Harangozó) Macbet-et a Machbeth-ben (Sárközi), Vronszkijt az Anna Kareninában (Pártay) Szolort A Bajadérban (Makarova) Jean de Brienne-t a Raymonda-ban (Nurejev, Holmes), a herceget A hattyúk tavában (Nurejev, Sztrucskova, van Danzig, Nagy Iván, Petipa-Ivanov). Volt Rómeó, Tybalt, Mercutio is a Rómeó és Júlia (Cranko, van Danzig, Seregi) vagy Orion a Sylvia (Seregi) című balettekben.)

Korábban, a cink.hu-n megjelent írásra reagálva Zsédával közös közleményükben ezt írták:
„A hivatkozott táncbetét egy olyan koncertműsor egyetlen kiragadott produkciója, amelynek számos táncbetétjét koreografálta Jurányi Patrik. A szóban forgó produkció egy duett volt Zséda és Solymosi Tamás előadásában. Zséda szólóestjén természetesen a kiváló énekesnő zenei interpretációja a leghangsúlyosabb elem, ezért a koreográfia megalkotásánál az elsődleges szempont az volt, hogy - bár kettősről van szó - a tánc mégis szólisztikus elemeket tartalmazzon, a vokális produkció markáns kíséreteként. Solymosi Tamás világhírű balettművészként önállóan az ő szakmai kvalitásaihoz illő koreográfiát táncolt volna, ezért a fentieket szem előtt tartva Jurányi Patrik és Solymosi Tamás együtt dolgozták ki a produkció bizonyos mozdulatait, ám a produkció jelentős részében Solymosi Tamás improvizál - a későbbiekben ezt a lépésanyagot rögzítette.”

solymosi tamasA meghallgatás közelgő dátuma előtt megkérdeztük Solymosi Tamást az ügyről, aki a következőket mondta el:
„A közös közleményünkben leírtakat csak ismételni tudnám. Ha mégis szeretném megértetni ennek a történetnek a hátterét, meg kell próbálnom beavatni Önöket egy ilyen munkafolyamatba, amelyhez fel kell idéznünk Zséda koncertjének előkészületeit. 
A művésznő szólóestjén értelemszerűen az éneklésen, a zenei interpretáción volt a hangsúly, ezért a táncnak – noha vegyes műfajú kettősről volt szó – a vokális produkció markáns kíséreteként kellett megjelennie, miközben szólisztikus elemeket tartalmazott. A produkcióval összefüggésben két próbát tartottunk, ezeket Jurányi Patrik is figyelemmel kísérte. Jómagam önálló koreográfiát táncoltam volna – hiszen ezért kértek fel. (A produkció előkészítésével párhuzamosan – tudomásom szerint – Jurányi Patrik Pécsett állította színpadra Machbet koreográfiáját.) Az említett próbák során, melyeken Jurányi Patrik is jelen volt, a színpadon mutattam be azokat ez elemeket, motívumokat, melyek megítélésem szerint az elvárásoknak megfeleltek, arra törekedtem, hogy az artisztikus elemek ne „nyomják el” a zenét és az éneket, tehát Zséda előadásának részeként, azt mintegy kiemelve alkossanak szerves egységet. Az általam  bemutatott lépéskombinációkat Jurányi Patrik elfogadta.

Tekintettel arra, hogy ennek a betétnek a kivételével az egész produkciót Jurányi Patrik – feltételezésem szerint önállóan – koreografálta, értelemszerű, és comme il faut hozzáállás részemről, hogy úgy fogalmazunk: a szóban forgó produkció bizonyos mozdulatait együtt dolgoztuk ki, azzal a megjegyzéssel, hogy a produkció jelentős részében magam improvizálok" - fogalmazott Solymosi Tamás.

"Továbbra sem tudok mást mondani, csak azt, amit korábban a cink.hu-nak nyilatkoztam: valószínűleg lemaradt a stáblistáról a nevem, mint koreográfus – de ez számomra nem okoz különösebb problémát, ezt én nem tudom sérelemként megélni. Számomra éppen elég, hogy a művésznő, amikor közös nyilatkozatunkat fogalmaztuk, tisztázta a helyzetet. A szóbanforgó, manipulált videoanyagot nem kívánom kommentálni, hiszen azt a cink.hu is gondosan összevágott filmként említi. Ráadásul, a történet további szereplői sem cáfolják egymást, mindannyian ugyanazt mondjuk. Jurányi Patrik a cink.hu-nak az támasztotta alá, hogy „koreográfusként vett részt a produkcióban” – ezt senki sem kérdőjelezte meg. Zséda menedzsere is azt erősítette meg, hogy a koncert-produkciót Jurányi Patrik koreografálta, amelyen mint vendég felléptem" - tette hozzá a Magyar Nemzeti Balett megbízott igazgatója, aki koreográfusi diplomamunkájáról is nyilatkozott.

"2007-ben Dózsa Imre és Csiszár Imre osztályában végeztem. (Iskoláim között említhetem még a Magyar Táncművészeti Főiskolát, ahol táncművészi, táncpedagógusi, majd főiskolai tanári diplomát szereztem, tanultam a szentpétervári Vaganova Akadémián, Monte-Carlo-ban, és jelenleg is tanulok: a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, ahol a DLA fokozatot szeretném megszerezni.)

A diplomamunka elkészítésének idején, ifjabb Nagy Zoltán rektorsága alatt, a diplomamunkát egy komoly kvalitású szakmai zsűri bírálta el, véleményezte, illetve osztályozta – távollétemben, mivel a diplomamunka bemutatásával egyidőben én Londonban vendégszerepeltem. Csupán négy nevet hadd soroljak fel a zsűriből: Aradi Mária, Orosz Adél, Dózsa Imre és Csiszár Imre. Ugyanezen évfolyamon végzett többek között Macher Szilárd, Szakály György, Sebestyén Csaba, sőt a bátyám, a londoni Royal Opera, a Covent Garden egykori első szólistája Solymosi Zoltán is. Diplomamunkám egy felvállalt parafrázis volt, egy olyan különleges tánc etűd, ami azt helyezte fókuszba, hogy kerek egészet alkothat táncos és énekes, hogy a műfajok erősítik egymást, együttes erővel nyújthatnak maradandó élményt a közönségnek. Tehát a diplomamunkám, a Mack the Knife című számra megkomponált, majd betanított koreográfia egyes részei, Zséda 2005-ös koncertjének egyik produkciójában bemutatott improvizációimra épültek” - fejtette ki Solymosi Tamás.
Van tehát egy összevágott videó, amelynek mintegy nyolc éves alapanyagához csak néhány bennfentes férhet hozzá, amelyet egy névtelen forrás épp a balett-igazgatói pályázat leadására időzítve juttatott el egy bulvárlapnak. A másik oldalon pedig egy nemzetközi karriert befutott táncművész állítja, hogy a videón szereplő koreográfia a saját improvizációja. Ezt az állítást eddig érdemben senki nem cáfolta...

Legközelebb lehet, hogy Kocsis Zoltánról is megpróbálják bebizonyítani, hogy felvételről szólt a zongora a záróvizsgáján vagy Cseh Laciról, hogy titkos propellert használ a medencében.  

Tudósított: Krupa Zsófia / Színház.hu

süti beállítások módosítása