Majd egy évtized elteltével, ismét Magyarországon vendégszerepel a Battery Dance Company. A New York-i kortárstánc társulat budapesti és győri turnéján a legfrissebb darabjaiból mutat be egészestés válogatást. A világhírű együttes március 26-án lép fel az Átrium Film-Színházban. A táncelőadásról Jonathan Hollander, a BDC alapítója, művészeti vezetője mesélt.
Korábbi magyarországi fellépéseiken, a Battery Dance Company az Ön műveit mutatta be. Ezúttal pedig a társulat fiatal táncos-koreográfusainak munkáit ismerhetjük meg.
A magyar közönség egy markáns válogatást láthat majd március végén, a tavalyi évadban bemutatott két (AUTOBIOGRAPHICA és Perceptual Motion) egészestés darabunkból. Az egyes táncműveknek egyedi zenéjük van, amit kifejezetten a társulatunk számára komponáltak kortárs zeneszerzők. Talán felesleges is hangsúlyoznom, ez mennyire ritkaságszámba megy. Ami a darabok táncnyelvét és a feldolgozott témákat illeti, nincs két hasonló koreográfia, az eltérő stílusokkal az öt szólótáncos gyökeresen különböző személyiségét szeretnénk hangsúlyozni. Az elmúlt hónapokban, Afrikában, Ázsiában, Franciaországban, Görögországban és Romániában vendégszerepeltünk már ezzel a műsorral. Bízom benne, hogy a budapesti és a győri nézőket is megszólítja majd ez az előadás.
Ahogy Ön is említette, a darabjaikban, nemcsak a tánc, de a zene is kortárs. Önök keresik meg a szerzőket, vagy fordítva? A próbák során a zenék mennyire alakítják, változtatják meg a koreográfiákat?
Az a legegyszerűbb, ha az aktuális darabok kapcsán válaszolok. Javaslatomra, Polar Levine szerezte a zenéjét az AUTOBIOGRAPHICA című produkció két táncművének is. A koreográfusaink - Sean Scantlebury és Carmen Nicole – megadták számára az instrukcióikat, majd Polar ezekből a hangulati elemekből kiindulva, írt egy zenei alapot. A neheze ezután következett, a napi munka során csiszolták össze lépésről-lépésre a zenét és a koreográfiát. Ebben az esetben mindenképpen azt mondhatjuk, hogy igen szoros együttműködésben született meg a két darab. Ami a Perceptual Motion-t illeti, ott már nem én, hanem a mű koreográfusa - Robin Cantrell kereste meg Mike Inczét. Ők ketten hosszú évek óta ismerik egymást, ugyanis annak idején, csoporttársak voltak az egyetemen. Úgy tudom, rengeteget dolgoztak azon, hogy megszülessen az a nagyon érzéki muzsika, amit a közönség hallhat majd a táncprodukció kísérőzenéjeként. Természetesen nem hagyhatom ki az aktív táncművészettől időközben visszavonult Bafana Mateát sem, aki pedig Farai Maliangát kérte fel egy zenei ciklus megírására. Ez a kompozíció egyfajta világzenei sűrítmény, ugyanis ezt a táncmuzsikát azok a varázslatos helyek inspirálták, ahol az elmúlt években a Battery Dance Company megfordult.
Az egyik előadójuk - Mira Bai Cook -, nemcsak táncosként, de zeneszerzőként is jegyzi a saját darabját.
Ez igaz! Mira hihetetlenül tehetséges zenész és képzett táncos-koreográfus egy személyben. Teljesen szabad kezet kapott, vagyis bátran kísérletezhetett mindkét kedvelt művészeti területen. Ahogy Önök is tapasztalni fogják, Mira produkciója valóban egyedülálló, nagyon kreatívan és játékos humorral oldotta meg a rá bízott feladatot.
Arról már sok szó esett, hogy miben különböznek a BDC táncos-koreográfusai, de miben hasonlítanak?
A társulat tagjai a világ számos pontjáról érkeznek hozzánk, általában olyan fiatalok, akik korábban különböző táncoktatásban részesültek. Ami viszont mindannyiukban közös, az a tehetségük, a szenvedélyes művészi erejük, és persze a bátorságuk, ami afelé vitte őket, hogy feladják a biztos élet kényelmét, és vállalják azt a kockázatot, hogy egy kortárs tánc társulathoz szerződjenek. A csapat legújabb tagja, Clement Mensah, aki most először turnézik velünk, szintén azért csatlakozott hozzánk, mert úgy érezte, hogy a Battery Dance Company értékrendje és a saját világszemlélete tökéletesen passzol.
Árulja el, honnan az a kifogyhatatlan energia, amivel idestova négy évtizede menedzseli a Battery Dance Company-t?
Bevallom, sokszor érzem magam fáradtnak és kiégettnek. Azonban ez hamar elmúlik, mivel nagyon változatos az a munka, amit végzek, így úgy érzem, folyamatosan meg tudok újulni. A táncosaim csodálatosak, és elképesztően keményen dolgoznak. Legfőképpen az ő kreatív erejük az, ami újra és újra feltölt energiával és jókedvvel, s talán ettől tűnik úgy, hogy folyton lendületben vagyok. Nagyon remélem, hogy ez még sokáig így is marad!