A színház- és a filmművészet eszközeit ötvözi Vlad Troickij ukrán rendező, aki Vologyimir Klim kortárs orosz-ukrán alkotó Anna Karenina című darabját viszi színre a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében a Bárka Színházban.
Vlad Troickij rendező szavaival a darabról:
Vologyimir Klim 2006-ban Tolsztoj klasszikusa alapján írt színdarabját azért választottam, mert egy olyan gondolatmenetet követ végig, amely az Anna Karenina történetét mítoszként járja körbe" - mondta el Vlad Troickij. A rendező szerint Tolsztoj regényét nagyon kevesen olvasták el Ukrajnában és Magyarországon egyaránt. Mint kifejtette, az Anna Karenina történetét legutóbb feldolgozó 2012-es hollywoodi produkció is csak képszerű, tömör összefoglalása a történetnek. "Én viszont azt akartam, hogy mélyebben menjünk bele a szereplők pszichológiájába és nemcsak a dráma, hanem a tragédia szintjére emeljük a cselekményt" - hangsúlyozta.
Hozzátette, hogy a tragédia magába foglalja a végzet elkerülhetetlenségét és ebből a szemszögből megközelítve a darab arról szól, hogy Anna Karenina és Vronszkij gróf is rendes és tisztességes emberek, akik minél rendesebbek és tisztességesebbek, annál elkerülhetetlenebbé válik számukra a végzet.
Vlad Troickij elképzelése szerint olyan az előadás, mintha egy filmstúdió forgatásába csöppennének bele a nézők. A hollywoodi filmben színházi elemeket használtak fel, ebben a produkcióban pedig a színházi eszközöket ötvözik a filmművészet előnyeivel.
Az előadás alatt a tér két oldalán elhelyezett kamerákon keresztül több felületre közvetlenül vetítik ki az éppen nem szereplő színészek a többiek arcáról készített közeli felvételeket. A filmes megoldások miatt az előadás fokozottabban igényli a finom színészi játékot - mutatott rá a rendező.
Vlad Troickij kérdésre válaszolva elmondta, hogy bár ötvözi a színházat és a filmművészetet, mégsem próbálkozna meg filmrendezéssel, mert az élő anyaggal szeret dolgozni. "Ülni egy vágószobában és gépekkel órákon keresztül vágni a filmet, én erre alkalmatlan vagyok" - magyarázta.
A rendező arról is beszélt, hogy a produkciót főként azoknak ajánlja, akik szeretik a formabontó előadásokat és a részletekbe menő pszichológiai játékot. Jövőbeli terveiről kifejtette, hogy mivel két éve nem dolgozik Ukrajnában, döntött úgy, hogy legalább egy év szünetet tart és visszatér a kijevi DAKH kortárs színházba - amelynek alapítója és vezetője -, ahol terveik szerint egy színházi fesztivált is létrehoznak.
Vlad Troickij 2005-ben Székesfehérváron egy konceptuális előadással, Vörösmarty Csongor és Tünde című művének színpadra állításával kezdett el Magyarországon dolgozni. Azóta rendezett darabot Beregszászon, Kecskeméten, Debrecenben és Budapesten is.
Seress Zoltán, a Bárka Színház igazgatója az előadásról:
Szereplők: Anna Karenina • Szorcsik Kriszta
Alekszej Alekszandrovics Karenin • Ilyés Róbert
Alekszej Vronszkij • Száraz Dénes m.v.
Scserbackaja hercegné • Spolarics Andrea
Scserbackij herceg • Gados Béla Dolly,
Scserbackaja • Nagy - Kálózy Eszter m.v.
Kitty, Scserbackaja • Szilágyi Csenge e.h.
Shilton bárónő • Parti Nóra
Sztyepan Arkagyics Oblonszkij • Pásztor Tibor
Betsy, Tverszkaja • Szoták Andrea m.v.
Konsztantyin Dmitrics • Kovács Ádám m.v.
Petrickij főhadnagy, Doktor • Ágoston Péter e.h.
Zene: Szakál Tamás m.v., Pagonyi András m.v.,
Díszlet: Vlad Troickij
Jelmez: Bánki Róza
Rendező: Vlad Troickij
Dramaturg, Rendező munkatársa: Kozma András