Richard Strauss "Capriccio" című operája a Művészetek Palotájában. Beszámoló.
A darab a 18. században játszódik, a színpadon egy arisztokrata kastélyának kertjét látjuk, füves dombocskákat, székeket, egy íróasztalt és egy csembalót (díszlet, jelmez: Markus Pysall, rendező: Rebekka Stanzel). Korhű jelmezek azonban nincsenek, inkább mai ruhákban vannak a szereplők.
Madelaine, a grófnő szalonja ez Párizs közelében, ahol művészek, művészetkedvelők találkoznak, alkotnak és vitatkoznak aktuális irányzatokról, reformokról (elhangzik többek között Voltaire, Gluck és Rameau neve is).
Olivier, a költő és Flamand, a zeneszerző győzködik a grófnőt saját művészetük primátusáról. Jelen van a színen a grófnő kissé felületes műkedvelő testvére is, valamint egy színigazgató (La Roche), egy színésznő (Clairon), egy súgó (Monsieur Taupe, azaz Vakond úr), egy táncosnő és az ételt felszolgáló lakájok csapata.
A magasröptű esztétikai diskurzus mellett olykor egészen hétköznapi érvek is elhangzanak (például: miért kell az operába az a sok recitativo?; miért áriázva halnak meg a szereplők?).
A költő egy szonettet is ír a grófnőnek, a komponista pedig megzenésíti azt. A vitát eldöntendő a gróf azonban azt javasolja: írjon a két szerző egy operát, de olyat, amelyik épp róluk szól, az ő polémiájukról, és amelyben ők a főszereplők.
Szellemes fordulat, hiszen éppen ezt az operát néztük eddig! "Opera az operában", ilyet már láttunk, itt azonban még egy csavar van: a költő és a zeneszerző tulajdonképpen annak az operának a megírására kap a műben felkérést, amely művet mi egész este nézzük...
A poéta és a komponista mindeközben a grófnő szerelméért is verseng. Allegorikus figurák ők, a grófnő választása egyben a a zene és a költészet közti választást is jelenti. Mintha hajlana arra Madelaine, hogy a Zenét válassza, de végül nem dönt: ha valamit kiemelünk, másvalami elvész, mondja, az operában az összművészet domináljon, jóllehet, a végső döntést a nézőre bízza.
A mű végén egy elgondolkodó, szomorkásan boldog, melankolikus hangulatban lévő grófnő búcsúzik (óhatatlanul a Rózsalovag Tábornagynéja idéződik fel előttünk).
A Művészetek Palotája előadásán egy egészen kiváló szereplő gárdát hallhattunk.
A Grófnő szerepét az elmúlt évtizedekben számos, ma már legendás énekesnő alakította nagy sikerrel, az ősbemutatón éneklő Viorica Ursuleac-tól kezdve Elisabeth Schwarzkopf-on át Renée Fleming-ig. "Kiváló szereplő gárda..." A mostani előadáson fellépő Raimondi Ildikó játéka és éneke kifinomult, elegáns, érzékeny és intelligens volt. Hiányoltam azonban a hangjából a kellő volument, különösen a felső lágéban. Záró áriája azonban emlékezetes marad.
A nemzetközileg szintén elismert dán bariton, Bo Skovhus nemcsak jó fellépésével, de könnyed, magabiztos énektudásával is bizonyított.
A legszuggesztívabb produkciót talán a színigazgatót megszemélyesítő német basszbariton, Franz Hawlata nyújtotta. A hang nem igazán nevezhető szépnek - a felső lágéban különösen nem -, de erőteljes, és mindenekelőtt rendkívül kifejező.
A komponistát alakító Jörg Schneider szép tenor hang birtokosa, bár előbb említett kollégájához képest a produkciója egysíkúbb volt (igaz, a karakter is az).
A Clairon-t alakító Meláth Andrea végig meggyőzően, magabiztosan énekelt és játszott, hitelesen formálta meg a nagyvilági színésznőt.
Haja Zsoltról azt gondolom, hogy néhány éven belül egyik legkiválóbb baritonistánk lesz, sőt, - fiatal kora ellenére - talán már most is az. Minden regiszterben kiegyenlített, szép hangszínnel rendelkezik, ami muzikalitással, intelligenciával és jó színészi játékkal párosul.
A két "olasz énekes" szerepében színrelépő énekes (az olasz opera paródiáját adja ebben a jelenetben Strauss), Szalai Ágnes és Horváth István szintén kiváló volt, könnyed magasságaik külön élvezetet jelentettek. (Előbbit eddig csak kisebb szerepekben láthattuk, utóbbi már számos főszerepben is bizonyított.)
A Vakond urat játszó Csapó József is lendületesen, karakteresen játszott és énekelt.
A színpadra lépő lakájokat a művet egyáltalán nem ismerők eleinte statisztáknak nézhették. Enyhe moraj volt körülöttem a nézőtéren, amikor elkezdtek kórusban énekelni - precízen és pontosan. Álljon itt ezért a nyolc énekes neve is: Kálmán László, Lisztes László, Gavodi Zoltán, Blazsó Domonkos, Silló György, Czier Zoltán, Boros Sándor és Mokán László.
Az egész társulatra érvényes a megállapítás, hogy összeszedetten és természetesen adták elő az egyébként igen nehéz énekszólamokat, bizonyára hatalmas munka áll e mögött (elsősorban a műben ez alkalommal debütáló énekesekre gondolok). A híres oktett ("Das Huldigungsfestpiel...") pedig egyenesen fergeteges volt, az előadás egyik csúcspontját jelentette.
Kocsis Zoltán - aki rendíthetetlen eltökéltséggel mutatja be Strauss (és más szerzők) ritkán játszott műveit és a Nemzeti Filharmonikusok mesterien interpretálták a művet, a legfinomabb részleteket is előcsalva a gazdag partitúrából. A nemzetközi színvonalú zenekari produkciót kiváló arányérzék, árnyaltság és precizitás jellemezte, ami a nagyzenekari hangzás mellett ugyanúgy igaz volt kamara-jellegű részekre (például a vonósok "nyitányára") vagy a szólókra (így az intermezzo csillogó kürt-szólójára) is.
Az előadáson majdnem teltház volt. Ez örömteli, és a siker sem maradt el, de azért némi csalódást jelentett számomra az igazi vastaps elmaradása...
A Capriccio mellett szerencsére az Operaház is egyre többet játssza mostanában Strauss műveit: idén ismét műsoron van a tavaly bemutatott Arabella és láthatjuk májusban az Ariadné Naxos szigetén című operát is. A Művészetek Palotájában pedig a Daphné és a Capriccio után ősszel kerül majd sor a Hallgatag asszony bemutatójára.
Nagy kár, hogy a Capricciót csak kétszer játszották.
Csák Balázs
(fotók: Művészetek Palotája)
2013. március 14., Művészetek Palotája, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Richard Strauss:
Capriccio
zenés társalgás egy felvonásban, op. 85
A Nemzeti Filharmonikusok és a Művészetek Palotája közös produkciója
Szövegét írta: Clemens Krauss és Richard Strauss. Fordította/feliratozta: Jánszky Lengyel Jenő.
Rendező: Rebekka Stanzel
Rendezőasszisztens: Sylvie Gabor
Koreográfus: Szelőczey Dóra
Zenei munkatársak: Bartinai Gábor, Bizják Dóra
Díszlet, jelmez: Markus Pysall
Vezényel: Kocsis Zoltán
Közreműködik: a Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Szereplők:
A grófnő - Ildikó Raimondi
A gróf, a grófnő bátyja - Bo Skovhus
Flamand, a zenész - Jörg Schneider
Olivier, a költő - Haja Zsolt
La Roche, a színigazgató - Franz Hawlata
Clairon, a színésznő - Meláth Andrea
Monsieur Taupe - Csapó József
Olasz énekesnő - Szalai Ágnes
Olasz tenor - Horváth István
Udvarmester - Pintér Dömötör
A nyolc szolga: Kálmán László, Lisztes László, Gavodi Zoltán, Blazsó Domonkos, Silló György, Czier Zoltán, Boros Sándor, Mokán László
Fiatal táncosnő: Szelőczey Dóra