Vári Bertalan lesz a dunaújvárosi Bartók Táncszínház művészeti vezetője

Április 1-jével Vári Bertalan táncművészt, koreográfust nevezték ki a dunaújvárosi Bartók Táncszínház művészeti vezetőjének.


Vári Bertalan Harangozó-díjas táncművész, koreográfus lett a Bartók Kamaraszínház tánctagozatának művészeti vezetője.

 

vari

Fotó: Mernyó Ferenc

 
Professzionális táncelőadásokat ígér Vári Bertalan:

Vári Bertalan Harangozó-díjas táncművész, koreográfus lett a Bartók Kamaraszínház tánctagozatának művészeti vezetője. Pályáját Novák Ferenc nevével fémjelzett Honvéd Együttesben kezdte, majd Román Sándor vezetésével Experidance néven ismerté vált társulat alapítótMagjaként és tánckarvezetőjeként meghatározó szerepe volt az együttes felemelkedésében. A siker ellenére 2008-ban többedmagával új táncegyüttest alapított Presidance Company néven. Később az élet ismét válaszút elé állította, és létrehozta első, saját tánctársulatát, a Varidance-t.

Szerinted, milyen keretet és formát kell megtalálni ahhoz, hogy a tánc - beleértve a néptáncot - a szélesebb közönséghez is eljusson?

Vári Bertalan: A világzene is ötvöz különböző stílusokat és ezáltal létrehoz valami egészen újat. Én azt gondolom, hogy a táncban is ez a jó irány. Néptáncosként kezdtem a pályafutásomat, és lélekben most is annak tartom magamat. De nem gondolom, hogy ragaszkodni kell az autentikus formákhoz, merni kell újat csinálni, olyan mozdulatsorokkal, zenékkel és látványvilággal kell társítani a néptáncot, ami a szélesebb közönség számára befogadhatóvá teszi a produkciót. Tovább kell gondolni, és fel kell használni a néptáncból merített elemeket, ötvözni kell más táncstílusokkal, műfajokkal.

Mennyiben különbözik a jelenlegi társulatod a korábbitól?

Vári Bertalan: A Varidance első saját, önerőből alapított társulatom, amely koncepciójában viszonylag közel áll a Presidance Company-hoz. Experidance együtteshez képest, úgy gondolom, kezdünk elkanyarodni, más úton járni. Hogy ez pontosan miben fogható meg, azt a közönségre megítélésére bízom. Szerintem, a táncnak van akkora ereje, hogy önmagában is megállja a helyét. Ha a táncosok professzionális szinten képesek előadni, látványos és igaz színpadi valóságot tudnak létrehozni. 

A Dunaújvárosi Bartók Táncszínház művészeti vezetői posztjára sikeresen pályáztál. Hogyan látod, ismét egy válaszút elé érkeztél?

Vári Bertalan: Semmiképpen sem állít az új helyzet válaszút elé. Egyébként Szögi Csaba hívta fel a figyelmemet erre a lehetőségre... Olyan színvonalas produkciókat szeretnék a Bartók Kamaraszínház megújult tánctársulatával létrehozni, amelyek a korábbi munkáimat is jellemezték. Lesznek bizonyos korlátok, játékszabályok, amelyeket be kell tartanom, de a színház ad egy olyan hátteret, ahol azt az alkotó munkát, amelyet elkezdtem, továbbörökíthetem. 

Milyen terveid vannak a következő évadra?

Vári Bertalan: Szeretném Dunaújvárosban felpezsdíteni a táncéletet, minél szélesebb közönségréteghez  eljuttatni a táncművészet sokszínűségét, szépségét. Terveim között szerepel, hogy az iskolákhoz ellátogatva, tánckurzusokat, táncelőadásokat, bemutatókat tartunk a társulattal. Ezzel is elősegítve azt, hogy közvetlen kapcsolatot teremtsünk a leendő közönségünkkel. Ezzel párhuzamosan azon leszek, hogy professzionális produkciókat hozzak létre.  A következő évadban több bemutatót tervezek. Egy kisebb, stúdiótermi előadást, ebbe szeretném bevonni a színészeket is, valamint egy nagyszabású, nagytermi, élőzenés produkciót, amelyben a magyar táncokat mai nyelvre hangolnánk át. További terveim között szerepel egy gyermekeknek szóló produkció létrehozása is.

Nemrég mutatta be az Operettszínház Tamási Áron Ördögölő Józsiás című mesejátékát, amelynek te voltál a koreográfusa. Nyáron ismét jelentős feladat vár rád, a Kőműves Kelemen és az István, a király című előadásban is te fogsz a mozgásért felelni. Milyen kihívások elé állít az, hogy komplex színházi produkciókban dolgozol?

Vári Bertalan: Én alapvetően táncosokkal dolgozom, akikkel a munkafolyamat egyszerűbb, a színészekkel végzett munka másféle kihívást jelent. Meg kellett találnom az egyszerűbb mozgásformákat, amelyek mindenkinek jól állnak. Somogyi Szilárd rendezővel nagyon szerettem együttműködni. Jó instrukciókat adott, segített értelmezni, rávezetni a színházi formákra, dramaturgiai szempontokra. Mindenképpen hasznos volt számomra a közös alkotófolyamat. Alföldi Róberttel korábban már dolgoztam együtt a Kabaré című musical kapcsán. Koreográfusként vettem részt a IV. éves színművész osztály vizsgaelőadásában. Örültem, amikor ismét felkért. Bízom benne, hogy maximálisan helyt tudok állni.  

Szerző: Mudra Ágnes

süti beállítások módosítása