Így szerettek apáink - Csinibaba ősbemutató Győrben

Április 20-án mutatják be a Győri Nemzeti Színházban az évad utolsó nagyszínházi előadását, a Csinibabacímű zenés vígjátékot, amely a Tímár Péter által rendezett és Márton Gyula által írt film eredeti színpadi változata. A darabot Kszel Attila állítja színpadra.

Filmből színdarab

 

A Győrben debütáló zenés darab, avagy "zenés visszarévedés a '60-as évekbe", eredeti színpadi változata Márton Gyula Csinibaba című filmjének, melyet Tímár Péter rendezett. A Csinibaba című film színházi adaptációját, hosszadalmas jogi procedúra után, sorozatos egyezetés után a jogtulajdonosokkal, Győrben mutatják be először színházi zenés darabként, Kszel Attila rendezésében.
A film annak idején nézőrekordot döntött a magyar mozikban. Győrben bíznak benne, hogy a színházi változat is hasonló sikert arat. A Csinibaba a Győri Nemzeti Színházban egyfajta „ retro slágerekkel megfűszerezett zenés visszarévedés a 60-as évekre”. A mára klasszikussá vált Csinibaba című film a 60-as évek "Ki mit tud?" világát eleveníti fel a legnépszerűbb 60-as évekbeli slágerekkel. A színpadi változat nem csak egy nagysikerű filmet, de egy nosztalgikus érzéseket ébresztő kort is felidéz. A Csinibabát a győri premier után nem sokkal a budapesti közönség is láthatja majd júliusban a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.
csinibaba györ
A történetről

A levert forradalmat, majd az azt követő megtorlásokat túlélt ország egy emberként mozdul rá az új önkifejezési lehetőségre, a Ki mit tud? versenyre. A feltűnni vágyáson túl sokakat az hajt, hogy a győztesek utazhatnak nyugatra – mert „Helsinki az nyugat!”
Lázas készülődés és selejtezők sokasága zajlik az egész országban, a szürkeség színesre vált, szerelmek szövődnek, a fiatalok nyiladozni kezdenek, megismerjük vágyaikat, reményeiket, ábrándjaikat. Az emberi történetek és kapcsolatok háttérjelentésükben mind-mind metaforái hazánk sorsának, éppen úgy, mint a rántott hús alakú kisországtérkép, vagy a sörbontó formájú Szabadság szobor…  Főhősünk a mű végén rádöbben, hogy nincsenek csodák, csak előre leosztott lapok. De mégsem dobbant az országból,  a szerelem itthon tartja. Ugyanúgy, mint a mi szüleinket, idősebbeket, sőt a későbbi generációkat is.

 

Kszel Attila rendező

 

A rendező a produkcióról:

 

Várható, hogy össze fogja hasonlítani a közönség a darabot a filmmel. Mennyire párhuzamos a „forgatókönyv”?

Ez egy zenés visszarévedés: megpróbáljuk behozni a ’60-as évek hangulatát. Elsősorban az érzéseket, emberi oldalát mutatjuk meg: milyenek lehettek apáink, amikor szerettek? Nem akartunk csalódást okozni a filmrajongóknak sem, ezért számos olyan pillanat, íz, hangulat van benne, ami a filmben is, de mégsem akartuk lemásolni, nálunk nagyobb hangsúly van a zenéken, teljes terjedelemben mutatjuk be az ismert dalokat 18 táncossal, 32 zenésszel és kitűnően éneklő és táncoló kollégáimmal.

Napjainkra is rímelhet a darab néhány sora: ki mit tud, kisországtérkép, „dobbantás” külföldre... Mi hajlik át az akkori időszakból a mába?

Mindig van áthallás, ha keressük. Nem szeretem, amikor a napi politika becsorog a színpadra. Ez annál szentebb hely, hogy a hétköznapok mocskát befújja a szél. Az ember sokkal érdekesebb, mint a rendszerei, amit kitalál. Az emberséget, az álmokat kell keresni, mert ezek állandóak. Mindig az álmok viszik tovább a holtkorokat, ha az emberek mernek álmodni, elkezdenek az irányukba menni. És ha nem is érnek célt, legalább valamennyire elindultak. Mára azokat a beszólásokat, amik akkor huncutnak és merésznek számítottak, elpufogtatták. Ezt a vonalat ki kellett belőle venni, mert nem ízléses. Ha visszarévedünk, nem azokat a pontokat keressük, ahol bosszankodni tudunk, persze ezt is meg kell mutatnunk, de azt sem lehet mondani, hogy rossz volt minden. A kor zenéje például nagyon különös volt a zárt, szigorú rendszer miatt, ezért nagyobb figyelem fordult a dalokra. A szüleink is ezeket dúdolták, legtöbbjének a szövegét kívülről fújtam eddig is, hatalmas slágerek a Fogj egy sétapálcától a Különös éjszaka voltig.

Szinte mindenki játszik a darabban a társulatból. Hogy telt a feszített munkatempó?

Huszonhatan szerepelnek, nem csak kimondottan a musicalvonal. Nem udvarolni akarok a társulatnak, de kitűnőek a kollégáim. Olyan összeérett ez a társaság, mint ahogy Arisztotelész mondta: az egész több, mint a részek összessége. A rutin összeszorzódik, az alkotásra szánt időt lerövidíti. Tudtuk, hogy nehéz lesz, de nagyon akarta a társulat ezt az egészet. Az emberek pedig nagyon kíváncsiak az előadásra, mindenkinek megvan róla az elképzelése, mint a magyar fociról, lehetetlen lesz megfelelni egytől egyig a közönségnek. Pinceátlagot csinálni viszont értelmetlen. (forrás: Győr+)


Az előadásról képekben:

1

1.
2
2.
3
3.
4
4.
5

5.

6

6.

7

7.

Márton Gyula
CSINIBABA
zenés vígjáték 2 részben
 
SIMONBÁ, házmester, a helység kalapácsa (és sarlója) - CSANKÓ ZOLTÁN
ARANKA NÉNI, egykori partizán, a felesége - MÉZES VIOLETTA
ERNESZTIN, grófnő, Simonbá egykori szerelme - GYÖNGYÖSSY KATALIN
MANCI, aki jobb, mint Anita Ekberg - BARTHA ALEXANDRA
ATTILA, énekes, dobbantani készül - NAGY BALÁZS
ANGÉLA, vokalista, szerelmes Attilába - KISS TÜNDE
JENŐ, Simonbá fia - FEJSZÉS ATTILA
BAJKON ÚR, galaktikus trubadúr - FORGÁCS PÉTER
MARGIT, sokat próbált ötvenes pincérnő - TÖREKY ZSUZSA
BOSTON CÉZÁRJA, erőművész és boxoló - TÖRÖK ANDRÁS
GRÚBER PAPA, nagynyugdíjas, országos partizán ikon - ÁTS GYULA
GRÚBER MAMA, nagynyugdíjas, a neje - BENDE ILDIKÓ
FÉLIX, gitáros, Jenő haverja - PÖRNECZI ATTILA
EDE, dobos - MOLNÁR ZSOLT
OLGA, gimnazista, vokalista - MÓZES ANITA
ETELKA, gimnazista, vokalista - MIHÁLYI ORSOLYA
Dzsigoló, a pesti Don Juan - MASZLAY ISTVÁN
TERIKE, kalauznő, szerelmes sztripper - ANISCH ÉVA
CSAPOS - SZILÁGYI ISTVÁN
PINCÉRNŐ - SÍK FRIDA
GIUSEPPE, előadó - FEHÉR ÁKOS
GIORGO, előadó - VENCZEL-KOVÁCS ZOLTÁN
GIULIO, előadó - KLINGA PÉTER
TÉVÉS - PINGICZER CSABA
ASSZISZTENSLÁNY - HEGEDŰS ILDIKÓ
TECHNIKUS - MAREK GÁBOR
VILLAMOSVEZETŐ - SZŰCS PÉTER PÁL
GYEREKEK - MÁRKUS KRISZTIÁN
            RUISZ REBEKA
Közreműködik a Győri Nemzeti Színház Tánckara, Énekkara és Zenekara
Jelmeztervező: BARACSI ORSOLYA
Díszlettervező: BÁTONYI GYÖRGY
Koreográfus: FEKETE MIKLÓS
Hangszerelés: JUDT ISTVÁN
Vezényel:SILLÓ ISTVÁN
            BÍRÓ PÉTER
Rendező: KSZEL ATTILA
  
Forrás: Győri Nemzeti Színház


süti beállítások módosítása