A Frankfurti Operát a világ legjobb társulatának, Jonas Kaufmann német tenort a legjobb férfi operaénekesnek, Nina Stemme svéd szopránt a legjobb női énekesnek, a brit Antonio Pappanót pedig a legjobb operadirigensnek találta az idén első ízben odaítélt Nemzetközi Operadíjak, rövid nevén a The Operas zsűrije.
Az Opera Magazine és Harry Hyman brit üzletember által alapított, az operavilág Oscar-díjának szánt elismeréseket hétfőn késő este adták át Londonban. A 21 kategóriában odaítélt operadíjakra 1500 nevezés érkezett 41 országból, a győzteseket egy operakritikusokból, operaházi vezetőkből és énekesekből álló tíztagú zsűri választotta ki. Harry Hyman szerint az Opera-díjak célja, hogy szélesebb közönséghez juttassák el a műfajt és ösztöndíjakkal segítsék az új tehetségeket. A társalapító reméli, hogy az elismerések idővel az opera Oscar-díjává növik ki magukat. A díjakat ezentúl évente odaítélik.
Nina Stemme és Jonas Kaufmann
A zsűri indoklása szerint Bernd Loebe intendáns vezetése alatt a Frankfurti Opera az egyik legjobb európai operaházként szilárdította meg a helyét, ritkán játszott és klasszikusokból álló vegyes repertoárja majdnem mindig telt házat vonz.
A gyakran új tenorkirályként emlegetett német Jonas Kaufmannt a kritikák az egekig magasztalták a Carmenben nyújtott produkciójáért, Verismo Arias és Wagner című szólólemezei pedig hetek alatt bestsellerek lettek - olvasható a díjazottak listáján.
Nina Stemme svéd szoprán, aki elragadtatott kritikákat kapott Wagner-operákban nyújtott alakításáért Münchenben, Milánóban és Párizsban, öt másik jelöltet utasított maga mögé, köztük Joyce DiDonatót és Sarah Connollyt.
A legjobb karmester díjával a brit Antonio Pappanót, a brit Királyi Operaház zenei igazgatóját tüntették ki.
Két kategóriában is díjat kapott az orosz színházművészet Arany Maszk-díjával is elismert orosz direktor, Dmitrij Csernyakov: elnyerte a legjobb rendezőnek járó díjat, és a Holland Operával közösen részesült a legjobb első produkció díjából is, amelyet a Rimszkij-Korszakov művén alapuló Legenda a láthatatlan Kityezs városáról és Fevronyija szűzleányról című darabnak ítéltek oda.
A legjobb világpremier díját George Benjamin Written on Skin című darabja kapta, amely Franciaországban, az Aix-en-Provence-i fesztiválon debütált, mielőtt turnéra indulna a világ nagy operaházaiba. A fiatal énekesek Opera-díját Sophie Bevan brit szoprán vihette haza, míg a legjobb új karnagy/rendező kategóriában Daniele Rustioni olasz dirigens győzött. A legjobb zenekarnak a Metropolitan Operáét találták, a legjobb kórus díját pedig a Fokvárosi Opera énekkara érdemelte ki. Életműdíjjal George Christie-t, a brit Glyndebourne Operaház egykori igazgatóját ismerték el.
A hétfő esti gálán John Allison, az Opera Magazine főszerkesztője reményét fejezte ki, hogy az új díjak több elismerést hoznak e gazdaságilag nehéz időkben az operaházaknak, amelyek közül sok anyagi gondokkal küszködik a magánadományok és az állami támogatások csökkenése miatt.