Produceri szemlélettel változtatnának - Az új vezetés a Szegedi Szabadtériről
Produceri szemlélettel változtatna a Szegedi Szabadtéri Játékok működésén az új vezetés. Harangozó Gyula művészeti vezető és Herczeg Tamás ügyvezető igazgató, a Népszabadságnak nyilatkozott. Lapszemle.
Arról, miért pályázott az igazgatói posztra, Herczeg Tamás úgy felelt: "Szeged kulturális életével foglalkoztam öt évig a Szegedi Szabadtéri Játékok igazgatóhelyetteseként és a REÖK igazgatójaként. A pályázat kiírásakor épp együtt dolgoztunk Harangozó Gyulával, és munka közben vetődött fel, mi lenne, ha a szabadtérivel is együtt foglalkoznánk. Nem tántorítottak el elődöm leváltásának körülményei, ahogy az utód kinevezésével kapcsolatos hírek sem, mert Magyarországon a színház-igazgatói pályázat jelenleg nem meghívásos, hanem nyílt eljárás. Szerintem nekünk a kiírástól kell az ügyet néznünk. Morálisan, jogilag és a missziónk szempontjából azt kell vizsgálnunk, ami előttünk áll" - vélekedett Herczeg Tamás.
"Új mondanivalóval jelentkeztünk. Ehhez hozzájött az együttműködés lehetősége Harangozó Gyulával, aki olyan ajtókat nyithat meg, amelyekhez nekem nincs kulcsom. A színházi karrieremben ez kihagyhatatlan lehetőség. Nyilvánvaló, hogy bizonyos tanulságokat le kell vonni az előzményekből, ahogy a színháztörténetből általában. A történelem ismétli önmagát. Egy színház vezetője mindig az lesz, aki az adott időszak társadalmi elvárásait reprezentálja" - tette hozzá az új igazgató.
Arról, hogy fér meg két dudás egy csárdában, Harangozó Gyula elmondta, nincs két dudás, hiszen a szerepek megoszlanak. "Én a külföld felé vagyok inkább kompatibilis. Az utóbbi harminc év nagy részét Magyarországon kívül töltöttem, öt nyelven tárgyalási szinten beszélek. Nemcsak táncos, koreográfus és igazgató voltam, hanem a bécsi operában én vezényeltem le a strukturális átalakítást, balettigazgatóként pedig szabad kezet kaptam, és önálló költségvetést. Ha a nemzetközi vérkeringésbe szeretnénk bevinni Szegedet, akkor újra világsztárokat kell idehívni. Ez minimum két év múlva várható, hiszen a legnagyobbak naptára már tele van. A bécsi opera korábbi igazgatójától Plácido Domingón át Anna Nyetrebkóig számos művésszel és szakemberrel kerültem kapcsolatba vagy dolgozhattam együtt az elmúlt évtizedekben. Részt vettem szerzői jogi kérdések intézésében is. Sok évig kimaradtam az itthoni életből, Tamásnak jobb a rálátása a hazai lehetőségekre" - fejtette ki Harangozó, akit három éve az Operaházban kineveztek, majd pár nap múlva leváltottak miniszteri biztosi posztjáról. A kérdésre, ezek után miért foglalkozik még a kultúrával, úgy válaszolt, a történtek mély nyomot hagytak benne, de csak annak van esélye, aki a sérelmein túllép. A jövőben az Operával is együttműködnek majd, Ókovács Szilveszterrel a kapcsolatuk felhőtlen.
A nyári bemutatót követő évadban kooperálnának kőszínházakkal, és producerként is fellépnének. "A produceri helyzetet segíti a Dóm tér várható átépítése, amelyre az egyház milliárdos nagyságrendű EU-s támogatást kapott. Teljesen érthető a püspök úr kérése: távolodjon el a szabadtéri színpad a Dómtól" - fejtette ki Harangozó, aki elárulta, a produceri tevékenységük célja az volna, hogy a többletbevételből finanszírozhassák a Dóm téri előadások további minőségi javítását, nemzetközi sztárok meghívását.
A teljes interjút a Népszabadságban olvashatják.